Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tänkte uppgradera min hemstudio med en rörmik och två preamps.

Har f.n. dessa prylar hemma:

Motu Traveler

Rode NT1-a

2 x Line Audio CM3

SM 57, 60 talare

Min plan är att införskaffa Rode K2,Line Audio 2mp preamp samt Universal Audio-S610 preamp.

Jag kommer att spela in akustiska instrument som gitarr, kontrabas, dragspel, fiol och dobro, manlig och kvinnlig sång samt en del slagverk.Jag vill ha så bra grundljud (helt rent såväl som gammalt och skitigt) som möjligt för att senare mixa musiken i en bra studio.

Kommer det här att ge mig dessa förutsättningar, eller har någon några bättre ideér eller förslag?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag borde väl inte svara för jag har inte testat k2, MP2 så egentligen har jag ingen koll på dessa prylar.

Om jag varit du så skulle jag inte bry mig om det är rör eller ej i micken.

En mick som jag gillar jättemycket som ger ett fint varmt ljud är Blue Baby Bottle.

Solo 610 är en kanon preamp.

Jag skulle vilja slå ett slag för UAD LA-610, en preamp och en LA2 liknande kompressor i ett.

Eftersom jag på dina val tolkar att du är ute efter lite vintageljud så är nog ovanstående ett bra tips.

Postat

Ser ut som mycket bra val. Jag skulle dock fundera på att byta ut Röden mot en Audio Technica AT4060 istället. Som också är en rörmick om nu det var var viktigt med rör. Den är möjligen lite dyrarer men ligger i ungefär samma prisklass.

Det här är i alla fall en av få kondingar som verkligen kan hantera en volymstark sångare plus att den dessutom låter väldigt bra. Hursom helst fungerar den jättebra i alla fall med LA-610 trots att det är rör i båda. Så Solo och den micken borde inte vara några problem.

Postat

Jag bryr mig nog inte så mycket om det är rör i micken, vill bara hitta något i 5000-8000-kronorsklassen som ger en annorlunda karaktär från vad jag redan har.

Audio Technica AT4060 verkar grym, men kanske lite för dyr för tillfället.Ska kolla närmare på Blue Baby Bottle, låter som en trevlig bekantskap.

Vad tros om Vintage Design M73D preampen? Jag har hört att den låter mycket mustigt och fint.

Postat

Det finns smakprov på en massa olika micar att hämta från min testsite, så att du kan jämföra deras karaktär.

Några mina egna favoriter, som jag också använder själv, är BLUE Babybottle, Crowley and Tripp Naked Eye och sE Electronics z5600a. 🙂

Vill du ha en riktigt suverän ren preamp, så titta också på True Systems P-Solo, som är ännu bättre än 2MP från LineAudio (men bara en kanal till skillnad från 2 kanaler i 2MP...).

Postat

Tack för fina råd!

Tanken var att ha en preamp till mina två CM3:or då jag ska lägga akustisk plockgitarr. Men P-solon verkar iofs grym! Ska lyssna mer till den lille babyn. Verkar som att många favoriserar den.

Postat (redigerat)

Du har antagligen redan sett Rödes egen sida där man höra (och se) både kontrabas och akustisk gitarr inspelade genom en K2. Jag har inte luskat mig igenom så många micksajter, men det där är det elegantaste jag sett, skitsnyggt gjort, bra information. Jäklar vad Röde ska sälja mikrofoner tack vare det där. Är själv skitsugen på en K2.

Fast vilken preamp som används berättar de ju inte. Det är nog inte samma som sitter i min porta. 😲

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=K2

Hittade en äldre tråd här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...rt=#entry754764

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Ser ju lovande ut!

Ja, det är inte alltid lätt när det är svårt. Är kanske egentligen ute efter ett lite mer smutsigt ljud än det på röde-demot, men med rätt preamps och uppmikning/karakteristik kan man nog få till den både tokrent och smutsigt!

Postat
Ser ju lovande ut!

Ja, det är inte alltid lätt när det är svårt. Är kanske egentligen ute efter ett lite mer smutsigt ljud än det på röde-demot, men med rätt preamps och uppmikning/karakteristik kan man nog få till den både tokrent och smutsigt!

Vad är det för ljud du vill uppnå, någon referens?

Postat

Allt med Ennio Morricone, Bill Frisell, Kind of blue med Miles Davis, 50-tals jazz a´la Dean Martin,tidig Simon & Garfunkel, Anthony and the Johnsons, Nick Drake. Akustisk musik med mycket rymd och närhet. Inte så mycket modern "Hängmatta".

Jag spelar även in musik för reklamfilmer och annat folks akustiska musik, Så jag vill ändå kunna erbjuda ett brett spektra av ljud.

Postat
Jag har förr frågat om nån känner till DBX 386 en stereopreamp med möjlighet till rör och med både enalog och digital utgång. Med en sån borde man kunna få borde brusfritt och cleant eller skitigt rör på gränsen till dist. Ingen nu heller?

http://www.dbxpro.com/386/386.php

Enligt blockdiagrammet, så går signalen alltid genom röret och går inte att koppla förbi, så hur rent det kan bli, beror förstås mycket på röret...

ennels (oregistrerad)
Postat

Jag kan verkligen rekommendera Vintage Design M73D.

Fick hem min för ett par veckor sen och allt låter fan bra igenom den. Jag har gjort A/B tester med sång, elgitarr, akustisk, och munspel.

Den har dessutom line ingång , och den har jag också gjort en del tester med gentemot mina inbyggda preampar i mitt M-audio Projectmix bord och det är också som dag och natt tycker i alla fall jag. Ser fram att få prova den med någon lite dyrare rörmick i framtiden!

Har tyvärr inte sparat ner några tester som jag gjorde, får se om jag gör om det så kan jag lägga ut dom i sånt fall.

Kan tillägga att jag har gjort många tester med min NT1-A, samt SM57:er, såg att du hade sånna också.

/ Niclas L

Postat
Jag har förr frågat om nån känner till DBX 386 en stereopreamp med möjlighet till rör och med både enalog och digital utgång. Med en sån borde man kunna få borde brusfritt och cleant eller skitigt rör på gränsen till dist. Ingen nu heller?

http://www.dbxpro.com/386/386.php

Enligt blockdiagrammet, så går signalen alltid genom röret och går inte att koppla förbi, så hur rent det kan bli, beror förstås mycket på röret...

Det var inte bra... Ett sätt att göra den billigare förstås. Den heter ju tube preamp också. Rörbröl vill man ju bara ha för att leka med ibland.

Postat

Tack för tipset! Jag har hört mycket bra om den och det lutar åt att jag köper den inom en snar framtid. Tillsammans med min UA Solo-610 jag köpte beggad idag så kommer jag då att kunna laborera fram mången klang!!!!!

Vad gav du för din Vintage Design?

ennels (oregistrerad)
Postat

Jag gav 8195 :- från Audiodeligt inklusive frakt! Värt varenda krona.. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.