Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 (redigerat) Jag kontaktade en musikaffär här i Lule och frågade om priset på ett par AKG K271 MKII. Jag pratade med butiksägaren personligen och han sa att dom inte har dom lurarna i lager. Han lovade dock att kontakta Septon och ge mig ett pris eftersom jag bestämt ska ha ett par. 2 dagar senare ringer jag upp butiken och får följande till svar. -Vi har valt att inte jobba med Septon för vi får så dåliga avtal och det gäller Luthman också. Det blir för dyrt! -Vad får jag betala för lurarna om du tar hem dom åt mig då? -Nä men det är helt ointressant för oss att beställa från Septon. Beställ dom från Thomann istället för det blir billigast för dig. Jag kontaktade Septons VD Bengt Persson och berättade hela scenariot. Han blev mycket upprörd hur butiken kan agera på det här sättet. Såna här saker gör ju att de svenska grossisterna får det ännu jävligare att ta upp kampen mot Thomann. Svensk handel tål inte att butikerna medverkar till att styra kunderna utomlands. Men Septon såg till att jag kan få tag på lurarna i alla fall och lovade att ta ett snack med den här butiken. Jag tycker sånt här är tragiskt ... 🥰 Redigerat 9 december 2008 av Analogfreak
Fangus Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 jaaa, synd om dig om du nu skulle fått lurarna billigare.... 🥰 men JA! Det är tragiskt! Faaast, nu har jag haft en shopping-spree på musikbörsen och slösat bort 15 000. Och jag tror det hade hamnat runt samma pris från Thomann, börsen håller faktiskt helt ok priser (efter att euron stack iväg över 10 åtminstonde)!
rainydays Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Jag tycker sånt här är tragiskt ... 🥰 Jo visst är det tragiskt. Fast jag förstår butiksägarens uppgivenhet. Att stå och sälja prylar som man troligtvis inte tjänar en spänn på blir nog lite tärande i längden.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Jag tycker sånt här är tragiskt ... 🥰 Jo visst är det tragiskt. Fast jag förstår butiksägarens uppgivenhet. Att stå och sälja prylar som man troligtvis inte tjänar en spänn på blir nog lite tärande i längden. Handeln inom den här branchen är väldigt liten. Kundkretsen är väldigt smal. Det finns inte utrymme för sånt här för då har vi snart inga grossister och musikaffärer kvar.
Guitar Nilsson Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Jag tycker sånt här är tragiskt ... 🥰 Jo visst är det tragiskt. Fast jag förstår butiksägarens uppgivenhet. Att stå och sälja prylar som man troligtvis inte tjänar en spänn på blir nog lite tärande i längden. Handeln inom den här branchen är väldigt liten. Kundkretsen är väldigt smal. Det finns inte utrymme för sånt här för då har vi snart inga grossister och musikaffärer kvar. Snart får Thomann också slå igen. Då tillverkas och säljs allt direkt i kina.
rainydays Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Handeln inom den här branchen är väldigt liten. Kundkretsen är väldigt smal. Det finns inte utrymme för sånt här för då har vi snart inga grossister och musikaffärer kvar. Det är nog ganska kört på den fronten i vilket fall som helst känns det som.
rainydays Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Snart får Thomann också slå igen. Då tillverkas och säljs allt direkt i kina. Min farmor sa alltid att "det står i bibeln att den gula rasen kommer att ta över världen". Hurvida det gör det eller inte vet jag inget om, men hon verkar onekligen haft rätt i det hon sa.
Demomannen Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Snart får Thomann också slå igen. Då tillverkas och säljs allt direkt i kina. Min farmor sa alltid att "det står i bibeln att den gula rasen kommer att ta över världen". Hurvida det gör det eller inte vet jag inget om, men hon verkar onekligen haft rätt i det hon sa. "Gul?"
Demonproducenten Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Jag tycker sånt här är tragiskt ... 🥰 att septon håller för höga priser till butikerna?
