Jump to content
Annons

Radiomikrofon?

Gobble (oregistrerad)

Recommended Posts

Gobble (oregistrerad)

Hej på er alla!

Jag är för tillfället på jakt efter en radiomikrofon med godkänd ljudkvalitet för en inte allt för hög summa.

Vad jag hittills har hört så är kondensatormikrofoner att föredra men att de däremot inte lämpar sig i hemmiljö.

Jag har tänkt att använda mikrofonen för radiobruk i min lägenhet genom att koppla den till datorn genom det som behövs.

Jag kan tänka mig att lägga ut upp till 1500kr för mikrofonen men det är bara bra om priset hamnar kring 1000kr.

Så ska man välja kondensator eller dynamisk mikrofon?

Vilken övrig utrustning behövs för att spela in / koppla mikrofonen till datorn?

Som ni kanske märker så är jag ganska ny på det här området men jag hoppas jag kan få så mycket hjälp som möjligt.

Mvh / Kristoffer Jansson

Dela på andra sajter

Annons
I det prisläget skulle jag satsa på en stormembrans kondensatormikrofon. Typ ADK, MXL, Studio Projects eller liknande.

Precis. Och studio projects b1 är väl den som de flesta här brukar rekommendera i den prisklassen (ca 1200 kr).

Dela på andra sajter

...och i vanlig ordning så är det enkelt att hämta smakprov på många populära modeller från min testsite, så att man har lite mer hum om hur de låter och inte behöver gå blint på vad som står i annonser eller vad säljare påstår... 😄

Dela på andra sajter

Och studio projects b1 är väl den som de flesta här brukar rekommendera i den prisklassen (ca 1200 kr).

Det är rätt lustigt att B1 är den mest rekommenderade micken på studioforum. Man kan lätt ledas till att tro att det är något speciellt med just den micken. Ur mitt perspektiv är den prisvärd, varken mer eller mindre. På par med mickar från ADK och MXL i samma prisklass.

Dela på andra sajter

Och du lär behöva en mikrofonförstärkare eller ljudkort med sådan, dvs mer än datorns inbyggda ljudkort.

Hitta en bra musikaffär och kräv öppet köp så du faktiskt får igång grejerna.

// Gunnar

Dela på andra sajter

Gobble (oregistrerad)

Det gick snabbt...

Den mikrofonen såg ju riktigt intressant ut.

Är det en kondensator eller dynamisk mikrofon?

Är den riktad så man slipper andra störande bakgrundsljud?

Är den här ett alternativ för mig tror ni?

Eller är den inte riktad?

Mvh / Kristoffer Jansson

Dela på andra sajter

Är det en kondensator eller dynamisk mikrofon?

Är den riktad så man slipper andra störande bakgrundsljud?

Om du menar micken du själv länkade till så är det en stormembrans kondensatormikrofon med njurupptagning, vilket innebär att den är lite riktad och plokar inte upp så mycket ljud rakt bakifrån.

Dela på andra sajter

Gobble (oregistrerad)

Okej, men fungerar den i ett rum som det "ekar" (ljudet studsar) ganska mycket i, eller borde jag satsa på en dynamisk mikrofon istället?

Finns det några dynamiska mikrofoner som har samma ljudkvalitet som kondesator mikrofoner?

Då menar jag till ett pris av ungefär 1000kr (+500).

Jag kan inte så mycket om mikrofoner, men av vad jag har hört så ska det vara bättre med kondensator mikrofoner av någon annledning.

Mvh / Kristoffer Jansson

Dela på andra sajter

Du får som regel bättre ljud med kondensatormicarna, men de tar upp betydligt mer av ljud runt omkring, så har du ett helt odämpat rum, så är en dynamisk kanske mer lämplig. Annars kan du dämpa ett hörn i rummet och ställa dig där, så får du ett helt ok resultat utan någon omfattande akustikbehandling. 🙂

Dela på andra sajter

Har du ekon i rummet så kör en dynamisk mick, jag kör radio med en Shure SM57 och det funkar bra. Tänk bara på att du inte kan flytta huvudet alltför mycket med den micken, den tar inte upp ljudet på sidorna så bra.

Priset för den ligger definitivt inom din budget, den kostar nånstans runt 1000-lappen.

Dela på andra sajter

...och i vanlig ordning så är det enkelt att hämta smakprov på många populära modeller från min testsite, så att man har lite mer hum om hur de låter och inte behöver gå blint på vad som står i annonser eller vad säljare påstår... 😏

Claes.

Ditt inlägg är en logisk kullerbytta. DU är en säljare.

Redigerat av laxlaxlax
Dela på andra sajter

...och i vanlig ordning så är det enkelt att hämta smakprov på många populära modeller från min testsite, så att man har lite mer hum om hur de låter och inte behöver gå blint på vad som står i annonser eller vad säljare påstår... 😉

Claes.

Ditt inlägg är en logisk kullerbytta. DU är en säljare.

Man får väl skoja till det lite ändå...? 🥰

Dela på andra sajter

Man får väl skoja till det lite ändå...? ☺️

Godkänt. I krig, kärlek och mikrofonkommers är allt tillåtet.

Men se upp så det inte går för långt. Hur skulle världen se ut om alla var lika ödmjuka som du? Ingen reklam skulle ju ljuga, alla varor skulle ju vara bäst!

Redigerat av laxlaxlax
Dela på andra sajter

Man får väl skoja till det lite ändå...? 😛

Godkänt. I krig, kärlek och mikrofonkommers är allt tillåtet.

Men se upp så det inte går för långt. Hur skulle världen se ut om alla var lika ödmjuka som du? Ingen reklam skulle ju ljuga, alla varor skulle ju vara bäst!

Det är de ju redan. Allt billigt är ju minst lika bra som 10 ggr dyrare prylar enligt reklamen... 😛

Fördelen med min testsite (och andra sådana där man kan jämföra prylar under likadana förutsättningar), är ju att man kan bilda en egen uppfattning i stället för att bara lyssna på vad en säljare säger, vad det står i reklamen eller vad som framhålls av olika människor på olika forum. ☺️ Att man sedan inte ska ha min testsite som enda referens, är förstås också en bra idé - för en mic kan ju låta annorlunda under andra omständigheter, så min site (och andra) kan aldrig säga hela sanningen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.