Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har länge funderat på att göra om källaren till en "replokal", där man kan stöka runt lite utan att störa resten av huset. Jag har fått 5'000 över och tänkte göra slag i saken - så jag började skissa på en inköpslista; men huj vad dyrt det blev!

Rummet: Det är ett 6x3m stort rum med 2.15 i takhöjd. Golvet har någon form av filtmatta, som är liksom flytande, taket är betong. Väggarna är irrelevanta.

Syfte: Så lite ljud som möjligt ut till resten av huset.

Designförslag: Jag har läst runt lite på forumet och kommit fram till att jag skall bygga ett rum i rummet. Jag har tänkt att bygga stommen med stålreglar CC60. Mellan nuvarande vägg och det nya rummet tänker jag mig 5 cm utrymme. Jag tänkte sätta Roxull mellan reglarna, och hålla dem på plats på baksidan med någon form av tyg. På framsidan, alltså in mot rummet, tänkte jag sätta två lager gips om lott, med en massa lim och silikon.

Taket tänkte jag skulle byggas fast uppe på mina nybyggda stålväggar, även detta med stålreglar CC60, isolering och två lager takgips, så att mitt rum i rummet inte har någon som helst kontakt med varken väggar eller tak; och alltså bara står på golvet, och borde kunna knuffas runt om man vore jättestark. Jag läste om några speciella tak-akustik-reglar man kunde fästa i taket, men det måste väl vara bättre om mitt rum i rummet bara står på golvet, utan kontakt med taket?

Så, för att summera - tak och väggar kommer bestå av: nuvarande vägg, 5 cm luftspalt, ett genomsläppande tyg, 7 cm Roxull, två lager gips med lim och silikon, spackel och färg.

Jag har sett de speciella golv-stålreglarna för ljudbegränsning, med fastsatta gummilister på; men de kostar 5 gånger mer än de vanliga reglarna. Visst kan man lika gärna köpa en tätningslist för till exempel fönster och limma fast under de vanliga stålreglarna?

Frågor:

Är 5 cm luftspalt tillräckligt?

Är jag i övrigt rätt ute med min design?

Nu till det faktiska problemet:

Kostnaden för kalaset kommer att bli som följer:

(Priser från Beijer Bygg)

Stålreglar 2,5m - 30 st á 62;- 1'860;-

Stålreglar golv och tak - 8 st á 56;- 448;-

Stålreglar tak 3m - 11 st á 75;- 825;-

Stålreglar tak/sidan 5 st á 56;- 280;-

Summa Stålreglar: 3'413;-

Roxull 44 m2 vägg, 18 m2 tak á 44;- 2'376;-

Summa isolering: 2'376;-

(Priser från Byggmax)

Gipsskivor vägg 30 st 1200*2400*13 á 75;- 2250;-

Gipsskivor tak 50 st 600*1200*12.5 á 40;- 2000;-

Summa gipsskivor: 4'250;-

Övriga kostnader (uppskattade)

Tätningslist till stålreglar: 400;-

Akustiktätning (silikon): 250;-

Lim: 1'000;-

skruvar: 200;-

En begagnad dörr med karm: 500;-

Summa övriga kostnader: 2'350;-

Total kostnad: 12'389;-

Mmm... Sedan tillkommer någon slags ventilationslösning också...

Som ni ser är det rätt långt ifrån de 5'000 jag hade i min budget... 🙂

Så... Var kan man spara? Jag noterar till exempel att om jag använder träreglar istället för stålreglar så blir det genast typ 2'000;- billigare.

Gipsskivor har jag inte hittat billigare än på byggmax...

Måste jag helt enkelt spara ett tag till, eller? Vad säger ni experter?

//Stirrblig

Annons
Postat

Hm, Är du SÄKER på att du behöver ljudisolera? Har du testat hur mycket det hörs upp i huset?

Vi repar en del i min källare (trummor, bas, 2x gitarr, 2x sång) och det låter inte speciellt mycket upp i huset.

Vi har tex repat efter att min son somnat på kvällen (haft babylarm på mitt micställ, tufft va?) och det har aldrig varit några problem (han sover på andra våningen dvs källare med betongtak --> källardörr --> våning 1 --> våning 2 ---> min sons rumsdörr).

En annan sak, har du fukt i källarväggarna? Normalt så drar en källare ur en del fukt ur marken runt omkring och då bör man tänka efter så man inte bygger in denna fukt... Är källaren riktigt uppvärmd? Är väggarna kalla (kondens på dem i så fall)? Du kanske skulle låta någon byggingenjör (en som är kunning) kolla på källaren?

Postat
Hm, Är du SÄKER på att du behöver ljudisolera?

Behöver och behöver... :rolleyes:

Låt mig säga såhär - i nuvarande prisklass behöver jag inte... Men det hade varite ett roligt projekt.

Tänker man dessutom ett par år framåt så är väl förhoppningen att kidsen skall tycka instrumenten är lika roliga som jag tycker; och då vill man plötsligt vara på andra sidan rummet... 😉

Hmm... Men det du säger om fukt är en vettig poäng, som jag inte hade räknat med... Men jag har ett element och en fläkt i rummet idag, och om man låter dem vara kvar, liksom mellan rummen, så borde väl de kunna lösa problemet?

//Stirrblig

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.