Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Asså...

det tar aldrig slut.

Jag beställde en laptop. Det var inom Göteborgsområdet och beställningen las på måndag morgon och de hade inne en jäkla massa ex. Normalt så går den iväg samma dag då och det gjorde den också. Jag har spårat paketet. Enligt uppgift så togs datorn emot av någon igår. Av vem undrar jag då! Jag bor själv och ingen annan har nyckel hit. Jag har då inte fått någon dator. Och den anges som levererad!

Brevbäraren var här precis nu igen, men ingen dator eller avi om att hämta ut någon dator nu heller.

Om det var det vanliga stället som jag brukar hämta paket ifrån, så förstår jag att det kan ha blivit fel! Där kan man få ut paket utan att visa legitimation har jag märkt. Flera gånger när jag hämtat paket och visat legitimation så har de viftat undan det och sagt att det behövs bara om jag ska betala hos dem. Det behövs inte om paketet redan är betalt eller om jag får med en faktura att betala hemifrån t.ex. (som i detta fallet). Och de säger att de inte minns riktigt.

Och nu anges datorn hos företaget som levererad men att jag inte betalat laptopen... 10 papp. Som jag aldrig fått.

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

OJ då, du råkar ju ut för allt.

Men ta och ring posten och fråga vad du ska göra och kontaka företaget igen som du köpte datorn av. Om ingen kan gära något och skiter i dig är det nog rätt kört. Advokat kanske, men hur ska dom finna vem som hämtat den :S.

Blir ett fall för beck.

///

Postat
OJ då, du råkar ju ut för allt.

Men ta och ring posten och fråga vad du ska göra och kontaka företaget igen som du köpte datorn av. Om ingen kan gära något och skiter i dig är det nog rätt kört. Advokat kanske, men hur ska dom finna vem som hämtat den :S.

Blir ett fall för beck.

///

Redan gjort!

Det enda företaget säger är att de väntar på pengarna.

Posten sa att det händer att de lägger i avier i fel brevlådan, bara för att de är så tunna och lätt kan slinka emellan ett par kuvert - att det inte är nåt konstigt liksom...

Men jag ska ta mig till det vanligaste utlämningsstället för paket nu igen och verkligen försöka få reda på om de lämnat ut någon laptop. De måste väl ha nån koll, även om det är en stor butik med ganska stor genomströmning av paket. Jag vet ju inte ens om det är i den butiken datorn kommit och om den kommit till butik först överhuvudtaget! Ibland får jag hämta paket på två andra ställen.

😉

Postat

Det är företaget som beslutar om vilka de vill anlita för leveransen, inte du. Då får de också ta ansvar för hanteringen ända fram till dig. Det är deras val av partner, något du antagligen inte kan påverka (?). Du ska inte behöva bevisa din oskuld. Det är upp till företagen/Posten/utlämningsstället att i så fall bevisa din 'skuld'.

Låt dig nu inte bli hänvisad till att kontakta den ena inblandade efter den andra, då hamnar du lätt i att den ena säger si och den andra säger så. Din motpart är företaget du köpt av, det är de som ska reda ut det här och se till att du som kund blir nöjd.

Postat

HERREGUD!!

Nu fick jag reda på vad som hänt. Företaget jag köpte av trodde att jag hade eget företag eller var beställare av datorutrustning åt något företag. Hur kunde de få för sig det? Jag har ju inte skrivit något på raden "Företag" vid beställningen. Hursomhelst, paketet hamnade fel därför och vid kodningen så kom det till fel sorteringscentral t.o.m., den för företag. Där scannades paketet in som "levererat", vilket det tydligen inte kunde göra om företaget jag köpte ifrån från början behandlat mig som privatperson - det gäller bara företag detta med att paketet anses levererat redan när det nått postsorteringscentralen. Rörigt värre. Och jag hittar ingen riktig logik.

Hursomhelst, paketet har nu färdats igen och fått en helt ny kodning som privatpaket. Det anlände som privatpaket till mitt vanliga utlämningsställe för trekvart sedan. Undrar om jag kan gå dit eller måste vänta på avin som väl kommer imon i bästa fall. Antagligen måste jag vänta.

