Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har läst en del om TC Finalizer, den ska visst vara en bra multibandskompressor som komprimerar mastern på ett mkt snyggare vis än vad en vanlig stereokompressor kan göra. Ett måste typ på mastern-

Ni som kör med Cubase osv, har ni liknande grunkor i era mastringsavdelningar?

I min Tascam 2488mkll finns det bara en enkel stereokompressor till mastermixen, det kan ju inte vara det helt ultimata.

När jag gjorde backtrax på min förra rolandporta skaffade jag lite mot slutet, en Behringer Ultramizer, Ultra Dyn Pro, heter den nog, med fembandskompressor plus en hel del annat som exciter, rörsimulering mm. Den har både analaga och digitala in/utgångar. Jag använde den mest för att någorlunda hyfsa till taskiga inspelningar. Ibland körde jag ljudet genom den flera ggr, från minidisc till minidisc och tillbaks igen, till slut blev det bara skit av alltihop. Men när jag varit noggrann med bakgrunden och använde dess färdiga program, ett som komprimerade minst av de färdiga programmen så blev ljudet bra nog mycket bättre, liksom mer av bas, mid, topp krisp. allt, utan att ljudet blev platt. Större och snyggare, hur man nu ska beskriva det. Man kunde om man ville stänga av tex rörsimuleringen helt eller ha bara lite av den på. Välja på olika rör, exciter på olika frekvenser...

Alla såna där trix brukar man, åtminstone ibland, bli impad av först, sen efter ett tag kommer ångesten när man inser hur mycket arbete man förstört.

Undrar om Behringers Ultramizer kan tillföra nåt gott i mina inspelningar? De blir ju mestadels liveinspelade rockbandsgrejer, inget programerat alls. Nån som känner till TC Finalizer eller Behringers Ultramizer? var skapligt dyr när jag köpte den. Men den kanske är typisk Behringer, bara skit som förstör mer än den tillför?

post-8284-1228790036_thumb.jpg

Annons
Postat (redigerat)

Glodde på nätet om Ultra Dynen. Här är det flera som hyllar den. En hade sålt sin när han skaffade datorinspelning, men saknade den så han skaffade en till som han använder. Men efter 2006 verkar de ha försvunnit? Kom alla på just då helt plötsligt att den bara var skit och ljudsabbare och gömde dem i skam? Eller beror det på att man gör samma sak i Cubase nu?

http://reviews.harmony-central.com/reviews...a-Dyne+Pro/10/1

Nu när jag läste om ultra dynen kom jag på en knepig grej. Den är 24-bitars digital, men min gammelporta av rolands sort var enligt böckerna jag glodde i nyss 20-bitars! Inte 16, och inte 24, utan 20-bitars. Hur bra eller dåligt kan en 20-bitars porta funka med en 24-bitars masterapparat! 🥰 ??

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Ultradyne var en riktigt kul pryl. Jag hade en sådan för ett antal år sedan. Tack vare att man kunde köra en automatinställning genom att låta burken analysera en bit av låten, så fick man ett hyggligt utgångsläge för att skruva färdigt själv. Annars hade det nog blivit för jobbigt...

Jag skulle tro att de slutade tillverkas för att det var någon komponent som gick ur produktion hos komponentleverantören - och om de skulle göra samma sak med andra komponenter, så hade de fått börja från noll igen.

20-bits ljudet från portan kommer bara att fyllas på med 4 extra bits när det kommer in i burken, så det påverkar ingenting alls på det hållet. På andra hållet måste man köra Dithering från 24 ner till 20-bit i Ultradyne, om inte portan reder ut det automatiskt - och hur bra/dåligt det blir på det hållet, beror på Dithering-algoritmerna i den burk som ska göra jobbet...

Postat (redigerat)
Ultradyne var en riktigt kul pryl. Jag hade en sådan för ett antal år sedan. Tack vare att man kunde köra en automatinställning genom att låta burken analysera en bit av låten, så fick man ett hyggligt utgångsläge för att skruva färdigt själv. Annars hade det nog blivit för jobbigt...

Jag skulle tro att de slutade tillverkas för att det var någon komponent som gick ur produktion hos komponentleverantören - och om de skulle göra samma sak med andra komponenter, så hade de fått börja från noll igen.

20-bits ljudet från portan kommer bara att fyllas på med 4 extra bits när det kommer in i burken, så det påverkar ingenting alls på det hållet. På andra hållet måste man köra Dithering från 24 ner till 20-bit i Ultradyne, om inte portan reder ut det automatiskt - och hur bra/dåligt det blir på det hållet, beror på Dithering-algoritmerna i den burk som ska göra jobbet...

Man kan, om man vill vara noga, låta Ultra Dynen analysera hela låten innan man sparar inställningen. Kanske vore värt att testa den. Men att digitalt koppla in den blir nog knepigt.

Gör ni nåt liknande i Cubase? Sexbands kompressor med exciter på de tre översta frekvenserna verkar lite avancerat tycker jag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Tre översta frekvenserna? Låter som du pratar om en grafisk EQ. 😉

Postat
Tre översta frekvenserna? Låter som du pratar om en grafisk EQ. 😮

Eller de tre "översta" frekvensbanden på en multibandskompressor 😉

Postat
Tre översta frekvenserna? Låter som du pratar om en grafisk EQ. 😎

Eller de tre "översta" frekvensbanden på en multibandskompressor ☺️

Ja. Man kan välja om man vill ha exciter eller inte på de tre översta frekvensbanden.

FINNS NÅT DYLIKT I DAW??????????????????????????????????????????????????????????????

Postat
Sonalksis har t ex sina Multi band dynamics-pluggar. "Bara" 4 band, men väldigt hög kvalitet.

Det finns säkert andra liknande pluggar också...

Tolkar jag det rätt om jag säger att grejen finns även i DAW, men att inte många använder det?

Postat
Sonalksis har t ex sina Multi band dynamics-pluggar. "Bara" 4 band, men väldigt hög kvalitet.

Tolkar jag det rätt om jag säger att grejen finns även i DAW, men att inte många använder det?

Just multibandskompressor med exciter har jag inte hört om nån, men det finns säkert, vanliga multibandskompressorer är däremot desto vanligare.

Postat

Just multibandskompressor med exciter har jag inte hört om nån, men det finns säkert, vanliga multibandskompressorer är däremot desto vanligare.

Brukar ni ändå lägga på exciter i slutmixen? Ni DAWare kan ju ladda på med hur mycket som helst.

Skulle jag kunna använda den där med måtta kanske den vore guld.

post-8284-1228833630_thumb.jpg

Postat

Väldigt många använder - och överanvänder - multibandskompressorer i sina DAW.

Ärligt talat, så använder jag oftare fullbandskompressor. Multibandskompressorer kan lätt göra att ljudet blir lite skumt eftersom det ju kan komprimeras olika i olika frekvensband och får ett mindre naturligt sound på grund av det... Man måste förstås inte ställa in olika kompressionsgrad o dyl i olika band, men de flesta gör nog det bara för att det går... ☺️

Postat
Gör ni nåt liknande i Cubase? Sexbands kompressor med exciter på de tre översta frekvenserna verkar lite avancerat tycker jag.

Håller med. Exciter är något jag använder med måtta. Att jobba med exciter i tre olika band på hel mix känns överflödigt.

Det finns hur mycket skumma effekt.pluggar som helst till PC i VST-formatet.

Då och då plockar jag t ex upp Voxengo Soniformer, en 32-bands (!) processor. Här kan vi snacka funktioner som i de allra flesta fall är överflödiga (bland annat ställbar threshold, ratio, attack och release för 32 olika band). 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.