debatt Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 (redigerat) Tjena! Brozzan tänker skaffa projektor och filmduk, för att se konserter och sport bl.a. Han rådfrågade mig, men jag vet inget om det nästan. Vad händer på det området? Nån här som kör den varianten? Kan man koppla in sin digitalbox till projektorn och på det sättet få ut ViaSat sport etc. - eller hur kopplar man? Om man har AV-förstärkare, högtaleri, digitalbox (för tv-kanalerna) och en projektor -hur kopplar man alla delarna? Eller behöver man ingen digitalbox om man har projektor? De har iofs redan en box... Nån som vet nån hyfsat bra projektor? Den ska brukas i ett rum på hela 80 kvadratmeter!!! Ni får gärna ge tips på högtalare och subwoofers också. Han ville helst BARA ha vägghögtalare och en subwoofer, inga lösa golvare eller centerhögtalare - kan man det? 🙂 //:debatt Redigerat 14 december 2008 av debatt
MrBluesman Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 (redigerat) Börjar med sista frågan. Om han vill ha så små och få högtalare som möjligt så har Bose surroundsystem med tre, två och tom en (!) högtalare. Det låter helt ok, men definitivt inte helt optimalt och funkar bäst i små rum tror jag då det använder väggarna för att reflektera och ge en surroundupplevelse. De är ganska dyra, fast himla smidiga... Fast just det, ser nu att han inte vill ha någon center. Det sistnämnda systemet bygger ju på centerhögtalaren och ev en subwoofer. Jag tror dock inte det är någon bra ide ALLS att skippa centerhögtalaren. Det är förmodligen den viktigaste högtalaren i film. Där spelas säkert 80% av informationen (dialog etc). Tycker din brorsa ska tänka om lite där och helt enkelt knalla runt och lyssna på några system. Chansen är att han fastnar för nått och automatiskt tänker om 😄 "Dää finns inga genvägar till det perfekta ljudet då då..." Om inte ett komplett system köps, så satsa en peng på recievern. Den kan man i regel även koppla allt igenom. -DVD/blueray, digitalbox, spelkonsol, dator etc i ena änden, samt högtalare, proj och ev tv i andra (enkelt förklarat). Gör det hela lite enklare om man kan koppla allt via samma burk. Själv har jag en Yamaha som jag är väldigt nöjd med. Kommer inte ihåg modellbeteckning, men det låter bra. 😄 Är dock SJUKT krånglig att ställa in (krångligt ologiskt menysystem) 😄 Fast det gör man ju förhoppningsvis bara en gång. På projsidan har jag inte så stor koll, det var ett tag sen jag köpte min. Det är en Panasonic och den har tjänat mig väl. Kan rekomendera deras projar. Men det har hänt så mycket på den fronten, så det mesta är himla bra nu för tiden. Och billigt. -Bra kombi! 😮 Har man plats och möjlighet till att mörklägga (rullgardiner är ju billigt!) så tycker jag projektor ger en överlägsen biokänsla, till ett oslagbart pris. Redigerat 14 december 2008 av MrBluesman
MrBluesman Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 (redigerat) Ser nu att han ska använda till konserter... Kanske ska börja läsa innan jag svarar 😄 Då skulle jag nog rekommendera att framför allt satsa på ett par rejäla golvhögtalare som frontar, och en bra reciever om han vill ha ordentlig känsla. Särskilt som att det är ett stort rum. Redigerat 15 december 2008 av MrBluesman
debatt Postat 14 december 2008 Trådstartare Postat 14 december 2008 (redigerat) Tack för svaret!! Jag har inte ens någon aning om var Brozzan och jag ska kolla in grejer som dessa nånstans. Siba? Tele-Hå? HiFi-klubben? Var har dom prylarna? Störst utbud. Varför han ville ha väggfasta högtalare är nog för att detta stora rum även ibland fungerar som dansgolv då det finns en scenplatå på ena sidan där band spelar. Om det då står högtalare på golvet nånstans kan folk dratta omkull eller välta dem kanske...?! Och då måste man i så fall flytta dem varje gång när lokalen byter karaktär. Han vill ha det smidigt. Lokalen ska alltså fungera även som fotbollsfanssamlingsplats inför matcher och som större konferensrum. Och som sagt, ibland ska det visas dvd-konserter på duken också - dvd-konsertkvällar alltså. Och för riktiga konserter. Så mixen är sportkvällar & dvd-konsertkvällar vis projektor och duk, men även ska rummet (80 kvm) fortfarande nyttjas som konsertrum med möjlighet att skaka loss framför scenen och som konferensrum. De band som hittills spelat har haft med sig eget PA; högtaleri, mixer och rubbet. Men bytena mellan aktiviteterna måste kunna ske hyfsat snabbt, efter lunch, innan middan, typ... Vikten av förstärkare ska jag förmedla. Marantz är uppskattat, men även Tangent vet jag har gjort en prisvärd pjäs. 😄 //:debatt Redigerat 14 december 2008 av debatt
MrBluesman Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 (redigerat) Jag förstår. Fast det är ju bara fronthögtalarna som behöver vara rejäla. Bakhögtalarna vill jag påstå är inte lika viktiga. De spelar i stort sett bara diskant/övre mellanregister, och ska bara ge en surround-effekt. Nån farbror Barbro kanske kommer vibrera av ilska över det uttalandet, men så anser jag det vara iaf. Satsa på ett par bra fullrange-högtalare framför, en bra center, och mindre bakhögtalare som exempelvis kan hängas i taket om det är "platsbrist". Helst ska alla högtalare vara av samma serie/karaktär så att de spelar tillsammans. På detta sätt så bör man ju kunna positionera allt så att det inte stör övrig verksamhet. -Alltså; duk, frontar och center längs en vägg, proj samt ev bakhögtalare takmonterat längre ut i rummet (man skulle ju kunna hitta på något smart så att de kan hissas upp när de inte används...?). Redigerat 15 december 2008 av MrBluesman
4Trax Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 jag har också den där yamaha recivern som ar super krånglig! Det låter iaf bra . Jag köpte min optoma projektor på hifi klubben. De har showroom så man kan se på lite olika projor. Optoma 65 nånting ( kom inte ihåg betekningen) är jag supernöjd med. Det är hd 1490 720 upplösning men ack så grym bild! Och det med bara dvd , hr inte testat blueray. Det var 1 år sen så det har säkert kommit fler och grymmare. Runt 7 k inkl. Duk. Det var iof tidsbegränsad erbjudande!
Claes Holmerup Postat 16 december 2008 Postat 16 december 2008 Jag skaffade en Denon AVR-3808 receiver till min anläggning - och den är kanonbra, så den kan jag verkligen rekommendera. Mina högtalare är däremot förmodligen i mastigaste laget för de flesta (ADAM Classic Center som front+center) - men jag håller med om att bakhögtalarna kan vara betydligt klenare i de flesta fall (jag har ett par betydligt billigare där, även om jag har funderat lite på om jag kanske ska byta ut dem...), eftersom det är mest bakgrundsljud som hamnar där. Centerhögtalaren är EXTREMT viktig!!! Projar vet jag däremot inte ett smack om...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.