Men denna gången ska jag djävlar-i-mig vägra ta emot paketet om de inte vill se min legitimation.

😉

Postat

Skönt att det löste sig!

Jag tycker du ska ta upp frågan om legitimation med utlämningsstället. Det handlar ju om din säkerhet som kund. Att bara ta leg när det ska göras en betalning är ju helt bakvänt, det borde i så fall vara tvärtom.

Postat
Det är företaget som beslutar om vilka de vill anlita för leveransen, inte du. Då får de också ta ansvar för hanteringen ända fram till dig. Det är deras val av partner, något du antagligen inte kan påverka (?). Du ska inte behöva bevisa din oskuld. Det är upp till företagen/Posten/utlämningsstället att i så fall bevisa din 'skuld'.

Låt dig nu inte bli hänvisad till att kontakta den ena inblandade efter den andra, då hamnar du lätt i att den ena säger si och den andra säger så. Din motpart är företaget du köpt av, det är de som ska reda ut det här och se till att du som kund blir nöjd.

Ja självklart, men om det nu blir sådana här problem så har man kanske inget val. Om företaget skiter i dig kan du ju inte bara sitta och vänta på att de ska lösa det för att det är deras ansvar. Då kanske man måste ta lite kontakt sj osv. Men som tur var löste det sig i detta falet.

///

Postat

Nu har jag varit där!

Paketet hade mycket riktigt anlänt, men jag fick inte ut det...

Jag måste snällt vänta på avin i brevlådan imon, enligt dem, trots att de hade avin där, för att reglerna var sådana. Är de jobbiga eller? De verkar inte ha förstått det med legitimationer i alla fall. Jag har redan nämnt legitimationskravet som Assar påpekade, till dem flera gånger utan skillnad. Saken är bara den att jag inte är hemma resten av veckan. Hoppas postisen lägger den i rätt låda nu då...

😄

Postat

men om du hade haft koli nr hade du kunnat hämta den ändå. Det har jag fått i alla fall :S. Fick du inget sådant när du beställde?

Postat (redigerat)
men om du hade haft koli nr hade du kunnat hämta den ändå. Det har jag fått i alla fall :S. Fick du inget sådant när du beställde?

Ja, jag fick ju kollinummer såklart, annars hade jag väl inte kunnat spåra det via Nätet? Men nu var ju situationen den att jag såg paketet på hyllan och även såg jag kollinumret. Så då kanske de tror att jag memorerat det där? Det var väldigt kort nämligen. Nån drivrutin har jag inte till skrivaren heller, så att jag kan skriva ut ordern och visa upp.

De kör stenhårt på sin aviregel i alla fall, sätter den framför legitamtionskravet. Känner inte för att gå dit i kylan ännu en gång, det tar 22 minuter t/r. Hinner nog inte det heller.

😄

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Vad skönt att det löste sig. Det är jobbigt när sånt där händer. Jag hade en polare som beställde en ljusrigg från en musikaffär och riggen skulle färdas med posten 20 mil till hans bostad men någonstans på vägen så försvann den. Puts väck! Ingen vet vart den tog vägen men som någon sa ovan så var det ju musikaffärens ansvar gentemot honom och tydligen hade de någon försäkring hos Posten då dessa saker inte var helt ovanliga, utan snarare 'ett par gånger i veckan-vanliga'. 😄

Men men, jag kan tipsa om denna sajten: http://www.fairshopping.se/ Har man strul med ett företag så anmäler man det där så blir det publikt och de skickar även ett mail till företaget om klagomålet och att det nu finns för allas ögon att se.

EDIT: Kan ju tilläggas att sidan inte bara är till för klagomål utan även beröm för duktiga företag.

Redigerat av Holmberg
Postat

Oj!

Om vi återgår till vad Assar nämnde också, om att det är det säljande företaget som har bevisbördan.

