Jump to content
Annons

Dyra studiomonitorer kontra bra lurar


Joshen

Recommended Posts

Jag vill verkligen lära mig att kunna göra bra mixar. Min budget är inte minimal men självklart begränsad. Har mixat med lurar (ATH-T22 ca 600kr) och tycker att mixarna och inspelningarna blir bättre och bättre (när jag lyssnar på dem i stereon osv). Nu vill jag uppgradera min lilla studio och då undrar jag följande:

Om ett par bra studimonitorer går lös på minst 4000-8000 varför ska man då köpa dessa när man får ett par justa lurar för kanske inte mer än en tusing?

Är det inte bättre att lägga mellanskilnaden på fem sex tusen kronor på andra saker, såsom instrument och micar? Dessutom gör ju lurar att man slipper problem med rumsakustik, vilket ju kan vara extremt problematiskt för den förvirrade. Nu kan det kanske verka som om jag redan har bestämt för vad jag tycker men jag överväger faktiskt verkligen att köpa ett par bra studiomonitorer, helt enkelt för att jag har en känsla av att det är det man ska ha när man mixar. Rätta mig om jag har fel, snälla, innan jag kastar bort mina pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför ska man ha en smäckat volvo eller ferrari, dom är har ändå samma top hastighet?

Har du inte råd med okey monitorer så kan man väl köra med hörlurar. Pro 2500 (proline) är ju helt guld :rolleyes:. Men ett par bättre lurar går inte lös på 1000kr, dessa ligger runt 2500kr om jag inte mins fel.

Varför ska man köpa en fet baslåda till bilen när man kan koppla in ett par koss in ear och få fet bas. Men det blir ju inte samma sak helt enkelt.

Det ultimata är väl att ha både och. Lite skönare att få till de lägre registren i ett par rikiga högtalare(kanske). Men allt är ju en smak sak men även vane sak. Du hör ju bäst sedan vilket som blir den bästa mixen i en vanlig stero. Jag skulle införskaffa monitorer i alla fall. Om det var så skulle det ju inte finns anledning till att alla studios lägger ut 10 tusentals på monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Att panorera snyggt är svårare i lurar har jag läst här på forumet.

Men nog kan det finnas en poäng att den fattige skaffar ett par bra lurar först. Fast då blir det ju ett annat problem, eller val i alla fall. De bästa lurarna att mixa i är öppna enligt vissa, (inte enligt alla) och för att kunna göra sångpålägg måste man ha slutna lurar.

Så man behöver egentligen tre olika grejer, öppna lurar, slutna lurar och monitorer. Vill man ha en sub dessutom blir det fyra...

Heter det sub eller subb? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill verkligen lära mig att kunna göra bra mixar. Min budget är inte minimal men självklart begränsad. Har mixat med lurar (ATH-T22 ca 600kr) och tycker att mixarna och inspelningarna blir bättre och bättre (när jag lyssnar på dem i stereon osv). Nu vill jag uppgradera min lilla studio och då undrar jag följande:

Om ett par bra studimonitorer går lös på minst 4000-8000 varför ska man då köpa dessa när man får ett par justa lurar för kanske inte mer än en tusing?

Är det inte bättre att lägga mellanskilnaden på fem sex tusen kronor på andra saker, såsom instrument och micar? Dessutom gör ju lurar att man slipper problem med rumsakustik, vilket ju kan vara extremt problematiskt för den förvirrade. Nu kan det kanske verka som om jag redan har bestämt för vad jag tycker men jag överväger faktiskt verkligen att köpa ett par bra studiomonitorer, helt enkelt för att jag har en känsla av att det är det man ska ha när man mixar. Rätta mig om jag har fel, snälla, innan jag kastar bort mina pengar.

Jag körde bara studiomonitorer förut, men sen jag flyttade (och fick griniga grannar) så har jag gått över helt till lurar och jag tycker det fungerar suveränt. Jag saknar ibland att kunna kräma på med volym och känna basen i kroppen, och jag får för mig att man snabbare blir trött i öronen när man kör lurar, men annars är jag nöjd.

För övrigt betalade jag en tusenlapp för mina AKG k240 och de är klockrena tycker jag. Plocka med dig lite referensmusik till närmaste musikaffär och be om att få prova lite olika hörlurar så ska du nog se att du kan komma undan med lurar som är mycket billigare än 2500 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Om det var så skulle det ju inte finns anledning till att alla studios lägger ut 10 tusentals på monitorer?[...]

Om man nu inte har tiotusentals kronor så tycker inte jag att "alla studios gör ju så" är ett vettigt argument för att köpa studiomonitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

1, Lurar har 100% stereoseparation. Högtalare har det inte. Därmed blir ljudet helt annorlunda.

2, Med lurar känner inte kroppen av volym lika bra vilket oftare leder till extrema volymer och hörselskador.

3, Fler kan lyssna med högtalare.

4, små hörlurar ändrar klang beroende på hur långt inne i hörselgången dom sitter.

