Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har precis skaffat mig en Mbox2 och är helt ny på Pro Tools.

När jag startar upp programmet så vill den registrera DigiTranslator varje gång. Vad är det, och varför säger den att den inte hittar någon hardware att binda den till?

Mvh. Robin

Annons
Postat
Hej!

När jag startar upp programmet så vill den registrera DigiTranslator varje gång. Vad är det, och varför säger den att den inte hittar någon hardware att binda den till?

Mvh. Robin

Det är plugg som man får betala extra för att kunna använda. Om du inte har köpt pluggen och vill slippa meddelandet är det bara att avinstallera pluggen så slipper du meddelandet.

Postat (redigerat)
Hej!

Mvh. Robin

Du har nog markerat rutan för "Digitranslator" när du installerade Pro Tools. Vill du bli av med den,

installera om PT och kryssa inte i några andra rutor än Pro Tools och Midi och CoreAudio, annars "poppar"

de inte köpta mjukvarorna upp hela tiden. Vissa av dessa programdelar måste man köpa, som tillval.

Redigerat av Sleap
Postat (redigerat)

Okej, tack för ditt snabba svar!

Vad gör DigiTranslator? Låter som någon typ av filkonverteringsprogram?

Redigerat av RobinJacobsson
Postat (redigerat)

Ok, tack!

För att undvika att skapa en tråd till så kommer nästa fråga här:

Jag får inte igång metronomen. Finns det ett snabbkommando för att aktivera den som jag missat eller är det bara nån inställning?

Jag tror att jag har gått igenom de flesta inställningarna, som jag hittat iallafall.

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Postat
Ok, tack!

För att undvika att skapa en tråd till så kommer nästa fråga här:

Jag får inte igång metronomen. Finns det ett snabbkommando för att aktivera den som jag missat eller är det bara nån inställning?

Jag tror att jag har gått igenom de flesta inställningarna, som jag hittat iallafall.

Mvh. Robin

Gå till trackmenyn. Välj create click track. Sedan så hamnar metronomen på ett AUX spår och skall gå igång vid uppspelning/inspelning. För att finna alternativ för metronomen om du kanske bara vill ha den vid inspelning och inte vid uppspelning hittar du i transport bar. Tror det är snabbkommando siffran 7 på keypad också om du inte vill gå via transport bar, men jag kan minnas fel.

Om du ser att mätaren rör sig men du inte hör något. Kolla din output och att spåret inte är ställt i mute

(Siffran 8 på keypad är att du kan stänga av och på inräkningen av 2 takter. Siffran 9 på keypad är midi merge. F12 eller siffran 3 på keypad är record. Dessa snabbkommandon är skitbra om man vill underlätta sitt arbete )

MVH

Anders

Postat

Yeah! Tack! Jag har arbetat i Nuendo tidigare, då behövde man inte skapa ett spår för klicket, där är det bara en Metronome On/Off-knapp som man behöver aktivera!

Jag har börjat gilla Pro Tools ju mer jag använder det, men jag tror att det kan vara dels för att jag tvingar mig själv att gilla det eftersom det mer eller mindre har blivit en standard i musikbranschen...

/R

Postat
Yeah! Tack! Jag har arbetat i Nuendo tidigare, då behövde man inte skapa ett spår för klicket, där är det bara en Metronome On/Off-knapp som man behöver aktivera!

Jag har börjat gilla Pro Tools ju mer jag använder det, men jag tror att det kan vara dels för att jag tvingar mig själv att gilla det eftersom det mer eller mindre har blivit en standard i musikbranschen...

/R

Fördelen med att ha det på ett spår är ju att du kan routa det precis som du vill i. Exempelvis starkare i trummisens lurar, lite svagare i de andras osv. Det antar jag man inte kan när man bara sätter på metronomen med en knapp. Men jag kan ha fel. Jag älskar iaf att det ligger på en kanal så jag kan routa den precis som jag vill 🙁

MVH

Anders

Postat

Fördelen med att ha det på ett spår är ju att du kan routa det precis som du vill i. Exempelvis starkare i trummisens lurar, lite svagare i de andras osv. Det antar jag man inte kan när man bara sätter på metronomen med en knapp. Men jag kan ha fel. Jag älskar iaf att det ligger på en kanal så jag kan routa den precis som jag vill 🥰

MVH

Anders

man kan anders, man kan... fast inte lika smidig skulle jag påstå i nuendo/cubase 4

Postat
Hej!

Mvh. Robin

Det är plugg som man får betala extra för att kunna använda. Om du inte har köpt pluggen och vill slippa meddelandet är det bara att avinstallera pluggen så slipper du meddelandet.

Har samma irritationsmoment,,det är bara det att jag inte hittar någon plugg som heter DigiTranslator.

Det känns även lite surt att installera om 7.4 och sedan åttan igen.

/cribbson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.