Det låter fint i teorin, men i praktiken fungerar det dåligt. I alla fall så blir det så att butiken tar ärendet till Inkasso ganska omgående om man inte betalar och sedan får man en prick som blir svår att bli av med. Även om man senare får sin rätt igenom, så ligger det där kvar och gnager.

Lite grann samma sak som när man blir oskyldigt misstänkt för ett brott...

😄

Postat
Skönt att det löste sig!

Jag tycker du ska ta upp frågan om legitimation med utlämningsstället. Det handlar ju om din säkerhet som kund. Att bara ta leg när det ska göras en betalning är ju helt bakvänt, det borde i så fall vara tvärtom.

Skulle nog ta det en instans högre upp, för de verkar ju uppenbarligen inte bry sig riktigt på utlämningsstället! Brukar alltid bli mycket bättre fart om man går upp en instans eller två. Skicka ett mail till postens huvudkontor direkt istället och förklara situationen och att du känner dig blåst på säkerheten som kund iom att andra kan hämta ut dina paket som du redan betalat! Vet folk om hur utlämningsstället satt det i system är det ju bara för dem att gå och länsa brevlådor i området och sen hämta ut de paket de känner är intressanta.

Men det är ju intressant att de över huvud kommit på tanken att man bara behöver visa leg när man betalar och inte annars... När man betalar för att hämta ut paketet försätts ju åtminstone inte den riktiga kunden i skuld gentemot företaget och det är bara att beställa nytt, men har man redan köpt något för 10 000 och någon hämtar ut det utan legkoll så är man ju i stort sett körd.

Postat
Men det är ju intressant att de över huvud kommit på tanken att man bara behöver visa leg när man betalar och inte annars... När man betalar för att hämta ut paketet försätts ju åtminstone inte den riktiga kunden i skuld gentemot företaget och det är bara att beställa nytt, men har man redan köpt något för 10 000 och någon hämtar ut det utan legkoll så är man ju i stort sett körd.

Jag tror inte att de har tänkt så långt, tror inte de har tänkt alls! Anledningen till att de kör så är nog för att spara tid och kunna serva så många kunder som möjligt i butiken. Ska man inte göra ett betalningsmoment i samband med pakethämtning så sparar de tid genom att inte kräva legitimation heller, då är det bara att vifta med avin i utbyte mot paketet. Om den som hämtar ett paket ska betala hos dem också, så kan de lika gärna passa på att fråga om legitimation för syns skull. Kanske tror de också då att det ser ut som det verkar vara en butik som kör hårt på legitimationskravet...

Så krass och kass tror jag sanningen är.

Postat (redigerat)

Jag tror inte att de har tänkt så långt, tror inte de har tänkt alls! Anledningen till att de kör så är nog för att spara tid och kunna serva så många kunder som möjligt i butiken. Ska man inte göra ett betalningsmoment i samband med pakethämtning så sparar de tid genom att inte kräva legitimation heller, då är det bara att vifta med avin i utbyte mot paketet. Om den som hämtar ett paket ska betala hos dem också, så kan de lika gärna passa på att fråga om legitimation för syns skull. Kanske tror de också då att det ser ut som det verkar vara en butik som kör hårt på legitimationskravet...

Så krass och kass tror jag sanningen är.

Du ska nog skicka ett mail till Posten om det. I butiken som jag får privata paket till, så kräver de alltid legitimation vare sig det ska betalas eller inte - och det står t o m på en stor skylt (med Postens logga och allt) att de är skyldiga att begära legitimation efter 1 januari i år, när de lämnar ut paket.

Att de inte kan lämna ut något utan avin, är bara trams. De kan skriva ut en kopia som du undertecknar i stället, så länge du har kollinumret och giltig leg - och om paketet är adresserat till dig förstås...

J-a ställe du får paketen till... 🙂

Det är synd att man inte kan välja själv - för då hade jag alltid valt att få Postens paket till ett Företagscenter, där de kan alla rutiner som ett rinnande vatten och aldrig behöver fråga någon annan hur man ska göra.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Att de inte kan lämna ut något utan avin, är bara trams. De kan skriva ut en kopia som du undertecknar i stället, så länge du har kollinumret och giltig leg - och om paketet är adresserat till dig förstås...

