creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 (redigerat) Jo, jag vet att det finns många trådar som behandlar detta, men jag skulle vilja få tips och hjälp efter mina behov. Jag vet t.ex. inte alls om jag ska ha externt eller internt. Men mina krav: - Bra ljud, kommer lyssna på både okomprimerat och komprimerat (MP3). - Ska fungera till Pro Tools (är väl M-Audio som gäller då) - 2 st mic-ingångar med preamps som är okej Efter att ni läst mina krav, ska jag då titta på internt eller externt tycker ni? För mig spelar det ingen roll, jag vill ha så mycket för pengarna som möjligt bara. Ös på med tips! 😉 Pris? Tja, jag hade tänkt mig 2000 men ta gärna både billigare och dyrare så får jag en bättre uppfattning om vad som är mest värt för mig. Redigerat 16 februari 2009 av creel
Skogholm Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 Mbox 2 serien finns men den billigasteligger vell på 2500kr men den har bara EN line in o en line out. Men mbox 2 min ligger på 3000kr den har preamp och det du behöver. Finns även större o dyrare.
creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 Mbox 2 serien finns men den billigasteligger vell på 2500kr men den har bara EN line in o en line out.Men mbox 2 min ligger på 3000kr den har preamp och det du behöver. Finns även större o dyrare. Tack för svar! 😉 Ska kika på dem. Delta 44, det är inget att ha eller?
lavrell Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 I ditt fall är det bättre att köpa Digidesigns grejer eftersom du förutom ett M-audio kort även måste köpa M-powered. Tycker att ett Mbox2 Mini plus att senare köpa till en preamp om du inte nöjer dig med en XLR-ingång är det bästa valet för dig.
creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 (redigerat) I ditt fall är det bättre att köpa Digidesigns grejer eftersom du förutom ett M-audio kort även måste köpa M-powered. Tycker att ett Mbox2 Mini plus att senare köpa till en preamp om du inte nöjer dig med en XLR-ingång är det bästa valet för dig. Jaha, jag trodde M-powered ingick i alla M-audio-kort. Tack! EDIT: Hittade den här: http://www.audioart.se/Shop/Index.php?iId=...eferal=Prisjakt Nu blev jag fan riktigt sugen! Det verkar vara precis vad jag vill ha. Men kan man köra PT M-powered med den? Vad finns det för alternativ till den? (som också funkar till PT) Redigerat 13 december 2008 av creel
creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 (redigerat) Finns det några kombinerade "Pro Tools-kort" med stöd för vissa effekter, typ lite finare reverb? Vet att det finns några UAD-kort som ska ha schyssta reverb? Redigerat 13 december 2008 av creel
drloop (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 (redigerat) Pro Tools HD är DSP kort. Men det kostar då blir det en kostnad på kanske från 80 - 100 000 skr. Vad det gäller UAD så: Jag tycker EMT plåtarna (Plate 140) är bra i UAD. Sedan kan du ta en titt på den här sidan: http://www.uaudio.com/webzine/2006/march/text/content5.html Bara så du vet att du måste manuellt kompensera för UAD pluggarna i PT LE och M-Powered. Redigerat 13 december 2008 av drloop
creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 Pro Tools HD är DSP kort. Men det kostar då blir det en kostnad på kanske från 80 - 100 000 skr. Vad det gäller UAD så: Jag tycker EMT plåtarna (Plate 140) är bra i UAD. Sedan kan du ta en titt på den här sidan: http://www.uaudio.com/webzine/2006/march/text/content5.html Bara så du vet att du måste manuellt kompensera för UAD pluggarna i PT LE och M-Powered. Ok. DSP-kort? 🙂 Är det så dyrt så kan jag glömma det 🙂 Men dessa UAD-kort, är det ljudkort? Eller är det bara ett slags hårdvarukort för att stödja dessa effekter? För jag kommer väl isåfall behöva både ett Digidesign-kort och ett UAD-kort? Visst låter UAD:s reverb bättre än impulsreverb (typ SIR2)? Vad jag hört med UAD:s effekter så har jag blivit imponerad iaf.
