Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

När jag importerar en midifil som jag hämtat på nätet till cubase för att editera den och sen exporterar den efter jag ändrat på det jag vill så blir den "helkonstig" :-) allt ligger på ett spår (även om jag väljer format1) och ljuden stämmer inte....kan inte fatta vad jag gör fel....nån som orkar hjälpa mig?

Tacksam för all hjälp

Annons
Postat
Hej.

När jag importerar en midifil som jag hämtat på nätet till cubase för att editera den och sen exporterar den efter jag ändrat på det jag vill så blir den "helkonstig" :-) allt ligger på ett spår (även om jag väljer format1) och ljuden stämmer inte....kan inte fatta vad jag gör fel....nån som orkar hjälpa mig?

Tacksam för all hjälp

Om ljuden inte stämmer ligger det kanske ett pgm-change meddelande i filen. Kan tas bort i listeditorn.

Åke

Postat

Om ljuden inte stämmer ligger det kanske ett pgm-change meddelande i filen. Kan tas bort i listeditorn.

Åke

Ja, fast jag har testat att inte ändra några ljud, räcker att jag bara lägger till ett annat inknack i trumspåret och sen exporterar och ingenting stämmer längre.... Tänkte om det är något enkelt jag missar,,,är ganska ny på dethär :-)

Postat

Det räcker med att jag importerar midifilen (som har funkat utmärkt i min midifilsuppspelare (sweet midi player)). I cubase ändrar jag inget utan exporterar den direkt...och då stämmer ingenting, måste vara något enkelt jag missar i exporteringen eller i nån inställning någonstans...vad vet jag :-)

Postat (redigerat)
Hejsan!

När du säger att "ingenting stämmer" i din exporterade midi-fil. Vad är det då som inte stämmer?

Spelar respektive spår med "fel ljud"?

Kommer spåren ur synk?

Tappar du noter?

När jag spelar upp filen i min midifiluppspelare och har den adresserad till en massa synthar m.m. så ligger varje ljud på varsitt spår och allt är frid och fröjd, sen när jag testar att importera den i cubase och bara exporterar den utan att ändra nåt så ligger det bara ett spår i min midispelare som bara spelar pianoljud..alla tidigare separerade spår ligger här och spelas upp med pianoljud... Detta händer inte med alla midifiler, men med en del...hmmm...ja,jag försår att det är en något rörig förklaring men hoppas du har något tips på vad jag kan göra...

Redigerat av Hjalianen
Postat

Hejsan!

Kikade lite på ditt problem och det verkar som om Cubase plockar bort alla Program Change event för samtliga spår i samband med att den mappar upp dem till sina interna VST instrument vid inladdningen. Den verkar också plocka bort Volume och Panorering event.

När den skriver ner midifilen så har den tappat sina Program Change och anger då 0 på samtliga spår vilket är piano.

Den skriver dock ned filen som en typ1 midi-fil med separata spår men med piano för samtliga 🙂

Bifogar en listning av eventen för ett visst spår (som i mitt testskott innehöll en bas, pgmchange=33) före och efter det sparats i Cubase.

Löste ju förstås inte ditt problem men det gav en förklaring.

(I Cubase SX3 skedde ingen automatmappning av importerad midi. Sålunda fick man tomma midi spår istället för som nu när man får instrumentspår. I detta fall följde Program Change eventen med in och man fick manuellt klippa bort dem med list editorn.)

/Tom

post-6294-1229382868_thumb.jpg

post-6294-1229382882_thumb.jpg

Postat (redigerat)
Hejsan!

När du säger att "ingenting stämmer" i din exporterade midi-fil. Vad är det då som inte stämmer?

Spelar respektive spår med "fel ljud"?

Kommer spåren ur synk?

Tappar du noter?

När jag spelar upp filen i min midifiluppspelare och har den adresserad till en massa synthar m.m. så ligger varje ljud på varsitt spår och allt är frid och fröjd, sen när jag testar att importera den i cubase och bara exporterar den utan att ändra nåt så ligger det bara ett spår i min midispelare som bara spelar pianoljud..alla tidigare separerade spår ligger här och spelas upp med pianoljud... Detta händer inte med alla midifiler, men med en del...hmmm...ja,jag försår att det är en något rörig förklaring men hoppas du har något tips på vad jag kan göra...

Det är ju helt omöjligt att göra något med mididatat om man inte först separerar kanalerna till egna spår, så du ska nog ta och göra det innan du sparar...