J-a ställe du får paketen till... 🙂

De HADE avin där!! De stod med den vid disken, jag såg den själv. Men det handlade inte om det, det handlade om att de fått för sig att den måste gå med postgången till mig, antagligen för att de såg det som en säkerhet, inte vet jag, att jag är den som bor på den angivna adressen.

Gången är den att de får ta emot paketen, sedan tar de en bunt lösa tomma avier och kollar av paketen, fyller i efternamn och gatuadress, struntar i postnummer och stad. Sedan tror jag att Postens personal, en brevbärare, hämtar dem och delar ut alla avierna. Det brukar ränna en brevbärare dit nämligen. Så även idag.

Leg haha och kollinumret var de tveksamma till - jag såg ju paketet på hyllan och det såg de att jag gjorde, så det var väl ingen konst att memorera om jag viljat.

palla...

😎

Redigerat av debatt
Postat

Haha, det är ju helt vettlöst 😛 Att man har leg och kollinr duger inte, men avin som vem som helst kan plocka ur brevlådan duger. Ett mail till posten vore absolut på sin plats, det finns säkert fler ställen som har samma system som det behövs göras något åt!

Men jag håller med Claes om att jag också skulle vilja ha mina paket till företagscenter, tycker det nya systemet har krånglat till det alldeles för mycket. Bor på en PL-adress, så det ställe jag ska hämta ut mina prylar ligger på andra sidan av stan! Ett område som det bara finns bostäder i, så har inget där att göra annars. Blir en jäkla omväg! Posten/företagscenter ligger centralt mitt i stan där man är desto oftare, nära busstation och allt annat, var bra mycket smidigare när man fick hämta sakerna där! Skulle hämta lite grejer igår, bl a ett par högtalare och en förstärkare - ur samma beställning från samma företag. Men högtalarna var för stora för att köras till "mitt utlämningsställe", så de fanns på företagscenter medan förstärkaren fanns på uthämtningsstället.. Och betala skulle jag ju göra för det, så det blev ett jäkla krångel med vilket ställe jag skulle betala på och om jag skulle få hämta ut det andra paketet innan jag betalat och fram och tillbaka.

Nej, i vissa fall var det faktiskt bättre förr!

Postat (redigerat)
Leg haha och kollinumret var de tveksamma till - jag såg ju paketet på hyllan och det såg de att jag gjorde, så det var väl ingen konst att memorera om jag viljat.

Jag har flera gånger hämtat ut paket innan min avi kommit. Den brukar dröja och vem vill vänta på paket under helgen.

Dessutom finns risken att den slarvas bort eller missbrukas. Det är alltså säkrast att hämta själv. Om du har med dig en utskrift från postens hemsida med ditt kollinr + legitimation så ska det inte vara några problem.

Att bara räkna upp ett kollinr ur minnet räcker inte.

Det kan vara viktiga saker man väntar på och de ska inte behöva skicka avin då du är där på plats. Jag tycker att du ska påpeka detta för dom.

Redigerat av Magpie
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det låter konstigt för på mitt utlämningsställe ICA Supermarket får man hämta utan avi om dom har paketet men bara om man legitimerar sig. Jag blev lite sugen på att få mitt nya intelmoderkort så fort som det bara gick så jag spårade på nätet och såg att det passerat Jönköping och anlänt till min stad så tog en chans och drog dit och det fanns där och det var inga problem att få ut det utan avi men mot leg.

Postat

Första gången jag skulle testa fall det gick, ringde posten och de sa att det var inga problem.

Har också hämtat ut utan avi, med kolinr.

Men han/hon som jobbade där var väl hög eller något. Shit happens.

Postat

Har också hämtat paket innan avin kommit ett flertal gånger. Ibland bara med kolli-numret handskrivet på en lapp, och ibland med en utskrift av infon på postens sida.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.