Guitar Nilsson Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 Finns några för och nackdelar med att använda två mindre monitorer ihop med en sub, eller att använda endast två monitorer som sjölva klarar av bastonerna? Ett par ADAM A5 ihop med deras SUB A7 kostar lite mer än ett par ADAM A7 som ju omvittnat här på forumet (Joachim?)går tom lägre i basen än vad som anges i specen, då blir sub överflödig vad jag förstår. Fler liknande val med andra monitormärken kan säkert göras, för ungefär samma pengar får man antingen två eller tre högtalare. Vad är bra och dåligt med de två alternativen? Jag får lite för mig att det blir mer komplicerat med en sub plus två mindre sateliter än med två fullrange. Med tre högtalare kan det kanske bli än mer skumma grejer i ljudet pga att man inte har ett perfekt lyssningsrum än med två fullrange. Sitter man nära ett par små monitorer blir det väl att ljudet från suben under bordet man har mixer osv på, inte kan nå örat utan att göra en krok runt bordet? Och de högre bastonerna från sateliterna kanske krockar med de i nästan samma frekvens som kommer från golvet, eller var man nu ska ställa suben? I hifi och PA-sammanhang är ju aktiva subbar underbara, men är suben lika självklar i referenslyssning (heter det så?) och vid mixning? Jag kommer att spela in i diverse replokaler och sen mixa i ett vanligt litet sovrum i en gammal träkåk. Att få lagom mycket läckert fläsk i elbas och trummor är ju hårfint, och det är nåt jag verkligen vill lyckas med om jag kommer igång nån gång.
joachime Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 (redigerat) Ett par ADAM A5 ihop med deras SUB A7 kostar lite mer än ett par ADAM A7 som ju omvittnat här på forumet (Joachim?)går tom lägre i basen än vad som anges i specen, då blir sub överflödig vad jag förstår. Nä, nu har du förväxlat mig med någon annan! 🥰 Jag har aldrig använt A5, med eller utan sub. Däremot suttit med A7 under en dag. Baskapaciteten kan jag idag inte minnas något om, däremot är det något viss med de där banddiskanterna. Jag kan förstå både de som går igång på det och dem som inte kan förlika sig med ljudet. Min favorit-ADAM är för övrigt SA2 (heter det va? 😉 ). Och visst, jag föredrar högtalare utan sub. Den akustiska upplevelsen blir lätt något mer ansträngd och konstlad med en subbas. Redigerat 16 december 2008 av joachime
drloop (oregistrerad) Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 (redigerat) Jag tror helt enkelt att det beror på vad man är van vid och vad man jobbar med. Många närfältare har ingen botten att tala om. Jag pular med mycket olika musikstilar. När jag jobbar med Elektronisk musik och dansgolvsrökare så vill jag allt ha så mycket botten som det går så jag fattar vad som händer med låten i stora anläggningar. Utan subbas har jag ingen aning om vad som händer i botten av mixen. Jag har kört subbas i några år nu och har svårt att jobba utan subbas. När jag mixar så växlar jag mellan mina högtalare med sub och en riktigt liten lyssning så jag får grepp om hur det låter i små högtalare också. Redigerat 16 december 2008 av drloop
joachime Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 När jag mixar så växlar jag mellan mina högtalare med sub och en riktigt liten lyssning så jag får grepp om hur det låter i små högtalare också. Vad kör du som småhögtalare?
Claes Holmerup Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 Det som kan bli ett problem med sub, är om man inte har sub+satelliter som är gjorda för varandra. Då kan det uppstå ett glapp eller en överlappning vid delningsfrekvensen - och det hjälper ju inte till precis. Har man däremot ett system som är matchat, så är det enbart till hjälp att kunna höra alla frekvenser. På vissa sub:ar kan man ställa in delningsfrekvensen separat för sub och satelliter - och då kan det funka att kombinera med de flesta - men det säkraste är att annars man håller sig till modeller som är gjorda för varandra. Om man t ex använder en hemmabio-sub, så är det ofta man får en bumligare bas som inte hjälper till särskilt mycket...
joachime Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 Det som kan bli ett problem med sub, är om man inte har sub+satelliter som är gjorda för varandra. Givet att man har matchande högtalare ger en sub annat resultat än fullrange lådor. Till att börja med delar inte elementen samma låda. En annan grej är att man sällan placerar subben på samma plats som monitorerna. Det är ju lite av poängen med sub, att man kan placera den där den ger bäst respons för lyssning i sweetspot.
drloop (oregistrerad) Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 När jag mixar så växlar jag mellan mina högtalare med sub och en riktigt liten lyssning så jag får grepp om hur det låter i små högtalare också. Vad kör du som småhögtalare? När jag riktigt finmixar har jag faktiskt tre olika monitorer... Ett par gamla 70tals tvåvägsslutna från Panasonic och mina Sub/Sat samt resehögtalare från Philips. Philips BA290. Normalt har jag bara Philipsarna och mina Sub/Sat. Om jag gör längre mixprojekt så kommer 70talarna fram. Philips BA290,
joachime Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 När jag riktigt finmixar har jag faktiskt tre olika monitorer...Ett par gamla 70tals tvåvägsslutna från Panasonic och mina Sub/Sat samt resehögtalare från Philips. Philips BA290. Normalt har jag bara Philipsarna och mina Sub/Sat. Om jag gör längre mixprojekt så kommer 70talarna fram. Smutt! 😆 Jag funderar lite på om det är dags att byta ut lyssningen. Skulle också vilja ha ett alternativ med pappkoner. Endera småhögtalare eller ett par gamla hifihögtalare eller liknande.
drloop (oregistrerad) Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 Det som är lite roligt med Philipsarna är att dom har en sådan däringa stereoenhancer så man kan höra hur mixen låter för folk som slår på den typen av "ljudförbättrare". Och så tar dom ingen plats.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.