Det finns tre olika standards för midifiler:

Type0 innehåller alla midikanaler på ett enda spår

Type1 innehåller alla spår separerade

Type2 är ovanlig men kan innehålla flera midispår som vart och ett är olika versioner av låten, om jag kommer ihåg rätt...

Cubase sparar alltid midifiler som Type1, så därför skiter det sig om du bara sparar det direkt utan att ha delat upp kanalerna.

Redigerat av Claes
Postat

Hej igen!

Cubase gör nog så gott den kan i detta fallet. Den både läser in resp. sparar kanalerna med unika och samma kanalnummer, dessutom som midifiltyp=1 (med tillhörande spår).

Problemet verkar ju vara att den plockar bort alla Program Change och ersätter dem med Program Change=0. Detta är i sig rätt logiskt eftersom de VST instrument som den mappar in som mottagande synt för resp. kanal kanske använder sig av Program Change på något annorlunda sätt än GM standard. De flesta VST plugin-er är ju inte av GM karaktär som dynamiskt byter till rätt ljud om det kommer en ny Program Change utan de klarar bara av ett förbestämt ljud och bryr sig inte ett dyft om ifall det kommer någon program change. Alternativt kan de dock kanske ha ett annat dokumenterat beteende för dessa vilket, som sagt, nog föranleder att Cubase för säkerhets skull nollställer detta.

Jag skall kika lite ikväll om man kan lägga in ett eget program change event via list editorn och att det är detta som följer med ut. Det innebär ju dock att du alltid måste göra detta för samtliga spår innan du exporterar som midifil vilket förstås är krångligt. Du måste också veta vilket nummer som motsvarar resp. instrument.

Postat (redigerat)

Alla ljudändringar brukar ligga som program change i midispåren om mna har importerat en midifil - och sådan data sparas precis som vanligt med allt annat - så jag är ganska säker på att problemet är att Hjalianen inte börjar med att dela upp det sammansatta midispåret till separata midispår (finns som ett menyval, så det är busenkelt att göra). Om man gör så och sedan sparar som midifil, så kommer det säkert att funka - för då blir det en standard Type1-fil inklusive alla program change etc.

Program change fungerar i många VSTi också - men de flesta är som sagt inte GM-kompatibla, utan det kommer ofta att bli fel ljud.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Alla ljudändringar brukar ligga som program change i midispåren om mna har importerat en midifil - och sådan data sparas precis som vanligt med allt annat - så jag är ganska säker på att problemet är att Hjalianen inte börjar med att dela upp det sammansatta midispåret till separata midispår (finns som ett menyval, så det är busenkelt att göra). Om man gör så och sedan sparar som midifil, så kommer det säkert att funka - för då blir det en standard Type1-fil inklusive alla program change etc.

Program change fungerar i många VSTi också - men de flesta är som sagt inte GM-kompatibla, utan det kommer ofta att bli fel ljud.

Hej där, i mitt exempel med bifogade bilder ovan så öppnade jag själv en midifil av typ 1 som innehöll ett tiotal spår. Cubase ordnade snyggt upp dessa på individuella instrument tracks utan att ställa några frågor och hängde på en Halion med korrekt instrument förvald på varje. Kikade jag därefter i listeditorn så hade Cubase tagit bort Program Change, Volume Change och Pan events och naturligtvis följde dessa då inte heller med när jag sparade som midi-fil. M.a.o. gör nog Hjalinen helt rätt och det är nog en midifil av typ 1 han öppnar. "Problemet" ligger nog i Cubase strippning (vilket inte gjordes i SX3 när den skapade midispår istället för instrumentspår.)

Edit:

Kikade lite noggrannare i Cubase nu och naturlitvis finns det defaultinställningar för hur Cubase skall importera resp. exportera midifiler. Man kan slå av att den skall skapa Instrument tracks. Då blir det midi-tracks där Program Change event'et behåll. Dock är ju dessa då inte mappade till några VSTi'er vilket förstås måste göras manuellt istället, med risk för att befintliga Program Changes betyder något annat för valda VSTi'er.

😄

post-6294-1229453714_thumb.jpg

Redigerat av svaleklev
Postat (redigerat)

I mitt cubase4 finns ett antol optioner för import/export man kan välja mellan under file/preferences/midi/midifiles

Ooops redan besvarat.

Åke

Redigerat av ake
Postat (redigerat)

Tack så jättemycket Svaleklev, du förstod mitt problem helt rätt och verkar ju löst det åt mig...ska testa imorgon..Tack än en gång!!

Redigerat av Hjalianen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.