spydah Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Jag är inte nöjd med ljudet jag får när jag spelar in hemma.. går inte att mixa det bra heller, bättre men inte så jag blir nöjd. Så nu ska jag testa olika inställningar osv för att försöka få det så bra som möjligt. Min utrustning är Studio projects b1, röde nt1000 mickar. studio projects vtb-1 preamp. en liten alto s6 mixer. Micken står i en garderob klädd i a-absorb plast och bakom mig hänger ett täcke så det blir inget brus eller burk sound. Någon som har liknande utrustning och lite tips och erfarenheter av det? Det jag spelar in hos mig är främst rap, jag får en ren insignal men vet inte vad som fattas för jag lyckas f*n inte få det bra. Nån som har tips på inställningar på preamp eller så? Vore även roligt om någon annan ville ta sig lite tid att försöka sig på att mixa nån låt och se om nån lyckas bättre än mig!
Claes Holmerup Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Det är nog lättare om du kan lägga upp en länk till ett ljudexempel. Det är svårt att ge råd utan att ha hört vad det rör sig om för problem... 🙂
spydah Postat 20 november 2004 Trådstartare Postat 20 november 2004 ja, det är klart.. ska ta o lägga upp något imorgon när jag har testat lite! jag funderar på att sälja mina nuvarande mickar och köpa en röde NTK begagnad istället, va tros om det? jag har hört månag som fått fett ljud med ntk micken.
Claes Holmerup Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 Vill du få ett "fetare" ljud, så kan du använda dig av proximity-effekten - d v s att du får en bashöjning om du går närmare en cardioid-mic. Du kan alltså prova olika micplaceringar först. Det är inte säkert att du behöver byta ut micen... Du kanske är ute efter ett "varmare" ljud - och det kan du få med en rör-mic, som NTK:n ju är. För att jämföra ljudkaraktär mellan ett gäng olika micar, så kan du gå in på min testsite. 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.