Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska köpa en dator till sambon. Han är inte så insatt själv i vad som krävs och jag tänkte slå till o köpa en i julklapp.

Så frågan är som följer: Vad krävs av en dator för att det ska fungera bra att spela in musik?

Handlar inte om några proffs grejer, utan mer som hobby.. sen kanske han fastnar totalt för det o behöver uppgradera, men det får han göra själv.. 😉

Om ni har ngt tips på en dator som funkar får ni gärna lägga in en länk.. penga mässigt så ju billigare desto bättre.. 😮 men köper hellre ngt ordentligt som funkar bra än att man måste köpa nytt efter några mån..

(Är inriktad på PC, mac inte omöjligt, men helst pc)

Tacksam för tips!

Annons
Postat

Egentligen krävs det ingen superdator, en vanlig hemmadator fungerar oftast bra! Se till att ha minst 2 gig ram i den, gärna mer, två hårddiskar, Intel-processor samt firewire- och ett gäng usb-portar på den. Det brukar dock vara ganska standard bland de flesta datorer idag! Om du kan så försök att ordna Win XP som är bättre kompatibelt med alla musikinspelningsprogram osv, det är däremot lite knepigare att få till idag men det brukar gå att lösa!

komplett.se skulle jag rekommendera, grym support och snabbaste leveranser jag varit med om.

Sen så behövs det ett ljudkort, ett externt tvåkanaligt USB-kort som det här bör räcka utmärkt! Och sen ett DAW förstås, inspelnings- och redigeringsprogram, exempelvis Reaper som är gratis att ladda ned.

Postat

Om Mac inte vore omöjligt skulle jag köpt en macbook 🙁. Den vita modellen då den även har firewire. Eller de nya beroende på vad han ska göra osv.

Eller en iMac, samma priss. Du kan även installare Pc (windows) på den så har du både och 🙂.

Postat

Precis som alltid är det en kombination mellan snabb hd, processor och tillräckligt med minne.

Eftersom Windows Vista är totalt odugligt till just musik produktion rekommenderar jag en dator där ni installerar Windows XP Pro(service pack 3) på.

Komplett.se har bra paket priser som fungerar till just hobby. Väldigt fint av dig att bana lite väg för sambons intresse. Kanske kan löna sig i framtiden 🙁

Köp en PC till att börja med, du får mer för pengarna i och med att du vill hålla ner kostnaden lite. Ska man köpa mer prestanda burk senare kan man gärna köpa MAC.

Du nämner inget pristak men jag sätter en gräns vid ca 5000:-.

Länk:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323786 En riktigt prisvärd dator som levereras i delar, om ingen av er kan plocka ihop den(eller känner någon som kan) får ni köpa en komplett ihopsatt.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10161 En komplett stationär dator med 3 års garanti som fungerar fin fint till både spel och musik.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391556 En bärbar dator om det känns mer intressant med något som inte tar för mkt plats.

Ett tips är också att kolla begagnat marknaden, folk generellt sett som är intresserad av datorer och allt nytt, uppgraderar sina burkar titt som tätt. Kolla tradera.se eller blocket för att hitta riktiga kanonklipp. Se upp för skummisarna bara, finns fler än jag har hår på benen 🙂

LYCKA TILL!

Postat

Vet du vad han vill spela in eller så?. Alltså trummor eller liknande? Ingen aning?

Postat (redigerat)

Han spelar gitarr, så det är främst det, men sen vill han väl kunna lägga in lite annat också.. men gitarr e det han spelar själv..

Pratade med en som håller på lite mer seriöst och han verkar tycka att det behövs lite mer avancerat än vad ni tipsat om.. men frågan är ju om han bara tycker det för att han har bra grejer.. 🙁

5000kr är en rätt bra gräns, men om man kan få ngt mkt bättre för 1-2000kr till så köper jag hellre det..

Redigerat av Petra
Postat

Är det ngn skillnad om det är AMD eller Intel, fick höra att det ska vara Intel, men har det ngn betydelse nu för tiden?