Skogholm Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 VAD-korten gör så du kan använda dess pluggar utan att belasta datorns prestanda.
creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 VAD-korten gör så du kan använda dess pluggar utan att belasta datorns prestanda. Ok, då var det så som jag trodde. Det är alltså inga "ljudkort"? Dvs man får inget ljud in/ut med dem.
drloop (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 Helt riktigt UAD är DSP-kort som gör effekter och har ingen in/ut.
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Har kollat runt lite och det står mellan dessa fyra: M-Audio Firewire 410 - http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire410.html M-Audio Fast Track Pro (USB) - http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html M-Audio Delta 1010LT (PCI) - http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT.htm Digidesign Mbox 2 (USB) - http://digidesign.com/index.cfm?langid=100...amp;itemid=4893 Anledningen till att endast dessa är intressanta är för att jag vill kunna köra PT och jag vill ha inbyggda preamps (2 st). En kompis kan tänka sig sälja Fast Track Pro till mig för 1200, är det ett bra köp? Hur är preamps där jämfört med Mbox 2? Ungefär likvärdiga? Hur är ljudkvaliteten? Är det inbyggd hörlursförstärkare på Fast Track Pro? Jag har ett par AKG K601 som är lite trögdrivna. Sen undrar jag hur stor skillnad det är mellan Pro Tools M-Powered och Pro Tools LE? Kommer jag ångra att jag kör M-powered istället för LE?
laxlaxlax Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Spontant är M-audio firewire 410 det sämsta kort jag någonsin ägt. Det var på två olika pc jag provade, HP och dell. Samma problem på båda. Efteråt har jag träffat på många med samma problem. Kör du mac?
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Spontant är M-audio firewire 410 det sämsta kort jag någonsin ägt. Det var på två olika pc jag provade, HP och dell. Samma problem på båda. Efteråt har jag träffat på många med samma problem. Kör du mac? Nej, jag kör PC men jag kommer använda ljudkortet till Mac lite grann också. Det måste vara någorlunda Mac-kompatibelt. Men Fast Track Pro då? Det är det jag är inne på just nu.
spass Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Jaha, jag trodde M-powered ingick i alla M-audio-kort. Tack!EDIT: Hittade den här: http://www.audioart.se/Shop/Index.php?iId=...eferal=Prisjakt Nu blev jag fan riktigt sugen! Det verkar vara precis vad jag vill ha. Men kan man köra PT M-powered med den? om du köper digidesigns egna kort tex mbox då får du med PT och du behöver då inte köpa m-powered(som är till för m-audios kort)
drloop (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 (redigerat) creel du som är så noga med saker och ting, du vet väl att du måste kompensera för pluggarnas delay själv i PT LE/M-powered. Det sker automatiskt i de flesta andra program som Cubase, Logic etc. Finns det en anledning för dig att köra PT? Redigerat 10 februari 2009 av drloop
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 (redigerat) om du köper digidesigns egna kort tex mbox då får du med PToch du behöver då inte köpa m-powered(som är till för m-audios kort) Okej. creel du som är så noga med saker och ting, du vet väl att du måste kompensera för pluggarnas delay själv i PT LE/M-powered.Det sker automatiskt i de flesta andra program som Cubase, Logic etc. Finns det en anledning för dig att köra PT? Hehe, stämmer bra det, att jag är noggrann 😊 Jasså? Kompensera hur då? Flytta ett spår några ms till vänster t.ex.? (pga att en plugin ger fördröjning) Har jag fattat det rätt? Gäller det alla plugins? Varför är det så? Det måste ju vara jättestörande, för man vet väl inte exakt hur många ms det handlar om varje gång, så man måste pröva sig fram? Fast eftersom LE och M-powered är så populärt så kan det väl inte vara så stor nackdel? Anledningen till att jag vill börja med PT är för att det känns mer riktigt. Jag tror det skulle passa mig bättre. Lite mångsidigare också. Sen funkar det till Mac ifall jag vill dra med projektet till studion där det är Mac. Men om vi säger såhär då, om vi skiter i PT - vilka heta konkurrenter finns det då till ett Fast Track Pro för 1300? Dvs vilket ljudkort som helst (behöver inte ha stöd för PT) som har 2 mic-preamps. Redigerat 10 februari 2009 av creel
