Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Tänkte bara ställa en kort fråga, har provat leta igenom forumet men hittar inte riktigt det svar jag söker.

Jo, går det på något vis att koppla dina datorhögtalare via datorn (record sladd till ljudkort) till turntables utan förstärkare?

Just nu så får jag ljud men enbart från en kanal och ett litet svagt ljud från den andra, vilket gör att det känns som att det borde gå. Men jag kanske är helt ute och cyklar. Har försökt koppla på alla möjliga vis med det jag har nu utan att jag får ljud från den andra kanalen också så jag börjar ana att förstärkare är nödvändigt.

Är ju rätt grön på det här med att koppla och DJ gear öht så tänkte att det är bäst att man frågar innan man springer och införskaffar sig en förstärkare.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Menar du alltså skivspelare utan inyggd RIAA-förstärkare? Signalen du får då är alldeles för svag!

Har skivspelaren däremot inbyggd RIAA (vilket en del moderna skivspelare har), så beror det på vilka ingångar datorn har. Är du säker på att du kopplar in i en stereo-ingång på datorn?

Postat
Menar du alltså skivspelare utan inyggd RIAA-förstärkare? Signalen du får då är alldeles för svag!

Har skivspelaren däremot inbyggd RIAA (vilket en del moderna skivspelare har), så beror det på vilka ingångar datorn har. Är du säker på att du kopplar in i en stereo-ingång på datorn?

Jag har ett par 1210'or, men kan inte svara på om dom har inbyggd RIAA.

Så här ser mina ingångar ut på datorn. Den till vänster är den enda som fungerar att spela in från mixern iaf så jag antar att det är ljudkortet och den till höger är "hörlursuttag" eller där jag kopplar in högtalarna.

bild001hw1.jpg

Hoppas ni blir nå klokare av det, är ingen höjdare på såna här prylar, men har ingen direkt kunnig att fråga.

Vill bara komma igång med mixandet så snabbt som möjligt 🙂

Postat
Så här ser mina ingångar ut på datorn. Den till vänster är den enda som fungerar att spela in från mixern iaf så jag antar att det är ljudkortet och den till höger är "hörlursuttag" eller där jag kopplar in högtalarna.

Svårt att säga, men risken är att det är en mono-ingång. Har du någon manual till datorn som kanske kan ge en ledtråd?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

SL-1200/1210 har inte RIAA-förstärkare. Signalen du får ut kan jämföras med en miksignal som också är för svag.

Postat

Okej då är det alltså en förstärkare jag behöver?

Då har jag en till fråga 🙂

Har aldrig riktigt fått klart för mig hur ett slutsteg fungerar i DJ sammanhang. Kan ett slutsteg användas istället för en förstärkare? Eller är jag kanske helt ute och cyklar?

tack för era svar.

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

Tjena. Jag har ungefär samma problem lr ja nästan men går det att koppla datorhögatalare till mixern ?

Jag testa den och ljud kom ut ur högtalarna men bara från den vänstra högtalaren sen sket jag i det ville inte förstöra något för har fått utrustningen för 4 veckor sen.. vet inte hur jag ska koppla in dom heller ..

Postat
Tjena. Jag har ungefär samma problem lr ja nästan men går det att koppla datorhögatalare till mixern ?

Jag testa den och ljud kom ut ur högtalarna men bara från den vänstra högtalaren sen sket jag i det ville inte förstöra något för har fått utrustningen för 4 veckor sen.. vet inte hur jag ska koppla in dom heller ..

En dator brukar ha en stereo-utgång, så att det går en sladd (med både höger och vänster kanal) till ena dator-högtalaren. Därefter går det en mono-sladd vidare till nästa datorhögtalare.

Har mixern stereo-utgång, eller separata uttag per kanal (dvs så att det ska gå varsin sladd direkt till vardera högtalare)?

Ifall mixern har separata utgångar borde det fungera med en "två mono till en stereo"-adapter/splitter.

Alltså en liten 3,5 mm stereo tele-plugg (hona) i ena änden [till datorhögtalar-sladden],

och två kanalseparerade mono i andra änden (antagligen 6,3 mm, hane) [till respektive utgång på mixern].

Alltså något i stil med

Y-MFS-2M.JPG

fast antagligen med två 6,3 mm telepluggar (mono) i stället för de små 3,5 mm-hanarna. (Hittade ingen bättre bild...)

• 3 veckor senare...
Postat

Det måste vara phono (L & R) som kopplas till mixerns phono uttag, extra viktigt när det är vinyl ..

signalen blir kass annars, finns typ som en inbyggd preamp i mixerborden som gör så att det låter bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.