Jump to content
Annons

Hjälp med akustiken.


Coach

Recommended Posts

Tjena alla gammla studiorävar.

Det är nämligen så att jag håller på att bygga en studio i mitt rum och behöver lite hjälp och tips med akustiken.

Som ni förstår så blir det ingen jättestor studio då den ska få plats i mitt rum men den räcker för mig:)

Min fråga är då vilka ytor jag ska fokusera på att dämpa osv för att få en bättre akustik i rummet där jag sitter och lyssnar. Det är alltså monitorer som ska användas vid mixning osv då jag inte använder mig av lurar.

Som jag beskriver på bilderna nedanför så har det en del betongväggar. Jag har också ett betongtak och golvet är ett trägolv.

Nar jag sitter och mixar så har jag ett fönster bakom mig. Jag funderar på att hänga upp som ett drapperi som är lite tjockare som man kan dra för föntrerna så det dels fungerar som en gardin och att den dämpar så jag inte får så mycket studs på ljudet bakifrån då det slår i fönstret.

Sen har jag funderat på att lägga innertak så man slipper det hårda betongtaket.

Sen blir det väl att lägga ut någon större matta på golvet kanske?

Jag vet att det inte hör hit men tänkte att jag lika gärna kan fråga när jag ändå gör en ny tråd. Jag hade tänkt att köra på yamaha hs serien till monitrorer men har inte bestämt mig om jag kör hs80 eller hs50 med sub. Vad tror ni? kan jag få till så bra akustik att det lönar sig med hs50+sub eller kommer basen gå runt för mycket?

Min studio ska se ut något sånt här om allt blir som det ska:

aHlLGnJeF.jpg

zszevQCws.jpg

mKKgHuIay.jpg

Så vad tror ni? Lite tips och tankar vore uppskattat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med den placeringen av monitorerna, så kommer du att få en slagsida i ljudet, eftersom den högra monitorn står så nära väggen, medan det är fritt bredvid den vänstra. Det innebär att basen blir väldigt förstärkt från höger sida. Bäst hade varit om du kunde planera om och placera dig så att monitorerna är lika långt från väggarna, så att du får mer symmetri i det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...