ONSatan Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Hm, risk att man gör sig impopulär nu, men, vad är det egentliga problemet? Ska de som inte nyttjar Septons "mervärde" sponsra de personer som får ett mervärde av Septon? Är det inte så att det är oväsentligt för de flesta om Septon/Luthman mfl existerar eller ej? Är det inte bra om de högre volymerna/slimamde organisationerna i tex Tyskland innebär att fler kan köpa instrument och studieprylar (och kanske bättre sådana)? De som vill nyttja tex Septon/Luthman får då betala ett högre pris för den extra service som de då tycker är värd den extra kostnaden. Dvs. Septon/Luthman får slimma sina kostnader alt sänka sina inköpspriser eller få in tillräckligt mycket pengar från de som verkligen vill nyttja deras tjänster. Det finns ingen naturlag som säger att vi måste ha X antal grossister utan marknaden (vi) kommer balansera detta. Alla marknader förändras tills de kommer i balans (oavsett om det gäller mat, bilar, instrument, skithuspapper eller vad det än är). Det är bla. denna grundläggande balans som våra skivbolag vägrar acceptera och därmed själva gräver sitt eget gravhål för varje dag (vägrar anpassa sig för nya spelregler, prioriteringar, teknik och pengaflöden). Andra gången jag "hoppar på" dig nu i en ekonomisk fråga. Hoppas du inte tar det personligt utan bara ser att vi har olika uppfattning i frågorna. Cheers!
pme (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Jag tycker nog att det har hänt något. För 3-4 år sedan var de svenska butikerna mycket dyrare än thomann. Idag är det inte alls så. Vissa saker är billigare här hemma andra är dyrare. Så thomann har haft en tydlig effekt...
sounden Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Jag tycker nog att det har hänt något. För 3-4 år sedan var de svenska butikerna mycket dyrare än thomann. Idag är det inte allsså. Vissa saker är billigare här hemma andra är dyrare. Så thomann har haft en tydlig effekt... Frågan är om det är thomann som har påverkat situationen så mycket eller om klimatet generellt har ändrats inom grossist/detaljhandeln för musikaffärer... //S
KunoFisk Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Köpte digitala Yamahatrummor på Börsen häromveckan och de blev tusenlappen billigare än ett identiskt set från Thomann!
joachime Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 (redigerat) Frågan är om det är thomann som har påverkat situationen så mycket eller om klimatet generellt har ändrats inom grossist/detaljhandeln för musikaffärer... Jag tror prispressande företag på internet (som Thomann) har påverkat det sätt vi handlar varor på idag. Prisagenter som prisjakt, pricerunner etc har också hjälp till. Även ebay. Kort sagt. Det är väldigt enkelt att ta reda på vad en vara (ny eller beggad) har för marknadsvärde idag. Edit: Hoppsan! Mitt 4000:e inlägg. Dags för en medlemspresentation snart, kanske. Redigerat 9 december 2008 av joachime
DieHard (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 (redigerat) Jag tycker nog att det har hänt något. För 3-4 år sedan var de svenska butikerna mycket dyrare än thomann. Idag är det inte allsså. Vissa saker är billigare här hemma andra är dyrare. Så thomann har haft en tydlig effekt... Frågan är om det är thomann som har påverkat situationen så mycket eller om klimatet generellt har ändrats inom grossist/detaljhandeln för musikaffärer... //S Driver du med oss? 😉 Det är klart att utan konkurrens hade det varit ännu dyrare här. Utan konkurrens kan man sätta nästan vilka priser som helst eftersom man inte har andra alternativ som kund. Det är knappast att man bestämmer sig för vara schyssta och sänka priser för kunderna. Redigerat 9 december 2008 av DieHard
joachime Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 (redigerat) Frågan är om det är thomann som har påverkat situationen så mycket eller om klimatet generellt har ändrats inom grossist/detaljhandeln för musikaffärer... Driver du med oss? 😉 Det är klart att utan konkurrens hade det varit ännu dyrare här. Utan konkurrens kan man sätta nästan vilka priser som helst eftersom man inte har andra alternativ som kund. Det är knappast att man bestämmer sig för vara schyssta och sänka priser för kunderna. Jag fattar det som att Sounden menar att det kan finnas andra faktorer utöver Thomann som påverkat musikbranschen i Sverige. Pernsonligen har tillgången till info på internet påverkat mina konsumtionsvanor. Ebay är ett mycket bra exempel. Edit: Mitt 4001:e inlägg. Dags för en medlemspresen... Asch! Redigerat 9 december 2008 av joachime