Där har ni några skillnader...

/Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag innan jag köpte högtalare mixat i ett par Sennheiser HD 202.

Jag har lyssnat in mig på en del lurar och jag måste hålla med om argumenten när det gäller panoreringen, svårt att verkligen höra hur det låter, låter kanske bra i lurar men sällan på samma sätt i stereo. Dessutom får jag för mig att lurar, ofta slutna, brukar överdimensionera basen väldigt mkt.

Något som jag däremot märkte när jag köpte högtalare (KRK VXT 6) var att basen faktiskt hördes bra utan att man behöver lägga den ljudligast i mixen, dessutom kom jag närmare ett "cd-ljud" än innan, på något sätt kunde jag börja urskilja vad det var som gjorde allt allt lät "dimmigt" när låtarna spelades i en vanlig stereo.

Ett riktigt lyft!

Link to comment
Dela på andra sajter

waerner (oregistrerad)

En annan sak man kan tänka på också innan man bestämmer sig för vad man ska köpa är att dom flesta idag som lyssnar på musik

gör det redan i lurar med sina MP3-spelare, men jag håller med om att ett par monitorer av hyfsad kvalité är inte fel att ha

tillsammans med ett par bra lurar. :rolleyes:

/wernon

Redigerat av waerner
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man funderar på "monitorer" upp till kanske 4-5000:-/par, så är man enligt min mening bättre hjälpt av ett par bra öppna lurar för ca 2500-3000:- (t ex Ultrasone Pro2500 eller Sennheiser HD600). Lägre är det oftast ingen mening att sikta, eftersom det lämnar för mycket att önska.

En annan sak att tänka på, är att monitorerna innebär större krav på rummet och att man bör akustikbehandla, med ytterligare kostnad för den biten.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak att tänka på, är att monitorerna innebär större krav på rummet och att man bör akustikbehandla, med ytterligare kostnad för den biten.

Jag är med Claes på detta. Även om man behöver monitorer, och det gör man, så bör man planera för akustiken när det är dags att lägga lite slantar på lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak att tänka på, är att monitorerna innebär större krav på rummet och att man bör akustikbehandla, med ytterligare kostnad för den biten.

Jag är med Claes på detta. Även om man behöver monitorer, och det gör man, så bör man planera för akustiken när det är dags att lägga lite slantar på lyssningen.

Allt handlar bara om hur seriös man vill vara. Man kan akustikbehandla ett rum ganska enkelt. Använd soffa, matta, gardiner, tavlor, bord, bokhyllor. Det mesta av detta finns redan i vanliga rum. Placering och typ är det viktiga...

/Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Detta är ju dessutom en extrem smakfråga..., jag har lurar som är kanon för lyssning men hopplösa att mixa i någon längre tid, men med monitorer pallar man oftast längre tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kör med ett bar Beyerdynamic DT250. Kostade 2500 när de kom men jag har sett dessa betydligt billigare idag. Har ett par phonic 5 tummare samt ett par NS10 med subba som jag lyssnar allt färdigmastrat i (stereon i vardagsrummet). Jag håller med att man slipper den akustiska problematiken som monitorer ger och jag har lärt mig att få bra mixar. Konsten här är att lära sig och jobba spår för spår samt helheten. Glöm inte att de flesta referensplattor (typ alla) är färdigmastrade så det är svårt att ha dessa som det självklara. Jag låter mixen och mastringen ske fram och tillbaka med referenslyssning på mina skit ns10 och funkar det där så är jag nöjd. Ingen Radio har klagat på kvaliteten ännu. Övning ger färdighet. För att veta att vi låg rätt så skickade jag 4 spår till B la Cuttingroom och Indebeto där de fick mastra. Sen gjorde jag en och min tekniker en. Sen skickade vi alla fyra till en kollega på ett annat skivbolag som fick bestämma vilken inspelning som lät bäst (han fick inte veta vem som gjort vad). Han valde våra så då visste vi att vi låg rätt i både mix och mastring. En kul och stor besparing inför framtiden. Jag kan mixa och mastra upp till 5-6 gånger innan jag känner att jag hamnat rätt. Men man lär sig mer och mer och det finns inget som säger att lurar är fel utan ditt tänk på att lägga på annan utrustning kanske inte är helt fel. Jag har tre par DT250 så att vi kan sitta tre och mixa i lurar samtidigt. Om du behöver pengar kanske du alltid kan sälja syrran på ebay det brukar funka (om du har en syrra alltså).

Lång åsikt men hoppas den gav något.

//Joachim

🙂

Redigerat av JoachimR
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vad gäller mixar är det enligt min åsikt oslagbart med monitorer... Om man tänker sig vad de som lyssnar på din mix till 90% använder sig av ?, gissar på någon typ av högtalare. Missförstå mig inte, hörlurar är toppen! men det tycker jag är mer kompletterande, precis som högtalare kan komplettera hörlurar.

Har man begränsad budget och ett rum som inte är helt akustiskt skadat skulle jag gå på högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...