Fidden Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Japp, detta är en språklig fråga. Varför heter det mikrofon? Sammansatt av Mikro (litet) och fon (språkligt ljud antar jag). Således "litet röstljud". Får man bara prata/sjunga tyst när man använder en mikrofon? Eller syftar mikro på storleken på tingesten? Hur stor får en mikrofon vara innan den kallas makrofon? Hur är det med megafon, den är ju visserligen större, men där borde det väl vara ljudåtergivningen som ger upphov till "mega"?
Valle Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Jag säger som Pierre Isacsson: Dåå gååår jag neeeer i min källare... 🙁
tomazopantera Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Jag säger som Pierre Isacsson:Dåå gååår jag neeeer i min källare... 🙂 Ahhh den gamla låten 🙁 Ett unikum till schlagerlåt då den innehåller en tonartssänkning på slutet...
Dingbats Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 "Fon" är bara ljud så vitt jag vet. 1000 000 mikrofoner = 1 megafon
Fidden Postat 15 december 2008 Trådstartare Postat 15 december 2008 "Fon" är bara ljud så vitt jag vet. 1000 000 mikrofoner = 1 megafon Vad gäller fon har du nog rätt, fast det betyder även "röst" tror jag... Sedan tänker du dock fel, eftersom 1000 000 mikrofoner är 1 megamikrofon. 🙁
Vallhagen Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Ja självklart. 1 000 000 mikrofoner blir då 1 fon. 1 000 000 000 000 mikrofoner är en megafon. Jobbigt.
Valle Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Skulle man då även kunna påstå att 1000 grammofoner är det samma som en kilofon?
Fidden Postat 15 december 2008 Trådstartare Postat 15 december 2008 (redigerat) nä, det bli kilogrammofon edit: fast å andra sidan, så säger man ju inte att man köper ett kilogram äpplen, man uttalar ju bara kilo, så på ett sätt har du rätt. Redigerat 15 december 2008 av Fidden
Fidden Postat 15 december 2008 Trådstartare Postat 15 december 2008 Uppenbart är iallafall att fon-tingestar rör sig i spann om miljoner. Mikrofon -> fon -> megafon. Då kan man förutse att i nästa fon-generation kommer det att finnas pikofon, mikrofon, fon, megafon och terafon.
Vallhagen Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Fan oxå, aldrig är man först ☺️ http://spectatia.blogspot.com/2007/09/hur-blir-det-hr-d.html
Valle Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Fast är man osäker på vilket antal fon man är ute efter kan man ju alltid klämma till med polyfon ["många fon"] — så är det kirrat.
tbruce Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Hmm, teleskop används för att se saker som är långt borta, telefon används för att höra saker som är långt borta. Mikroskop används för att se saker som är så små att ögat inte räcker till... om mikrofon då ska vara något som gör att vi hör ljud som annars är för svaga så borde det ju snarare vara förstärkare som kallas mikrofon. Vad borde då mikrofon heta? Om vi fortsätter jämföra med att se, vad finns det som kan överföra bild till elektroniska signaler? En kamera? Helt fel etymologi, latinskt istället för grekiskt... En fonograf gör en "bild" av ljudet, en gramofon gör ett ljud av "bilden"... graf och gram kommer ju från samma håll. Om vi låssas att den typen av etymologiska motsatser är universella så borde det heta motsatsen till högtalare... talhögare? 😉 En megafon är ju faktiskt en slags motsats till mikrofon. Och eftersom mega måste vara förstavelse (fonomeg låter lika dåligt som talhögare) så måste vi göra nån annan form av motsats... t ex ändra "mega" till... mikro? Ja! Mikrofon borde alltså heta "mikrofon". Hmm.
Valle Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Men mikro-fon är ändå missvisande... om vi ska köra Norstedts-linjen där fon står för "enstaka förekomst av viss typ av språkljud". T.ex: V-a-ll-e, vilket blir 4 foner. Ur en megafon kan mycket väl 1 000 000 foner strömma ut. Fullt rimligt. Men hur uttalas — eller hur låter — en miljondels fon?
Dingbats Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 Men mikro-fon är ändå missvisande... om vi ska köra Norstedts-linjen där fon står för "enstaka förekomst av viss typ av språkljud". T.ex: V-a-ll-e, vilket blir 4 foner. Ur en megafon kan mycket väl 1 000 000 foner strömma ut. Fullt rimligt. Men hur uttalas — eller hur låter — en miljondels fon? Men på den ursprungliga grekiskan betyder ju "fon" bara ljud.
Fidden Postat 15 december 2008 Trådstartare Postat 15 december 2008 en miljondels ljud är iofs inte mycket enklare att tänka sig 😄
tbruce Postat 15 december 2008 Postat 15 december 2008 NEs ordbok anger att svenska "mikrofon" kommer från engelskans "microphone"... då är det ju inte så konstigt! Man tog en "telephone" aka "phone" och tog bort ena halvan, nämligen högtalaren, och fick då en "micro-phone". Hm.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 Japp, detta är en språklig fråga. Varför heter det mikrofon? Sammansatt av Mikro (litet) och fon (språkligt ljud antar jag). Således "litet röstljud". Får man bara prata/sjunga tyst när man använder en mikrofon? Eller syftar mikro på storleken på tingesten? Hur stor får en mikrofon vara innan den kallas makrofon? Hur är det med megafon, den är ju visserligen större, men där borde det väl vara ljudåtergivningen som ger upphov till "mega"? Undra när kilofonen kommer....
Valle Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 Undra när kilofonen kommer.... I inläggen 8, 9, 10 och 11 redan, actually...
Fidden Postat 16 december 2008 Trådstartare Postat 16 december 2008 Caperefon, capofon eller nåt sånt skulle det hetat. eller kanske agreofon eller lambanofon, för att hålla det grekiskt hela vägen. Agrafon låter ganska najs också.
Vallhagen Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 Agrafon låter ganska najs också. Bra ord. Där har du namnet på din hemsida och blivande företag. Jag köper en aktie.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 Kanske för att membranen i en mikrofon endast är ett par mikrometer tjocka... kanske.... 😄
Fidden Postat 20 december 2008 Trådstartare Postat 20 december 2008 Kanske för att membranen i en mikrofon endast är ett par mikrometer tjocka... kanske.... 😄 micrometerfon? tja, kanske =)
Dingbats Postat 21 december 2008 Postat 21 december 2008 Kanske för att membranen i en mikrofon endast är ett par mikrometer tjocka... kanske.... 😄 Och i en megafon är de hundra mil tjocka? 🙂
debatt Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 Har det att göra med fon-etisk skrift? Jag tycker att mikrofon heter det för att fon har att göra med fonograf och mikro för att saken som tar upp ljudet är relativt liten. Då undrar jag, är en stor bandmikrofon lika mycket mikrofon som en myggmikrofon?
SadamJR Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 I begynnelsen hade man bara en tratt, en så kallad fontratt.
Fidden Postat 6 januari 2009 Trådstartare Postat 6 januari 2009 fontratt, för att navigera mellan helvetica och times new roman kanske. eller bara för att smita från s(h)eriffen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.