DieHard (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Frågan är om det är thomann som har påverkat situationen så mycket eller om klimatet generellt har ändrats inom grossist/detaljhandeln för musikaffärer... Driver du med oss? 😮 Det är klart att utan konkurrens hade det varit ännu dyrare här. Utan konkurrens kan man sätta nästan vilka priser som helst eftersom man inte har andra alternativ som kund. Det är knappast att man bestämmer sig för vara schyssta och sänka priser för kunderna. Jag fattar det som att Sounden menar att det kan finnas andra faktorer utöver Thomann som påverkat musikbranschen i Sverige. Pernsonligen har tillgången till info på internet påverkat mina konsumtionsvanor. Ebay är ett mycket bra exempel. Edit: Mitt 4001:e inlägg. Dags för en medlemspresen... Asch! Jo självklart finns det fler faktorer än Thomann. Men hade vi haft det som det var på t ex 80-talet så... Medlemspresentation? Äh vänta tills du kommit upp i sisådär 12000 inlägg som Claes. Då kan det vara läge. 😉
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Men i det här fallet var butiken inte intresserad att sälja produkter från vissa agenturer. Det är det som känns oroväckande att dom nekar kunden till att beställa från tex Luthman och Septon. Det här borde ju Pär Ekberg lyfta på ögonbrynen åt. Vars är du Pär? 😉
pme (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Frågan är om det är thomann som har påverkat situationen så mycket eller om klimatet generellt har ändrats inom grossist/detaljhandeln för musikaffärer... Jag tror prispressande företag på internet (som Thomann) har påverkat det sätt vi handlar varor på idag. Prisagenter som prisjakt, pricerunner etc har också hjälp till. Även ebay. Kort sagt. Det är väldigt enkelt att ta reda på vad en vara (ny eller beggad) har för marknadsvärde idag. Här har vi nog ett av de stora problem för svenska handlare. Det brukar finnas en lista med priser som man inte får gå under i sin reklam även om man kan sälja produkten billigare. Listan kan vara olika mellan länder och skatter kommer även i där.
theblippo Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 en synth skulle en gång i tiden beställas på en lokal butik, sagt och gjort butiksinehavaren kollar pris och skulle beställa, Men svaret från luren han höll, kom som likt en blixt från klar himmel.. butiksinehavaren fick nämligen höra att han måsta ta in minst 4 st av denna synth. Vilket denna lilla butiksinehavare defenetivt inte har råd med. Vilket i sin tur leder till att butiksinehavaren tvingas be kunden att köpa nån annanstans.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Drömscenariot vore ju om svenska musikaffärer kunde göra sina inköp från en jättegrossist i till exempel Tyskland. Tänk om Thomann skulle skapa en grossistavdelning och börja leverera till de svenska musikaffärerna till låga grossistpriser. 😉
rainydays Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Men svaret från luren han höll, kom som likt en blixt från klar himmel.. butiksinehavaren fick nämligen höra att han måsta ta in minst 4 st av denna synth.Vilket denna lilla butiksinehavare defenetivt inte har råd med. Vilket i sin tur leder till att butiksinehavaren tvingas be kunden att köpa nån annanstans. Jo så är det tyvärr med många produkter. Därför "tvingas" mindre handlare saluföra andra liknande produkter istället, alternativt lotsa kunden någon annanstans.
DieHard (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Men i det här fallet var butiken inte intresserad att sälja produkter från vissa agenturer. Det är det som känns oroväckande att dom nekar kunden till att beställa från tex Luthman och Septon. Det här borde ju Pär Ekberg lyfta på ögonbrynen åt. Vars är du Pär? ☺️ Ja men som sagt var det kan du inte lasta den butiken för. Är det inte lönsamt så är det inte. Vad skulle du själv gjort om du var butiksägaren? Man kan inte ta in något som det i stort sett inte går göra någon vinst på för att göra en kund nöjd. Det fungerar inte så. Du har uppenbarligen inte jobbat i butik.
