Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Undrar lite över det här med att förbigå Windows Kernal mixer (KMixer). Sägs att ljudet blir sämre osv osv...

Vad jag läst så finns det två sätt: "ASIO" och "WDM kernel streaming"

Själv har jag ett Layla 3G ljudkort och kan använda mig av WDM, ASIO och PureWave.

Enligt Echo så är PureWave en drivrutin som förbigår windows mixer och går direkt till ljudkortet.

Ok, så när jag t.ex kör Cubase så väljer jag Echo's egna ASIO drivrutin. (Den lägger dock beslag på output 1-2 av sig själv)

Sen vill jag ju ha bra ljud i t.ex winamp för referencelyssning eller liknande. Här har jag dock bara vanlig WDM driver att välja på.

mina frågor är:

1. För att kunna använda sig av WDM kernel streaming så har jag förstått att det hänger på applikationen och inte på drivrutinen, är det rätt?

2. Om jag t.ex väljer en ASIO plugin i winamp (ASIO4ALL), kommer den att förbigå KMixer? Har klurat lite på detta. Den använder sig ju av vanliga WDM

drivrutiner som den sedan gör om på något sätt. Har läst att asio4all inte är någon "riktigt" ASIO drivrutin utan används främst då man saknar en riktigt från tillverkaren för att huvudsakligen för ned latencyn.

3. Om jag ändrar i min Echo consol från WDM till PureWave (enligt echo så är det för att styra vilken drivrutin man ska använda) så kommer inga ut eller ingångar upp i ASIO4ALL och jag får inget ljud där. Dock funkar Echo's egna ASIO drivrutin perfekt 😎 Kanske använder sig inte den av WDM som asio4all gör?

blir tokig på detta 🙂

hoppas ngn kan reda ut lite åt mig och hoppas jag har förklarat mig någorlunda...

tack på förhand

/R

Redigerat av rymdis
Annons
Postat (redigerat)

Det låter snurrigt det här.

De begränsningar med Windows egna drivrutiner som jag kan komma på är att det är lång fördröjning (hög latency), stödjer inte alla samplingsfrevenser och att de inte är anpassade för professionella ljudprogram och därför kan vara instabila.

Ljudkvaliteten ligger främst hos ljudkortet och inte hos drivrutinerna.

Välj de drivrutiner som ger dig bäst arbetsflöde.

Edit: citera inlägg i onödan

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)
Det låter snurrigt det här.

De begränsningar med Windows egna drivrutiner som jag kan komma på är att det är lång fördröjning (hög latency), stödjer inte alla samplingsfrevenser och att de inte är anpassade för professionella ljudprogram och därför kan vara instabila.

Ljudkvaliteten ligger främst hos ljudkortet och inte hos drivrutinerna.

Välj de drivrutiner som ger dig bäst arbetsflöde.

Edit: citera inlägg i onödan

jo, jag förstod att det skulle verka lite snurrigt 😛 Det är ju som sagt en del parametrar att ta hänsyn till och jag kan inte så mycket om ASIO, WDM, WDM/KS plus Echo's egna PureWave. Men mig veterligen så använder en "riktig" ASIO drivrution inte någon WDM driver så som Asio4all gör.

man får väl försöka välja det som funkar bäst helt enkelt. Får väl testa och se om jag hör någon skillnad på de olika. Gör jag inte det så gör jag ju inte det och då spelar det ju inte någon roll. Men jag vet att KMixer resamplar ljudet, och en del andra saker också plus att den lägger på ca 30ms i latency.

vad menas med "citera inlägg i onödan" föresten? 🙂

tack

/R

Redigerat av rymdis
Postat
vad menas med "citera inlägg i onödan" föresten? 😛

Jag råkade inkludera hela ditt inlägg när jag svarade. Kändes lite onödigt så jag radera det i efterhand. Brukar ha för vana att förklara vad jag editerar. Men ibland blir det mest kryptiskt.

Det är ditt ljudkort som resamplar, inte drivrutinerna.

Postat (redigerat)
Det är ditt ljudkort som resamplar, inte drivrutinerna.

Ok, fast även om det resamplar på ett hyfsat bra sätt så resamplas det ju dock ändå. Enligt info jag hittat så är det bäst att undvika det ledet om man kan.

Det är även enligt källor fler saker som händer på vägen än bara resampling, men jag har det inte i huvet just nu. Fanns en hel lista på vad som hände på vägen genom Kmixer.

Vet dock inte hur stor skillnaden är men man vill ju ha det bästa tänkbara ljudet 😛 Får väl köra lite tester som sagt å lyssna.

tack

/R

Redigerat av rymdis
Postat

För att förtydliga. Det är inte Exho Layla som resamplar. Däremot så brukar interna ljudkort (som följer med datorn) resampla allt ljud som ska hanteras.

Det finns ingen omsampling i själva druivrutinerna och du behöver därför inte oroa dig för kvalitetsförlust i ditt Echo-kort för den sakens skull.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.