Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle hemskt gärna vilja bygga ett självspelande piano/orgel med midi-input, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Pianot behöver alltså inte vara helt självspelande, utan styrs av en midi-signal från en extern källa. Har en vag idé om att placera elektromagneter under varje tangent, men hur jag ska få en midi-signal att gå ut till dessa elektromagneter har jag ingen aning om. Någon ingenjör som har något tips?

I Uppsala finns det en kantor som spelar piano och orgel med fötterna och han har en keyboard på golvet som styr någon apparat som mekaniskt trycker ner tangenter på t.ex. orgeln. Apparaten placeras rakt över spelbordet och har en pinnne för varje tangent. Vet inte om det rör sig om en midi-signal mellan keyboarden och apparaten, men det är väl inte en alldeles vild gissning. En sådan skulle vara perfekt för mig, men jag vet inte om det rör sig om ett hembygge eller om det är något man kan köpa, någon som vet?

Annons
Postat
Jag skulle hemskt gärna vilja bygga ett självspelande piano/orgel med midi-input, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Pianot behöver alltså inte vara helt självspelande, utan styrs av en midi-signal från en extern källa. Har en vag idé om att placera elektromagneter under varje tangent, men hur jag ska få en midi-signal att gå ut till dessa elektromagneter har jag ingen aning om. Någon ingenjör som har något tips?

Du behöver en microcontroller som kan avkoda midisignalen. PIC eller AVR exempelvis.Finns säkert massor med info om du googlar typ PIC+midi.

ÅKE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.