Jump to content
Annons

Data brus eller nåt sånt


NitroLight

Recommended Posts

Yo!

Okej jag är helt jävla lost. Så här ligger det till. Jag har en egen hemma studio bestående av en mick och mixer bord. Från ingenstans för cirka 2 månader sen så blev det brus i varje track jag spelade in i. ?

Jag tänkte fuck, måste vara nåt med mixern/micken/uttagen. Nej du, jag stängde av mixern jag till och med DROG UT kontakten ur datan och mixern och micken men det brusade iaf när jag spelade in på datan?

Vad kan problemet vara då? Det måste väll vara datan som brusar? Och hur får jag bort det? Jag hört att man kan fixa pluggar och sånt men har inte fattat mig på hur man använder / Installerar dom.

Hjälp mig och bli dagens hjälte.

Tack / Nitro

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som när jag sutit på skolan med gargeband ec, så om man drar upp inspelnings volymen (signalen typ) till max så brusar det. Även när du spelar upp om master står i bott. Kanske det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Information som brusar? Aja....

Du har antagligen dragit upp volymen till max på ditt ljudkort i datorn, vilket ofta skapa brus om det är ett sämre märke/modell.

Om detta inte hjälper skulle jag föreslå ett inköp i form att ett nytt ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Information som brusar? Aja....

Du har antagligen dragit upp volymen till max på ditt ljudkort i datorn, vilket ofta skapa brus om det är ett sämre märke/modell.

Om detta inte hjälper skulle jag föreslå ett inköp i form att ett nytt ljudkort...

Hur sänker jag ljudkortets volym? Det är inte "volymen på datorn" eller? :/ Är helt värdelös på sånt här så gärna tips om hur/varför man gör saker så blir jag evigt tacksam!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tagit mig friheten och länka hur det låter exkat när jag spelar in utan NÅNTING PÅ. Mixern avstängd och allt.

http://www.speedyshare.com/960467807.html

Det där e _inte_ brus. Det där e 50 Hz brum med övertoner....

Jordloop misstänker jag!

Misstänker jag också. Även avstängda apparater med jordproblem (kan både uppkomma och vara "medfödda") kan generera sådant ljud.

Men eftersom du testat och dragit ut sladdarna mellan datorn och mixern så är det datorn själv eller också (tyvärr) problem någon annanstans i elsystemet (jordpunkt, brytare eller apparat).

Svårt sånt där ibland och jag är ingen expert. Datorn jag sitter på nu genererar det om jag drar upp volymen på max med det inbyggda ljudkortet men jag vet att jordningen hänger i luften (ojordat->jordat) ....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Data brus eller nåt sånt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...