Vallhagen Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Jag fick en flaska. Hur länge håller den sig i kylskåp? Kanon om nån vet:) tjing
Fidden Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 (redigerat) Jag vet inte hur länge den håller sig i kylskåp, men den går att frysa in! Redigerat 9 december 2008 av Fidden
Vallhagen Postat 9 december 2008 Trådstartare Postat 9 december 2008 Jag vet inte hur länge den håller sig i kylskåp, men den går att frysa in! Bra tips, har faktiskt inte tänkt på det. tjing
Fidden Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 det är mjölken som kommer först efter förlossningen. Den innehåller en massa antikroppar och grejor, plus mer protein än vanlig mjölk.
Vallhagen Postat 10 december 2008 Trådstartare Postat 10 december 2008 ...och är fet som tok. 6-10%? Jag har inte siffran. Bra till bak o pannkakor.
debatt Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 En gång så fick jag opastöriserad mjölk på landet. Förutom att jag blev illamående så fick jag sådan magknip att jag inte kunde stå upp. Är det sånt? 😉
Fidden Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Nja, råmjölk är visserligen opastöriserad, men det är inte det som gör det till råmjölk. Värmer man upp råmjölk, så stelnar den 😄
debatt Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Usch!! Opastöriserad mjölk är väl farligt? I alla fall har jag tålt all pastöriserad mjölk både före och efter händelsen. 😄
Fidden Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Usch!! Opastöriserad mjölk är väl farligt? I alla fall har jag tålt all pastöriserad mjölk både före och efter händelsen. 😄 tjo, man kan ju bli sjuk av bakterier i mjölken om den är opastöriserad, men å andra sidan drack man ju bara opastöriserad mjölk förr... (och så dog ju folk som flugor av TBC också 🥰)
debatt Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Usch!! Opastöriserad mjölk är väl farligt? I alla fall har jag tålt all pastöriserad mjölk både före och efter händelsen. 😄 tjo, man kan ju bli sjuk av bakterier i mjölken om den är opastöriserad, men å andra sidan drack man ju bara opastöriserad mjölk förr... (och så dog ju folk som flugor av TBC också 🥰) Ingen annan av oss 8 personer blev sjuk eller reagerade som jag gjorde! Min reaktion var ögonblicklig så fort jag svalt den!
Vallhagen Postat 10 december 2008 Trådstartare Postat 10 december 2008 Låter som en allergisk eller överkänslig reaktion. Det är ju rätt vanligt med laktos eller mjölkproteinintolerans. Men jag är gubevars inte läkare. tjong
Fidden Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 (redigerat) brukar väl ta en stund med laktosöverkänslighet... och det är ju minst lika mycket laktos i vanlig mjölk. kan ha varit psykosomatiskt? Det enda som händer när man pastöriserar mjölken är väl att man begränsar mängden bakterier i den? De behöver fortfarande tid på sig för att åstadkomma någon skada. edit: aah, mjölkproteinintolerans som vallhagen nämner kanske det finns också, det kanske går snabbt =) edit igen: fast proteinerna borde ju vara i det närmaste identiska efter pastöriseringen iofs... Redigerat 10 december 2008 av Fidden
Vallhagen Postat 10 december 2008 Trådstartare Postat 10 december 2008 edit igen: fast proteinerna borde ju vara i det närmaste identiska efter pastöriseringen iofs... Ja. Känslighet mot mjölkprotein är (brukar vara) en lite "svårare" allergi än laktosintolerans. Då pallar man förstås inte butiksmjölk heller. Vad nu har med mitt senaste inlägg att göra. Kanske att just råmjölken skulle kunna driva fram en reaktion som annars håller sig under ytan? Allergier kan vara luriga, och visst kan man få akuta allergichocker.
Fidden Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 edit igen: fast proteinerna borde ju vara i det närmaste identiska efter pastöriseringen iofs... Ja. Känslighet mot mjölkprotein är (brukar vara) en lite "svårare" allergi än laktosintolerans. Då pallar man förstås inte butiksmjölk heller. Vad nu har med mitt senaste inlägg att göra. Kanske att just råmjölken skulle kunna driva fram en reaktion som annars håller sig under ytan? Allergier kan vara luriga, och visst kan man få akuta allergichocker. haha, jo vi gled lite från ämnet och började prata opastöriserad mjölk i största allmänhet 😛 sorry 😆
Vallhagen Postat 10 december 2008 Trådstartare Postat 10 december 2008 sorry Inget att ninja till sig för... jag har svamlat både mindre och värre förr 🙂 Men fortfarande ingen som vet hur länge det står sig i kylen? *** ...och pannkakorna blev utmärkta. Men de skar sig liiite med lingonsylt, bättre med en helsöt sylt typ hallon. tjong
Fidden Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 eftersom råmjölk är opastöriserad, lär den inte hålla sig speciellt länge.
Fidden Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Förresten hade jag ingen aning om vad råmjölk var innan du frågade, jag älskar när folk frågar saker som jag inte vet något om, men som verkar intressant 😱
tbruce Postat 13 december 2008 Postat 13 december 2008 Förresten hade jag ingen aning om vad råmjölk var innan du frågade, jag älskar när folk frågar saker som jag inte vet något om, men som verkar intressant 😎 Du lät ju så himla säker! Åhh kalvdans! Säger man kalvdans många gånger snabbt så blir man halvdansk.
android Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 Gissningsvis står det sig ungefär lika länge som vanlig mjölk. Det är ju liksom inte nån enorm skillnad... 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.