christian-s Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 (redigerat) Hej, jag har ett mycket underligt problem som jag inte fattar något av. Problemet är att jag får ett högt brusande ljud i mina högtalare/hörlurar när jag kopplar på vissa sätt: Det brusar när jag gör så här: När jag kopplar från datorns ljudkort (både det externa och interna, med både RCA och 3,5 mm kontakter) till mixern och drar ner alla ljudvolymer på mixern till 0 så hörs det ändå i monitorerna/hörlurarna inkopplade till mixern. Det brusar inte när jag gör så här: Kopplar in hörlurar/högtalare direkt till något av ljudkorten. När jag kopplar in exempelvis radion eller något annat. Jag hade inte samma problem med min gamla stationära dator utan bara med min laptop. Det verkar ju inte vara något fel på varken ljudkorten, mixern eller sladdarna, så kommer det störningar från min bärbara dator som bara uppfattas av mixern eller vad? Jag fattar ingenting, kanske vet någon av er vad jag ska göra. Utrustning: Behringer MX802A Audiotrak Maya44 USB Dell Inspiron 5150 / Christian Sandberg www.d-play.com Redigerat 22 november 2004 av christian-s
electroaudio Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Du får troligtvis in störningar i mixerns jordplan ifrån datorns nätdel. Har du provat att köra den bärbara på enbart batteri? En annan lösning kan vara att sätta isolationstransformatorer som jordlyftare emellan dator och mixer.
christian-s Postat 22 november 2004 Trådstartare Postat 22 november 2004 Det var precis som du sa. När jag kopplade ur strömmen blev det helt tyst (hade nog gjort susen på en stationär dator med, hehe 😄 ). Men jag kan ju inte sitta och göra musik på batteri hela tiden. Är detta ett fel på datorn/strömadaptern eller finns det andra orsaker t ex i elnätet? Isolationstransformatorer verkar rätt dyra. Är detta det enda alternativet?
joachime Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Om du händig kan du löda om kabeln som ansluter ljudkortet till mixern. Om du löder om kontakterna som ansluter till mixern så att jorden bryts kommer du förhoppningsvis slippa brummet.
electroaudio Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 (redigerat) Men jag kan ju inte sitta och göra musik på batteri hela tiden.Är detta ett fel på datorn/strömadaptern eller finns det andra orsaker t ex i elnätet? Problemet är isåfall att strömadaptern är switchad. Om det går att få tag i en ny adapter som pasar din dator... (Har du en vanlig batteieleminatorplugg i datorn, ett runt hål med stift i mitten så är det lätt fixat, annars så måste man mäta upp varje stift i kontakten och sen klippa och löda om sladden) så försök hitta en gammal hederlig transformatorbaserad variant (En såndär stor och tung adapter) med ungefär samma utspänning och eventuellt kanske lite mera ström/effekt än den du har nu. -Se dock till att plus och minus sitter på rätt ställe i kontakten också 😆 ... Redigerat 22 november 2004 av electroaudio
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.