Foxy Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Tanken är att jag ska kunna spela in många kanaler samtidigt in på separata spår. Minumin 8 kanaler in, då jag ska kunna spela in t.ex. ett trumset. Jag har i nuläget en P4 på 1,7GHz med 256DDR-ram. Först och främst, är det något att bygga vidare på? Vilket ljudkort bör jag kolla in? Mixer? Preamp? Är helt lost i djungeln av prylar... Ser helst att det inte är nå superdyra förslag...har inte allt för höga krav. Vilka lösningar finns det i fråga om USB/Firewire om jag bestämmer mig för att skaffa en bärbar dator istället? Tacksam för svar!!
JJRockford Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Det finns en liknande tråd på ett annat plank, du kanske kan hitta svaren du behöver där? 😉http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65594 Skämt åsido. Att få åtta separata kanaler in på datorn går inte att få speciellt billigt hur man än vrider och vänder på det. Däremot så tycker jag inte att du ska vara rädd för att köra på lösningen "mixerbord med åtta kanaler" och skicka det som ett stereospår till datorn. Är man inte jätteslarvig när man ställer inte ljudet så går det att få alldeles utmärkt ljud på det viset. Vi har ju bara två öron! 😄 Vad ska du ha inspelningarna till?
Foxy Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 Det finns en liknande tråd på ett annat plank, du kanske kan hitta svaren du behöver där? 😉http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65594 Skämt åsido. Att få åtta separata kanaler in på datorn går inte att få speciellt billigt hur man än vrider och vänder på det. Däremot så tycker jag inte att du ska vara rädd för att köra på lösningen "mixerbord med åtta kanaler" och skicka det som ett stereospår till datorn. Är man inte jätteslarvig när man ställer inte ljudet så går det att få alldeles utmärkt ljud på det viset. Vi har ju bara två öron! 😄 Vad ska du ha inspelningarna till? Hehe, rolig kille... 😄 Vill kunna mixa varje spår i datorn, blir mer kontroll och en mer "seriöst" ljudbild tycker jag. Men vad tror du om mikar in i Behringermixer, vidare in i ljudkortets externa breakoutbox och sen in i datorn?
Lundin Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Eftersom du säger "inte-så-dyra", är det väl dynamiska mickar du tänkt dig också.. går du ner på ett Behringerbord är det ingen direkt mening att skaffa värst dyr kringutrustning heller. Din dator klarar lätt av att spela in 8 kanaler samtidigt, värre blir det med att spela upp 8 kanaler med effekter på i datorn..och kanske något VSTi..( Virtuellt instrument.) Vad har du för budget?
JJRockford Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Hörru Foxy, tycker du inte att Beatles var seriösa? (Eller vilket annat valfritt 60-talsband som helst). Hehe. Det billigaste jag kan komma på just nu är nog ett ljudkort med ADAT/lightpipe (någon som kan verifiera att det betyder samma sak?), t ex EMU0404, och en rackpreamp med samma interface, t ex denna http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG från Behringer. Ser man på listpriserna så hamnar du då på runt 4000, och förmodligen kan du få ner priset ytterligare om du dealar lite med din handlare. Sen kanske du behöver en liten mixer ändå, för lyssningens skull, men jag är själv ganska ny på det här, så jag är inte hundra på allt än 😉
Foxy Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 Eftersom du säger "inte-så-dyra", är det väl dynamiska mickar du tänkt dig också.. går du ner på ett Behringerbord är det ingen direkt mening att skaffa värst dyr kringutrustning heller. Din dator klarar lätt av att spela in 8 kanaler samtidigt, värre blir det med att spela upp 8 kanaler med effekter på i datorn..och kanske något VSTi..( Virtuellt instrument.) Vad har du för budget? Njae, budget är väl upp till 10.000:- om det behövs.
Claes Holmerup Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 (redigerat) Ett mycket bra ljudkort är Echo Layla 3G, som har ett listpris på 6950:- http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php. Där har du 8 balanserade I/O av hög kvalitet. Om du behöver spela in fler än 8 spår samtidigt, så kan du köpa till en extern A/D-D/A-omvandlare och koppla in på Laylas Lightpipe-anslutningar, så kan du köra 16 analoga I/O samtidigt. Behöver du ha micpreamps till, så har du sådana i proffskvalitet i Line Audio Design's OMP, som är en 8-kanalig micpreamp - och den ligger på 5500:- i listpris. http://www.lineaudio.se/linepre.htm är adressen dit. En budgetlösning, är annars SM Pro Audio PR-8, som bara ligger på 1285:- för 8 micpreamps... Prisskillnaden är motiverad, men i vissa lägen behöver man inte riktigt lika lågt brus och lika fin transparens som i OMP. Redigerat 19 november 2004 av Claes
Foxy Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 Kan M-Audio Delta 1010 var något för mig?
android Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Din dator klarar lätt av att spela in 8 kanaler samtidigt, värre blir det med att spela upp 8 kanaler med effekter på i datorn..och kanske något VSTi..( Virtuellt instrument.) Que?? Skulle inte en 1.7GHz klara av att spela upp 8 audiospår + lite effekter??? 🙂 Min 866MHz (256MB RAM) klarar utan större problem av det dubbla och troligen mer därtill. Tycker att den här datahysterin där man hela tiden hetsas att köpa mer och snabbare går lite väl långt ibland...!
JJRockford Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 Claes, den där budget-varianten du pratar om, har den ADAT-utgång?! Verkar ju väldigt billigt. Var hittar man en sådan? Din sida kanske? 🙂
Dr Arthur Krause Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 M-audio 1010 eller 1010LT tycker jag är prisvärda alternativ. Sitter på ett 1010LT själv och tycker att läget är stabilt 🙂 Eftersom du ämnar behaga spela in trummor så skulle du säkert vilja ha en 2 kanals preamp till överhänget där du bör införskaffa kondensator mickar. Det finns billig preamp, Behringer MIC220 som funkar fint för ändamålet.
Mr Keys Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 Förvirrande med två trådar..... När det gäller ljudkort kan du absolut hitta billiga 8in/ut..... AudioTrak Maya 1010 för 3400:- på JAM....8in/ut.... ESI WamiRack ESP1010 för 4500:- på JAM.......8in/ut.... ST Audio har nog någon variant också.....mellan 3000-5000:- kan jag tänka mig JJLABS mikpaket för trummor....7mikar, 1995:- detta plus claes mikpreamplösning kanske.... alternativt ett ST Audio DSP3000 M-port, 8in/ut med 8mikpreamps....plus mikpaketet med 7mikar=12.000:-
Claes Holmerup Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 Claes, den där budget-varianten du pratar om, har den ADAT-utgång?! Verkar ju väldigt billigt. Var hittar man en sådan? Din sida kanske? 😄 Det är enbart en preamp med analoga utgångar - så den måste kopplas till en A/D-omvandlare för att göra nytta... Hur kunde du gissa så rätt på var man kan hitta den...? 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.