Jump to content
Annons

Tips på outboard utrustning


jonte82

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Neve Preamp ja. Bra grejer.

Toft, nej kan inte säga att jag använt ett Toftbord men har känt på ett. Det bestående minnet av detta var att det var trångt mellan potentiometrarna.

Jag skulle bli tokig av att sitta och mixa när man inte får plats för fingrarna. Och då har jag inga grova händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lekt lite med Toft DC-2, lät helt ok. Såvida man inte drev den för hårt så påminde den väldigt mycket om PSP Audiowares mjukvaruplugg MixPressor.

Hur lät den om man drev den hårdare?

Minns inte, hade den bara en dag men min erfarenhet är att om man vill få till dist med en kompressor är en analog att föredra framför en mjukvaruplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neve Preamp ja. Bra grejer.

Toft, nej kan inte säga att jag använt ett Toftbord men har känt på ett. Det bestående minnet av detta var att det var trångt mellan potentiometrarna.

Jag skulle bli tokig av att sitta och mixa när man inte får plats för fingrarna. Och då har jag inga grova händer.

man vänjer sig vid att det är tätt mellan potarna(eller igentligen grövre rattar i jämförele med andra bord i samma storlek) i samma stund som man hört hur bra det låter. jag tycker att det är bra att det inte är så jäkla stort när man jobbar ihop med datorer. väldigt bra preamps och EQ och brusnivån är istortsätt noll. tycker det är ett prisvärt bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Toft ATC-2. Dugliga preamps och väldigt bra Eq. Kompressorn är bra, jobbar transparent ner till typ -8-10 dB kompression.

Den (kompressorn) beter sig dock knepigt när den blir alltför pressad. Hostar och har sig typ på ett inte värst musikaliskt vis.

Absolut värd 9 papp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Har lekt lite med Toft DC-2, lät helt ok. Såvida man inte drev den för hårt så påminde den väldigt mycket om PSP Audiowares mjukvaruplugg MixPressor.

Hur lät den om man drev den hårdare?

Den är väldigt grisig och brusar rätt mycket. Men det är en bra kompressor att dista och skita ner med. Den är flexibel och kan vara ren också, men om man letar ren burk, så finns det ju andra (bättre) grejjer. Lyssna på Apoteket Apan-skivan då fick för nåt år sedan, där ligger den som parallelldist på OH 😛

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Toft ATC-2. Dugliga preamps och väldigt bra Eq. Kompressorn är bra, jobbar transparent ner till typ -8-10 dB kompression.

Den (kompressorn) beter sig dock knepigt när den blir alltför pressad. Hostar och har sig typ på ett inte värst musikaliskt vis.

Absolut värd 9 papp!

Ja den har jag jobbat med lite smått. Rent praktiskt stör jag mig på att det inte finns en threshold till kompressorn. Och att inga parametrar länkas när man man väljer stereoläge.

Lyssna på Apoteket Apan-skivan då fick för nåt år sedan, där ligger den som parallelldist på OH

Aha! Gött!

Det trillar förresten in en 2176, eller vad dom kan heta, vilken dag som helst. Fast tillverkad i Sverige då. Ska vi ha shootout? 😛

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Har en Toft ATC-2. Dugliga preamps och väldigt bra Eq. Kompressorn är bra, jobbar transparent ner till typ -8-10 dB kompression.

Den (kompressorn) beter sig dock knepigt när den blir alltför pressad. Hostar och har sig typ på ett inte värst musikaliskt vis.

Absolut värd 9 papp!

Ja den har jag jobbat med lite smått. Rent praktiskt stör jag mig på att det inte finns en threshold till kompressorn. Och att inga parametrar länkas när man man väljer stereoläge.

Lyssna på Apoteket Apan-skivan då fick för nåt år sedan, där ligger den som parallelldist på OH

Aha! Gött!

Det trillar förresten in en 2176, eller vad dom kan heta, vilken dag som helst. Fast tillverkad i Sverige då. Ska vi ha shootout? 😛

2-1176? eller?

Jag har ju inte min toft kvar, sålde den för rätt länge sedan. Men du vet ju vad som finns vid Odenplan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

2-1176? eller?

Jag har ju inte min toft kvar, sålde den för rätt länge sedan. Men du vet ju vad som finns vid Odenplan 🥰

Ja, motsvarande 2-1176 fast byggd i Göteborg. Det vore kul att testa 1176-kloner mot original. Slänger in UAD 1176 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
2-1176? eller?

Jag har ju inte min toft kvar, sålde den för rätt länge sedan. Men du vet ju vad som finns vid Odenplan 🥰

Ja, motsvarande 2-1176 fast byggd i Göteborg. Det vore kul att testa 1176-kloner mot original. Slänger in UAD 1176 också.

Sorry för OT men, då har vi: 2-1176 och vanlig 1176 (UA) och samma enheter fast kloner, kommer bli intressant 😄

För att återgå till tråden: Jag har bara testat gamla 1073or och nyare "neve style" preamps i form av vintage design. Båda var bra såklart. Efter att ha testat dem så kan jag inte se någon anledning att betala hutlösa pengar för original nevepreamps när det finns så mycket annat bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...