drloop (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 (redigerat) Pluggarna som följer med PT LE funkar oftast bra utan kompensering. Det är när du börjar använda andra tillverkares pluggar det börjar bli besvärligt. Och då kan det bli till att sitta och kompensera själv. Helt hål i huvet. Ett kanon program för inspelning och redigering dock. Redigerat 10 februari 2009 av drloop
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 (redigerat) Pluggarna som följer med PT LE funkar oftast bra utan kompensering. Det är när du börjar använda andra tillverkares pluggar det börjar bli besvärligt.Och då kan det bli till att sitta och kompensera själv. Helt hål i huvet. Ett kanon program för inspelning och redigering dock. Ok! Men har du förslag på något annat än Fast Track Pro? Är inte Fast Track Pro för ca 1300 ganska vettigt? Redigerat 10 februari 2009 av creel
spass Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Ok! Men har du förslag på något annat än Fast Track Pro? Är inte Fast Track Pro för ca 1300 ganska vettigt? men då måste du köpa m-powered för 3500.-eller annat program och sen måste du köpa nytt ljudkort efter en månad för att du tycker fast tracken är för dålig. köp en mbox direkt: hög kvalitet och inklusive program.
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 (redigerat) men då måste du köpa m-powered för 3500.-eller annat programoch sen måste du köpa nytt ljudkort efter en månad för att du tycker fast tracken är för dålig. köp en mbox direkt: hög kvalitet och inklusive program. Men säg att jag kör Cubase då. På vilket sätt är en Mbox 2 bättre än en Fast Track Pro? Jag läste om en snubbe på Harmony-Central som ägt båda och han tyckte Fast Tracken var bättre för den var betydligt snabbare. Jag har läst om folk som har problem med Mbox som är USB, det är nåt störande tjut. Och Digidesign ska tydligen vara värdelös support. Redigerat 10 februari 2009 av creel
spass Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 (redigerat) Men säg att jag kör Cubase då. På vilket sätt är en Mbox 2 bättre än en Fast Track Pro? Jag läste om en snubbe på Harmony-Central som ägt båda och han tyckte Fast Tracken var bättre för den var betydligt snabbare. om du vill köra cubase ska du inte köpa en mbox... men dididesign är bättre kvalitet är m-audio. hur kan ett ljudkort vara snabbare? Redigerat 10 februari 2009 av spass
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 om du vill köra cubase ska du inte köpa en mbox...men dididesign är bättre kvalitet är m-audio. hur kan ett ljudkort vara snabbare? Är Digidesign bättre kvalitet än M-Audio? Ja, han menade på att det var bättre latency tror jag.
sixties Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 usb tar ju mer datorkraft än firewire och pci.
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 usb tar ju mer datorkraft än firewire och pci. Har du några förslag till mig?
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Varför pratar ni så gott om Mbox förresten? Mbox 2 har 24-Bit/48 kHz och Fast Track Pro har 24-Bit/96 kHz, det borde väl innebära bättre ljudkvalitet?
spass Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Varför pratar ni så gott om Mbox förresten? Mbox 2 har 24-Bit/48 kHz och Fast Track Pro har 24-Bit/96 kHz, det borde väl innebära bättre ljudkvalitet? tyvärr säger det egentligen inget om kvaliteten i omvandlarna...
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 tyvärr säger det egentligen inget om kvaliteten i omvandlarna... Ok, men man blir ju inte sugen på en Mbox när man läser sånt här: http://reviews.harmony-central.com/reviews...Mbox2+Mini/10/1 Vet du nåt annat som skulle passa mig? Som inte är PT-kompatibelt.
creel (oregistrerad) Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Vad sägs om M-Audio Delta 1010LT? Är inte det bättre än Fast Track Pro? Nackdelen är att det inte är mobilt, men om man bortser från det?
creel (oregistrerad) Postat 11 februari 2009 Postat 11 februari 2009 M-Audio Delta 1010LT eller Fast Track Pro? Vad tycker ni och varför?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.