Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjaow,, tänkte bara hälsa mig själv välkomen på forumet och slänga upp mina studio planer för lite feedback.

vad tror ni om

Slutsteg: Gammal pionner förstärkare

monitorer: Pionner (följde med förstärkaren)

Effketbox: Pod xt

mixerbord: något begagnat under 2000

vad behöver jag mer?

Annons
Postat

min nuvarande ska vi inte ens tala om, men de blir väll åtminstone 2500mhz, 512ddr. ljudkort är ju en ganska känslig fråga i dehär samanhanget, kan du rekomendera något i 1000kr klassen? (vet att de är snålt men jag måste ju börja någonstans)

Postat

Känns intressant att du nämner slutsteg som första sak i dii nya studio 😆

Du bör väl ta en närmare titt på ljudkort som sagt, samt mik och preamp

Postat (redigerat)

slutsteg nämnde jag ju iofs enbart eftersom jag redan äger de =)

ifall man nu kan kalla de slutsteg.

Redigerat av Anonym
Postat

EMU 0404 fick ju bra kritik i Studio, ligger nog på strax över 1000-lappen, det är det enda jag kan komma på just nu. Men det finns säkert fler. Fast en finess EMU-kortet har som du inte lär hitta på några andra kort i den prisklassen är en DSP-processor som kan köra EMU's egna effekter utan att lasta datorn. Kan bli användbart.

Postat

Och anledningen till varför jag skrev här var just för att jag inte vet någonting om studioteknik, ni får gärna komma med lite konstruktiva tillrätta visningar.

Och jag vet att jag inte kan stava (bara så ni vet)

Postat (redigerat)

Inte kan stava? Såg inte ett enda stavfel... jo vänta där var en särskrivning 😆

Vad skall du spela in / skapa för musik? (Edit: syftar mest på vilket arbetssätt du tänker dig)

Redigerat av Mannex
Postat

ok,, mmen de enda som behövs behövs är då

En hyfsad dator med bra ljudkort, och ett litet mixerbord ifall jag ska spela in flera kanaler samtidig, och självklart då mic/instrument.. men vad gör en mic preamp ingetligen?

Postat

Det finns många trådar om micpreamps, men i ett mixerbord sitter redan preamps så om du nöjer dig med dem så behöver du ingen extern preamp (externa låter i allmänhet bättre och ger mindre brus än de som finns i billiga mixers)

Postat (redigerat)

Mannex: de är enbart bas gitarr och sång. Trummor lägger jag till på datorn tills vidare.

och stilen är väll lite blandad =) rock/akustiskt m.m

arbetsätt?

angående preamp, med tanke på den ljudkvaliten jag kommer få ur, spelar de så stor roll då? vilken prisklass handlar de om ungefär?

Redigerat av Anonym
Postat
Mannex: de är enbart bas gitarr och sång. Trummor lägger jag till på datorn tills vidare.

och stilen är väll lite blandad =) rock/akustiskt m.m

arbetsätt?

angående preamp, med tanke på den ljudkvaliten jag kommer få ur, spelar de så stor roll då? vilken prisklass handlar de om ungefär?

Preamps kan du få för 500 och uppåt. Om du är beredd att lägga upp till 2000 för mixer alt. preamp så kan du få en tvåkanalig preamp som är väldigt betydligt bättre än de du hittar i mixers i samma prisklass.

Postat (redigerat)
kan jag inte koppla en mik genom min pod? =)

inte om du inte vill ha någon slags distad, diskant sångeffekt 😆

Dessutom kanske du vill använda en kondensatormik och då behöver du fantommatning via mixerbord eller preamp

Redigerat av Mannex
Postat

Har en inköpsteori som jag tror egentligen funkar, men som jag själv inte följer. Köp det billigaste funktionabla du kan hitta, och byt sen upp dig när du märker att du har behov av det.

Även om en mixer från t ex Behringer, Phonic eller Alto för 600 spänn är någon proffspryl, så är den ju å andra sidan inte helt oduglig, utan funkar ju helt ok. Likadant med sångmikrofoner (som man även kan använda till akustisk gitarr), finns sådana för under tusenlappen som fungerar alldeles utmärkt för hemmabruk.

Som Michael Jacksons ljudtekniker uttryckte det, "det finns ju ingen som kommer ut ur skivaffären och nynnar på en mikrofonkabel". Visserligen ganska ironiskt i sammanhanget eftersom Jacko knappast lär ha använt någon billig hemmastudio, men det ligger ändå väldigt mycket i det.

Postat

har ett juli@ och har fortfarande inte fått skiten att funka.

Köp EMU, verkar som om Juli@ drivrutiner blir uppsnurrade av norton antivirus och office rutiner och det är ju irriterande.

Fast å andra sidan är det mycket möjligt att precis samma problem finns med de billigare varianterna av riktiga inspellningskort så rensa datorn nogrannt eller nåt.

Postat

hemma studio måste ju vara ett typexempel på en modern särskrivning. Eller är det bara jag som sätter ihop ord utan anledning?

Det ska väll vara hemmastudio?

Postat
hemma studio måste ju vara ett typexempel på en modern särskrivning. Eller är det bara jag som sätter ihop ord utan anledning?

Det ska väll vara hemmastudio?

Ja, och med ett "l" i "väl" :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.