Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min dator hittar inget midi-input från mitt Keyrig. Den hittas i enhetshanteraren som USB-ljudenhet, men den varken hittas i någon mjukvara, eller har någon midi-input att välja.

Har prövat ett antal olika ideér som stått på diverse forum, men utan framgång.

Vad kan det vara?

Man börjar ju bli smått frustrerad.

Vore tacksam om någon kunnig där ute kunde hjälpa till. 😛

Annons
Postat
Min dator hittar inget midi-input från mitt Keyrig. Den hittas i enhetshanteraren som USB-ljudenhet, men den varken hittas i någon mjukvara, eller har någon midi-input att välja.

Vad kan det vara?

Vore tacksam om någon kunnig där ute kunde hjälpa till. 🙂

Hej

Det där kan vara skumma grejor. Jag har inget bra svar, bara lite svammel.

Har det någonsin fungerat? Om ja, i samband med vad slutade det att fungera?

Om nej, har du gjort rätt vid inst?

Läs i instruktionsboken i vilken ordning du: Startar enheten, kopplar in USBkabeln, matar in skivan mm

Sedan kan det vara lurit att byta USB port från den man använde vid inst till annan vid senare tillfälle.

Jag läste en tråd här på forumet om trilskande midikeyboards ev av ett visst fabrikat,

lösningen på dom problemen var att in och städa i reg editorn.

Prova sökfunktionen längst upp till höger.

Lycka till

Postat

Vad kan det vara?

Vore tacksam om någon kunnig där ute kunde hjälpa till. :rolleyes:

Hej

Det där kan vara skumma grejor. Jag har inget bra svar, bara lite svammel.

Har det någonsin fungerat? Om ja, i samband med vad slutade det att fungera?

Om nej, har du gjort rätt vid inst?

Läs i instruktionsboken i vilken ordning du: Startar enheten, kopplar in USBkabeln, matar in skivan mm

Sedan kan det vara lurit att byta USB port från den man använde vid inst till annan vid senare tillfälle.

Jag läste en tråd här på forumet om trilskande midikeyboards ev av ett visst fabrikat,

lösningen på dom problemen var att in och städa i reg editorn.

Prova sökfunktionen längst upp till höger.

Lycka till

Det löste sig till slut. Suttit med det i flera timmar utan framgång. Var tvungen att gå in i enhetshanteraren, sedan välja "Usb ljudenhet" som alltså var klaviaturen och välja "uppdatera drivrutin". Sedan gå in och välja att inte installera automatiskt utan att gå in och välja från lista vilken. Där fanns sedan helt plötsligt att välja "Keyrig49 midi driver".

Inget jag hade tänkt på i första taget direkt.

Tack för svaret iallafall!

Postat (redigerat)

Nu när det fungerar hur står det i dina mjukvaru program att usb keyboarden heter ? heter den fortfarande usb ljudenhet i din DAW eller heter den "Keyrig49 midi driver". i din Daw och andra mjukvaruprogram ?

I min tracktion 3 DAW så heter min usb keyboard "usb ljudenhet" det är kanske därför som jag har problem med usb keyboarden när jag använder vissa av mina plugin som typ superior drummer 2.0 eller att jag ibland måste sätta på usb keyboarden och stoppa in usb sladden innan jag startar tracktion 3 för att överhuvudtaget kunna hitta min usb keyboard i tracktion 3 programet

Redigerat av kvd669o
Postat

Japp, det står t.ex "keyrig49 midi input".

Har förstått att det kan vara ett rejält mekande innan man får ordning på det. Kan vara mycket konflikter hårdvara imellan.

Nu när det fungerar hur står det i dina mjukvaru program att usb keyboarden heter ? heter den fortfarande usb ljudenhet i din DAW eller heter den "Keyrig49 midi driver". i din Daw och andra mjukvaruprogram ?

I min tracktion 3 DAW så heter min usb keyboard "usb ljudenhet" det är kanske därför som jag har problem med usb keyboarden när jag använder vissa av mina plugin som typ superior drummer 2.0 eller att jag ibland måste sätta på usb keyboarden och stoppa in usb sladden innan jag startar tracktion 3 för att överhuvudtaget kunna hitta min usb keyboard i tracktion 3 programet

Postat

Tack för svaret. Det fungerar ju dock för mig med vissa saker men inte med andra även om det står usb ljudenhet men det är ju helt klart roligare om min keyboard som heter " ESI keycontrol 49 " om det det istället för "usb ljudenhet" står det namnet istället i min DAW för i min enhetshanterare så har jag 3 olika usb ljudenheter en är min dator telefon och dom två andra tror jag är min usb keyboard som jag har råkat stoppat i usb sladden i två olika usb hål på datorn och därmed blir det tre usb ljudenheter sammanlagt i min enhetshanterare. Min usb keyboard kom utan nån skiva med drivrutin för den är plug and play så då kan man ju inte uppdatera drivrutinen utan kanske göra som du hitta den i nån lista kanske

Postat
Tack för svaret. Det fungerar ju dock för mig med vissa saker men inte med andra även om det står usb ljudenhet men det är ju helt klart roligare om min keyboard som heter " ESI keycontrol 49 " om det det istället för "usb ljudenhet" står det namnet istället i min DAW för i min enhetshanterare så har jag 3 olika usb ljudenheter en är min dator telefon och dom två andra tror jag är min usb keyboard som jag har råkat stoppat i usb sladden i två olika usb hål på datorn och därmed blir det tre usb ljudenheter sammanlagt i min enhetshanterare. Min usb keyboard kom utan nån skiva med drivrutin för den är plug and play så då kan man ju inte uppdatera drivrutinen utan kanske göra som du hitta den i nån lista kanske

Testa att göra som jag gjorde då. Gå in i enhetshanteraren och högerklicka på enheten, gå sedan in och klicka på "uppdatera drivrutin". Sedan väljer du att inte söka online, och att välja själv ur en lista vilken drivrutin du vill ha. Du kanske har prövat det redan?

Postat

När det gällde PC: Ha INTE Keyriggen på när du installerar drivisarna, slå på den efteråt så hittar datorn vad det är. Så brukar jag göra o det funkar, istället för att sätta i den och få upp ett fönster att man ska installera drivare då datorn inte ännu vet vad det är.

När jag satt i den i Macbooken: Inga problem alls. Fanns dock drivare som jag installerade men den syntes som KeyRig 49 i macen.

Dock är det skillnad mellan PC o Mac, i PC:n så måste den vara påslagen innan man slår igång i mitt fall Cubase för att den ska hittas. Gör man det inte tar det ca 2-3 min innan den dyker upp för mig. I macen däremot kommer den upp så fort man slår på den...

Gissa om man är nöjd med sin macbook pro.... 🙂

Postat

Testa att göra som jag gjorde då. Gå in i enhetshanteraren och högerklicka på enheten, gå sedan in och klicka på "uppdatera drivrutin". Sedan väljer du att inte söka online, och att välja själv ur en lista vilken drivrutin du vill ha. Du kanske har prövat det redan?

Har inte hunnit pröva än eller snarare inte vågat he he,men är nyfiken om min esi key control 49 usb keyboard kommer upp i listan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.