Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har de första användar-recensionerna och diskussionerna börjat få fart, angående dessa nya all-in-one system från Steinberg. Och av vad man kan läsa, ifrån förmodligen riktigt erfarna användare, gör mig lika förbannad och cynisk som tidigare. Vad i häcklefjäll håller Steinberg, och andra försäljar-skallar, på med egentligen?

• MR816 har 18 inputs, såvida inte s-p/dif används för då stängs ADAT porten ner och reducerar inputs till 10
  • MR816 har 18 inputs, såvida inte någon DSP effekt används som insert effekt på ett spår i cubase, för då stängs alla digitala inputs ner och reducerar inputs till 8
  • MR816 har 8 DSP effekt slottar, en för varje input, men den kan bara användas för antingen input eller output. Man måste alltså ta bort en effekt som används på det spår som är kopplat till input nummer x för att kunna använda det vid inspelning. Att använda den som insert-effekt på input kanalen under inspelning går inte.
  • MR816 har 8 DSP effekt slottar, en för varje input, men om man använder de två Hi-Z instrumentingångarna och inte använder några DSP effekter i själva enheten på dessa två ingångar, så kan dessa två effektslots ändå inte användas på spår i cubase.
  • MR816 har 2 hörlursuttag, men genom dom kan man enbart lyssna till ett på förhand valt par av stereo-ingångarna på baksidan. Man kan inte lyssna till stereo output mixen ifrån cubase
  • MR816 kan bara använda sitt fina DSP reverb till direct out lyssning, men kan inte läggas till på en monitormix om spåret redan är inspelat.
  • CC121 fjärrstyr vad än man ställer musen på i cubase, så länge det man vill fjärrstyra är VST version 1, 1,2 eller 1,5. Inte version 2 eller 3 - vilket omfattar typ 85% av alla plugins idag.
  • CC121 fjärrstyr EQn på den för stunden valda kanalen, med en stegvis upplösning på 3 db per "hack". Man kan allstå bara öka eller minsta ett filters styrka med 3 db åt gången.
  • CC121 har en motoriserad regel. Men touch fader funktionen är så grov att den inte kan användas. Ställer man ner känsligheten till under 5 (av 8 möjliga steg) så identifierar inte cubase att CC121an har en volymregel längre.

.. och listan kan göras 3-4 gånger så lång med riktigt bombade självmotsägande funktionaliteter och brister. På Cubase forumet klagar folk som har köpt grejorna och känner sig lurade. I många fall är t.o.m. de scheman som finns inkluderade i manualen för t.ex. routning felaktiga och ger en förskönande bild. Ledord som "True Integrated Monitoring", näpp, det går inte. Sloganen "Advanced Integration" där en tredjedel av kopplingsbehoven som antyds inte kan användas, trots att resurserna och kopplingsschemat tillåter det, det låter ju inte som nån Advanced Integration.

Alltså ... det finns ju inte en chans i helskotta att Steinbergs tekniker kan ha missat det här. Dom måste ju ha släppt grejorna fullt medvetena om att såhär "bra" funkar dom. Otroligt förolämpande. Jag blir förbannad. Att man aldrig ska kunna känna att "yes, äntligen något som funkar" utan man måste alltid alltid alltid få se en produkt och tänka "ok, bra grundidé, då ska vi se var som inte går att göra, av det som antyds att man ska kunna göra".

Snälla elektroniktillverkare, snåla inte in på flexibiliteten i apparaturen. Gör mycket hellre en enklare apparat och sälj den för vad den är, istället för en 24 kanals portastudio ... med en klausul i manualen (som man inte ser förrän man köper produkten) att 24 kanaler är endast möjligt om man kör i 22,5 khz - i 44,1 khz får man bara ut 12.

Redigerat av Opus99
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det är nog bara början till förfallet för steinberg. Yamaha kommer döda produkterna som finns i steinberg. Det är nog bara en tidsfråga innan programerarna i tyskland får kicken och utvecklingen flyttar till indien.

• 6 månader senare...
Postat

Hejsan,

Mitt namn är Andreas och jag jobbar som försäljningsansvarig för Steinberg i Sverige. Vill börja med att poängtera att jag inte är någon produktexpert så jag kan kanske inte ge svar på alla era frågor. Men jag tänkte börja lite smått iaf 😆

Med tanke på datumet när OP skrev sitt inlägg så gissar jag att det har hänt en del på fronten och att några utav begränsningarna och buggarna kan ha fixats till. Vi har sedan någon månad tillbaka (Mars) ny firmware, kontrollpanel och drivare tillgängliga för nerladdning på vår hemsida http://www.steinberg.net/index.php?id=1181&L=1

Det stämmer att MR816 har fysiska kontakter för 18 kanaler men jag tror aldrig att vi har påpekat att ljudkortet är kapabelt till fler än 16 kanaler (8 analoga + 8 ADAT). Jag hoppas att vi lyckas förmedla detta på ett tydligt sätt? I editorn kan man välja konfigurationen på digitalingångarna enligt följande:

ADAT (8 kanaler)

ADAT 1-6 + S/PDIF coax (8 kanaler)

S/PDIF opt. + S/PDIF coax (4 kanaler)

De åtta DSP-effekterna går att konfigurera oberoende per kanal enligt följande valmöjligheter:

OFF

Monitor FX

Insert FX

Jag har, under min korta experimenttid med MR816, inte lyckats reducera antalet tillgängliga ingångar p.g.a. att jag aktiverat/applicerat någon effekt. Ge mig gärna ett exempel på set-up där du råkat ut för detta så att jag kan reproducera det, utifall jag kan ha missat något här?!

Och för tydlighetens skull kan det vara värt att poängtera att MR816 endast har en Hi-Z ingång.

Gällande hörlursmix så lyckas jag heller inte där reproducera din upptäckt. Jag får signal ut från min DAW till hörlurarna. Än en gång, jag kanske missar något här?!

Jag har endast haft möjlighet att testa detta på MR816CSX med senaste firmware etc. Kan mycket väl vara så att funktioner som nu är åtgärdade inte fungerade som utsatt direkt vid lansering.

Även CC121 såg en uppdatering av mjukvara i mars så förhoppningsvis är en del utav dina upptäcker där även åtgärdade. Nu har jag ingen CC121 till hands men jag tycker att de gånger jag kännt på touch fadern så har den uppträtt finkalibrerat och korrekt, likaså EQ-sektionen.

Hoppas jag har varit/kan vara till assistans för er som funderat på någon utav våra hårdvaror?

PS. Jag kan försäkra er om att våra produktutvecklare inte ersätts/tvingas flytta till Indien 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej men det är väl typiskt Steinberg att släppa buggiga grejer. 🙂 Kanske ska stå en en liten notis innan alla släpp att buggar ingår i priset.

Redigerat av DieHard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.