Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja hejsan, börjar med att be om ursäkt för jag tar er dyrbara tid med detta. Men jag har inget annat val då det här problemet helt enkelt driver mig till vansinne och jag kan inte finna anledningen hur jag än gör?

Ljudet i Reason 3.0 har aldrig varit något problem för mig, och helt plötsligt så var det bara tyst idag. Ljudet på datorn i övrigt funkar felfritt, det är bara Reason som är totalt knäpptyst utan någon synbar orsak alls. Har såvitt jag vet inte ändrat någonting, bara var så när jag startade datorn idag? Jag tänkte först att jag helt enkelt måste ha råkat komma åt någon mystisk inställning jag inte visste fanns sist jag satt med något projekt men jag har då verkligen inte kunnat se någon anledning till att ljudet är borta. Allt ser ut att funka fint på skärmen. Det är inte bara ett projekt som är dött, utan oavsett vilken sparad fil jag öppnar är det samma problem, även om jag tar och skapar ett helt nytt och försöker.

Funderar på om det kanske är mitt USB ljudkort som börjat krångla, vet inte riktigt om det är rätt bemärkelse för prylen men jag skickar en länk till exakt vad det är här nedan. Råkade nämligen kliva på en sladd för ett tag sedan så audio-ingången på datorn gick sönder och sprack (kunde alltså inte stoppa in nåt där så jag köpte nån pryl och körde via USB istället).

Men jag har haft det så länge och alltid haft ljud i Reason så det känns liksom osannolikt.

Har prövat att slå av keyboarden och starta om datorn, och dra i och ur USB prylen...allt det där som kan tänkas funka.

Tror ni det kan hjälpa att helt enkelt ta bort Reason och installera på nytt? Eller har jag helt enkelt råkat göra nån osynlig inställning som påverkar Reason som helhet oavsett vilket projekt jag har?

Här är USB prylen jag har; http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/480144.jpg

("ZAP USB-ljudkort

Ett extra ljudkort är ett måste om du vill använda din dator till riktigt DJ:ande! Uttag för mikrofon (mono) och hörlurar. Volymknappar för båda. Lev inkl USB-kabel.")

Annons
Postat

Har du kör igång nåt annat musikprogram och kört rewire med reason? Om så är fallet så försvinner inställningen för ljudkort I preferences i reason så inget ljudkort är valt där. Kolla preferences i reason.

Annars är det nåt kasst med ditt ljudkort.

Postat
Har du kör igång nåt annat musikprogram och kört rewire med reason? Om så är fallet så försvinner inställningen för ljudkort I preferences i reason så inget ljudkort är valt där. Kolla preferences i reason.

Annars är det nåt kasst med ditt ljudkort.

Tack! Du är en jävla ängel. Av någon mystisk anledning hade inga ljudinställningar valt i preferences, eller ja...försvunnit. "No sound" stod det bara så valde primär drivrutin och fick ljudet tillbaka.

😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.