Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag är verkligen helt nollställd på elektronikteknik... Jag har en Bassman 4x12 låda och en Peavey Classic 50w (se bilderna) som jag vill koppla ihop och undrar hur jag ska göra för att få bästa resultat. Vilka kontakter ska jag koppla i, vad ska jag använda för typ av sladd och i vilket läge ska ohm-switchen stå på på Peavey-toppen etc?

Grymt tacksam för råd!

th_80906_bassman_122_409lo.JPG

th_80910_peaveyclassic50_122_250lo.JPG

//Mathias

Redigerat av prinsnilsson
Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är du Guitar Nilssons brorsa?

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
Är du Guitar Nilssons brorsa?

Försöker du göra dig rolig inför hela forumet på min bekostnad?

Nej vad tänkte du? Det var inte menat negativt ju! Ni har ju samma namn ju... 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)

Frågan utgår ifrån att jag inte har koll på ohm och hur det funkar, men om det är en så sjukt pinsam fråga så kan väl någon komma med ett pinsamt svar istället för OT's... Tack! Jag omformulerar: Kan någon förklara hur det funkar med ohm för mig. Jag vet för f-n hur man kopplar ihop en låda och topp men skulle jag bli korsförhörd av CIA om det så skulle det inte hålla, om ni förstår. Råd om vilka kabelmärken ni skulle rekommendera etc är också efterfrågat. Så jag säger; tacksam för svar (igen)!

Redigerat av prinsnilsson
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Högtalarkabel. INTE instrumentkabel.

Ohmen ska vara det som högtalarlådan är specifierad för. Om du inte vet, googla.

Redigerat av creel
Postat
Ohmen ska vara det som högtalarlådan är specifierad för. Om du inte vet, googla.

Suck.... Klart att jag kan googla, men hittar inget entydigt enkelt svar. Jag gjorde det enkelt genom att lägga upp bilder på connectors på både topp och låda, antar att du inte kan säga utifrån det hur jag ska koppla, tyder ditt "googla"-svar som det. Någon annan trevlig...?

Postat

Det ser ut som att förstärkaren inte klarar att lastas ned till 2 ohm så välj den högra ingången på kabinettet (märkt med 8 ohm).

Ställ också switchen på stärkaren på 8 ohm.

Postat

Det finns flera saker som man mäter i Ohm... resistans och impedans. Resistansen är motståndet i tex en spole. Högtalarens membran har en spole som rör sig i en permanentmagnet. Impedansen är ett resultat av den induktiva reaktansen och resistansen i spolen. Problemet med växelspänning över en spole är den sk induktansen. Den orsakar att strömmen kommer efter spänningen i fas. En spoles induktans mäts i henry och är ett mått på en spoles förmåga att motverka strömmens riktningsväxlingar (perioder). Du kan inte mäta impedansen över en högtalare utan du kan bara se induktansen och resistansen (förutsatt att multimetern kan mäta henry).

Känner du till induktansen och resistansen kan du sätta upp en impedanstriangel för att räkna ut impedansen vid en given frekvens. Det förutsätter att du först tar reda på den induktiva reaktansen XL. Formeln för den är Ohmega L. (Ohmega = 2 x PI x F) L=induktansen.

Då får du sidan A som resistans, sidan B som induktiv reaktans och sidan C som Impedans. Den motstående sidans vinkel får du fram genom det inverterade sinusvärdet. Därefter vet vi sidan C och impedansen.

Var det för krångligt? 🙂

Postat
Det ser ut som att förstärkaren inte klarar att lastas ned till 2 ohm så välj den högra ingången på kabinettet (märkt med 8 ohm).

Ställ också switchen på stärkaren på 8 ohm.

Tack! 🙂

Postat
Det finns flera saker som man mäter i Ohm... resistans och impedans. Resistansen är motståndet i tex en spole. Högtalarens membran har en spole som rör sig i en permanentmagnet. Impedansen är ett resultat av den induktiva reaktansen och resistansen i spolen. Problemet med växelspänning över en spole är den sk induktansen. Den orsakar att strömmen kommer efter spänningen i fas. En spoles induktans mäts i henry och är ett mått på en spoles förmåga att motverka strömmens riktningsväxlingar (perioder). Du kan inte mäta impedansen över en högtalare utan du kan bara se induktansen och resistansen (förutsatt att multimetern kan mäta henry).

Känner du till induktansen och resistansen kan du sätta upp en impedanstriangel för att räkna ut impedansen vid en given frekvens. Det förutsätter att du först tar reda på den induktiva reaktansen XL. Formeln för den är Ohmega L. (Ohmega = 2 x PI x F) L=induktansen.

Då får du sidan A som resistans, sidan B som induktiv reaktans och sidan C som Impedans. Den motstående sidans vinkel får du fram genom det inverterade sinusvärdet. Därefter vet vi sidan C och impedansen.

Var det för krångligt? 🙂

Nej inte alls för krångligt, tack som tusan! 🥰

Postat

Var det för krångligt? 🙂

En liten rättelse:

Vid närmare eftertanke så kom jag på att det är det inverterade tangensvärdet och inte sinusvärdet man behöver veta... 😮

creel (oregistrerad)
Postat

Suck.... Klart att jag kan googla, men hittar inget entydigt enkelt svar. Jag gjorde det enkelt genom att lägga upp bilder på connectors på både topp och låda, antar att du inte kan säga utifrån det hur jag ska koppla, tyder ditt "googla"-svar som det. Någon annan trevlig...?

Den ena bilden funkar inte och den andra bilden är helt värdelös. Och varför har du suttit på en klisterlapp ovanpå för? Är lådan moddad? Det där får du nog mäta om du ska vara säker.

Du ska iaf välja mono och sedan välja rätt ohmantal efter det. Oftast brukar det vara 8 men du får kolla på din låda. Låna en multimeter av någon.

...eller så lägger du upp en bättre bild så man ser vad det står till höger.

Postat

Den ena bilden funkar inte och den andra bilden är helt värdelös. Och varför har du suttit på en klisterlapp ovanpå för? Är lådan moddad? Det där får du nog mäta om du ska vara säker.

Du ska iaf välja mono och sedan välja rätt ohmantal efter det. Oftast brukar det vara 8 men du får kolla på din låda. Låna en multimeter av någon.

Tack för "hjälpen" Creel, men jag har löst det med hjälp av de tidigare svaren. 🙂

Postat

Det går inte att mäta impedansen rakt av med en multimeter. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.