joachime Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 (redigerat) Man kan inte ta in något som det i stort sett inte går göra någon vinst på för att göra en kund nöjd. Det fungerar inte så. Du har uppenbarligen inte jobbat i butik. Det är klart man kan! Man tänker ganska trångt ifall man måste göra vinst på varenda affär. Man kan se det som att en nöjd kund kommer tillbaka. Nästa affär blir förhoppningsvis den som affären kan göra profit på. Edit: 4002. Hmm... Redigerat 9 december 2008 av joachime
JonasW Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Men i det här fallet var butiken inte intresserad att sälja produkter från vissa agenturer. Det är det som känns oroväckande att dom nekar kunden till att beställa från tex Luthman och Septon. Det här borde ju Pär Ekberg lyfta på ögonbrynen åt. Vars är du Pär? ☺️ Ja men som sagt var det kan du inte lasta den butiken för. Är det inte lönsamt så är det inte. Vad skulle du själv gjort om du var butiksägaren? Man kan inte ta in något som det i stort sett inte går göra någon vinst på för att göra en kund nöjd. Det fungerar inte så. Du har uppenbarligen inte jobbat i butik. Det är ju iofs precis så det fungerar. Ta matvarubutiker som exempel, varenda blöjpaket som säljs gör att butiken ger bort pengar, men de vet att om kunderna kommer dit och köper blöjor så kommer de även att handla andra saker.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 (redigerat) Den här butiken vill ju bara sälja prylar från Fitzpatrick, Polysonic och Fender. PS Han har mycket Casio och Alto från Polysonic. DS 🙁 Redigerat 9 december 2008 av Analogfreak
Claes Holmerup Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Den här butiken vill ju bara sälja prylar från Fitzpatrick, Polysonic och Fender. PS Han har mycket Casio och Alto från Polysonic. DS 🙁 Till butikens försvar ska man kanske nämna att det förekommer distributörer som inte säljer till småhandlare. Det förekommer också distributörer som bara vill ha en butik eller ett litet antal butiker med deras produkter i samma stad. Det är därför inte så konstigt att butiker måste hänvisa kunder till andra i vissa fall...
Vallhagen Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 (redigerat) Men i det här fallet var butiken inte intresserad att sälja produkter från vissa agenturer. Det är det som känns oroväckande att dom nekar kunden till att beställa från tex Luthman och Septon. Det här borde ju Pär Ekberg lyfta på ögonbrynen åt. Vars är du Pär? 🙁 Ja men som sagt var det kan du inte lasta den butiken för. Är det inte lönsamt så är det inte. Vad skulle du själv gjort om du var butiksägaren? Man kan inte ta in något som det i stort sett inte går göra någon vinst på för att göra en kund nöjd. Det fungerar inte så. Du har uppenbarligen inte jobbat i butik. Det är ju iofs precis så det fungerar. Ta matvarubutiker som exempel, varenda blöjpaket som säljs gör att butiken ger bort pengar, men de vet att om kunderna kommer dit och köper blöjor så kommer de även att handla andra saker. Både sant och inte. Du har rätt i att matbutiker säljer mycket av varorna med förlust (förutom blöjorna så finns alltid ett kaffemärke för "2 pkt 39 spänn" osv.), för att sen göra vinst på annat. Men ganska få branscher funkar så. Och ett specialbeställt exemplar til enskild kund skulle nog inte ICA vilja sälja till förlust heller. En typisk HIFIbutik har 25% marginal (en riktsiffra för ganska många detaljister/nischer) Bilhandlare har mindre, kanske 10% (? frågetecken här) Bensin tjänar man inget på alls. Mackarna gör pengar på kaffe o korv (och skulle väl helst slippa kränga bensin...). Konfektion lägger på fan så mycket mer, 2-400% marginal är inte unikt. Man köper in en t-shirt för 10 spänn och säljer "två för hundra". Det är därför som just klädaffärer kan ha tokrea, "75% på allt", de går med vinst ändå. *** Disclaimer; Hit my fingers om jag är ute å cyklar, det var ett tag sen jag jobbade i butik... tjing Redigerat 9 december 2008 av Vallhagen
Pär Ekberg Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Men i det här fallet var butiken inte intresserad att sälja produkter från vissa agenturer. Det är det som känns oroväckande att dom nekar kunden till att beställa från tex Luthman och Septon. Det här borde ju Pär Ekberg lyfta på ögonbrynen åt. Vars är du Pär? 🙁 Hallå, jag väljer att inte kommentera detta då jag inte har talat med butiken på ett tag eftersom jag är pappaledig. Det är ju tråkigt om det är som du säger. Ibland kan missuppfattningar ske mellan butik och kund så jag vill inte säga något förren jag har talat med butiken själv. Jag börjar jobba i Januari. Tills dess förlitar jag mig på att mina kollegor har spejj på läget! /Pär
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 Ifjol sommar köpte jag en Fenderbas och en Fendergitarr för totalt 30000:- i den här butiken. 🙁
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.