Postat

Man behöver inte så mycket mer om man inte ska köra väldigt stora och seriösa projekt, dagens burkar är så pass kraftfulla att de räcker väldigt långt ändå! Min burk var väl strax över medelmåttig för en tre år sedan, och den håller fortfarande för allt jag provat, även om det kan bli tungt när man börjar köra upp tre-fyra tunga synthpluggar och ezdrummer samtidigt.

Själv känner jag ingen större skillnad mellan AMD och Intel, har själv kört AMD i flera år och det har fungerat hur bra som helst. Men har hört av andra här på forumet, i någon tråd någonstans, att Intel ska vara att föredra nu för tiden! Känns som att det ska ha varit Claes den allsmäktige, men är inte helt säker 😄

Postat (redigerat)

Jag ska få min beställda Toshiba-laptop (9600;-) nu i veckan, kanske imorgon. Ska testa den ordentligt och se om den räcker till för mitt musicerande tillsammans med en adapter (750;-) och ett externt ljudkort, E-mu 1616 (pc card typ II) (4500;-) samt en extern combo fw/usb-hdd (2800;-).

Ska göra om den till Win XP direkt, med Recovery-dvd-n för Win XP som medföljer.

Använder Cubase LE, Ableton Live 4 Lite och Wavelab Lite samt möjligen något ytterligare program i så fall.

Avlägger rapport senare. Hoppas det går bra, laptopen har 1 fw, 4 usb och 1 e-sata, 17 tum, 2.26 GHz Intel dual core cpu, 4 GB RAM och 256 MB dedikerat VRAM. Hoppas datorn hittar ljudkortet via adaptern (pcmcia till express card) från Virtua Via.

😄

Redigerat av debatt
Postat

Hmm.. nu har jag kikat som en dåre. E grundligt trött på det.. 😉

Är lite sugen på en Imac iaf... men det är ju betydligt mer pengar än jag tänkte... Vad tycker ni? Är mac så mkt bättre för musik??

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag kör PC med Intel E8400 och 3 Gb ram... Bortkastat med mer ramminne då XP inte använder mer än 3072 Mb.

Satsa på en någorlunda kraftfull dator så du inte får problem med att ställa ner latency. Processorn jag satt i är den mest prisvärda idag tycker jag.

2 hårddiskar börd du ha, 1 för systemet och 1 för audiohanteringen. Se till att få tag på ett ljuddämpat chassi och tysta fläktar som inte stör alltför mycket när ni ska spela in.

😉

Postat
Hmm.. nu har jag kikat som en dåre. E grundligt trött på det.. 😉

Är lite sugen på en Imac iaf... men det är ju betydligt mer pengar än jag tänkte... Vad tycker ni? Är mac så mkt bättre för musik??

Har ni ingen dator alls? För om han bara ska börja så tycker jag verkligen inte det känns motiverat att köpa en helt ny dator, såvida den man har inte är typ fyra år gammal eller knappt pallar att surfa.

Datorn är liksom bara hästkrafter. För de flesta med en vettig hemdator finns det nog annat som ger mer till musikskapandet. Musikprogram, ljudkort, hörlurar, instrument t ex...

Quarryman (oregistrerad)
Postat

Antingen gör man som dom flesta (inkl.mig själv) och går omvägen via PC, eller så köper man en Mac direkt!

Själv har jag Imac och Duet ljudkort och allt bara fungerar från första början, aldrig nåt strul. och tyst är den!

Postat

Om mac är så mycket bättre för musikinspelning tror jag inte. Du kan göra lika professionella inspelningar i Windows som i osx.

Saken är ju den att det blir en samk sak, och vad vill jag ha. Men jag överväger det att osx och mac datorer är så mycket bättre och stabilare, inte massa virus osv. Funktionaliteten är bättre, snyggare out fit, logic lättare att arbeta i (enligt mig).

Saken är alltså att jag gillar mac mer än pc.

Postat

Har funderat lite på att ha kvar den gamla, AMD Athlon 64 3000+ processor 2GB Ram. Och sen köpa en ny när han kommit in i musikprogrammen mer.. då kan han ju själv säga vad han vill ha...

Gaaah!! Besluts ångest! JAG vill ha en iMac... dom e ju snygga.. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.