Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Det är dags att köpa en bärbar dator till studion och skulle vara mycket tacksam för lite vägledning.

Datorn ska användas till produktion av house och techno med enstaka tillfällen då jag behöver spela in sång/gitarr.

Har just nu ett USB- ljudkort men vill att datorn ska ha möjlighet att använda firewire för framtida uppgraderingar.

Har en ganska begränsad budget på mellan 6000-8500 kr och har hittat två modeller som ser intressanta ut, men är mycket tacksam för andra förslag.

Kika gärna och ge era kommentarer och tips!

Toshiba : 6995 kr

Processor: Intel Core 2 Duo T8400 / 2.26 GHz

Databusshastighet: 1066 MHz

Minne: 3 GB

Hårddisk: 320 GB - Serial ATA-300 - 5400 rpm

Operativsystem: Möjlighet till XP

Skärm: Toshiba TruBrite® WXGA TFT High Brightness display 1,280 x 800

Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 3470 HyperMemory - PCI Express x16

Firewire: IEEE 1394 (FireWire)

Länk: http://www.leiljung.se/PartDetail.aspx?q=p:10500158

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dell: 7362 kr

Processor: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8400 (2.26 GHz, 1066 MHz FSB, 3 MB L2 cache)

Databusshastighet: 1066 MHz

Minne: 4 GB

Hårddisk: 320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

Operativsystem: Vista® Home Premium SP1

Skärm: 15,4-tums WXGA+ WLED (1 280 x 800) TFT-widescreen-skärm med TrueLife™-teknik

Grafikkort: 256 MB ATI® Radeon™ HD 3450-grafikkort

Firewire: IEEE 1394 (FireWire)

Länk: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?

b=&c=se&cs=sedhs1&kc=NRS15353&l=sv&m_30=136643&oc=N1253504&rbc=N1253504&s=dhs

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Annons
Postat (redigerat)

Hur många firewire portar har dom? Eftersom den interna hårddisken bara snurrar på 5400rpm kanske du skulle behöva köpa en extern firewire hårddisk också...

Om du sysslar mest med elektronisk musik och mjukvarusyntar så skulle jag behålla usb-ljudkortet, du lär inte ha några problem.¨¨

För övrigt skulle jag köpa Delldatorn om det går att nedgradera till XP. Den har mer minne och en bättre processor. Den har även ett vassare grafikkort, vilket kanske inte spelar roll, men ändå.

Kresh

Redigerat av KaptenKresh
Postat

Tjenare och tack för svaret!

Båda datorerna har endast 1 firewire, men det är svårt att hitta bärbara med fler, specieltl i det prissegmentet.

V

ad gäller hårddisken så hade det varit skönt med ett snurr på 7000+, men det kostar otroligt mycket att uppgradera och verkar inte vara standard på i stort sett någon bärbar dator.

Så länge jag kör på USB- ljudkort så kan jag ju koppla in en extern hårddisk.

Specifikationerna ser ju bättre ut på DELL, men jag har lite dåliga vibbar av deras datorer. Tyckte dom förknippades med dålig kvalitet för några år sedan men vet inte hur det ligger till nu.

Någon annan här på forumet som kör Dell?

Har

maart (oregistrerad)
Postat

jag skulle också satsa på Dell av ungefär samma anledningar som Kresh. Har flera kompisar som kör Dell-laptops som mobila studio-burkar och de rullar på jättebra (även med Vista installerat faktiskt).

Att 5400rpm-disken skulle vara ett hinder är en myt. Senast i fredags spelade jag in en livekonsert på min laptop (med just en 5400rpm:are). Allt som allt var det 18 kanaler i 44.1kHz/32bit och hela kalaset blev drygt 23,5 GB. Det var inga problem... Idag spelade jag in igen, fast nu var det bara 15 kanaler (i 44.1kHz/32bit) och blev bara 9,5 GB. Så det är ganska lugnt att köra med 5400rpm-disk. Den drar ju dessutom mindre batteri än en snabbare disk om man nu skulle behöva det...

Postat

Det blir bättre när jag fått testat min laptop. Ungefär samma som den länkade Toshiban, fast med 17 tums skärm och 800 MHz minnen samt E-Sata. 2500 kr mer...

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.