Jump to content
Annons

Skivförsäljning/Statistik


Mr Keys

Recommended Posts

Jag satt och tittade igenom denna PDF, med diverse statistik om skivförsäljning och dylikt i sverige och internationellt, och slogs av att jag faktiskt inte såg någon markant nergång i försäljningen under 2000-talet. Bara smärre förändringar, men om man tittar på mitten av 90-talet så ser siffrorna ungefär likadana ut som idag....och då ansåg man väl itne att branschen gick så förskräckligt dåligt...!?

Har jag missat något vessentligt, eller missförstått det på något sätt, för jag tycker alla skivbolagen snackar om hur otroligt mkt dom har förlorat det senaste åren tack vare nerladdningen på nätet....!?!?!?

http://www.ifpi.se/02.images/01.top/02.sub...ndelar_2004.pdf

Vore kul att höra era reflektioner ang. detta...... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Siffrorna har ju sjunkit kraftigt mellan 2002 och 2003, kolla in singelförsäljningen till exempel som ju har mer än halverats på ett år.......?

Man behöver ju inte heller vara nåt geni för att gissa att försäljningen dalat än mer i år jämfört med förra - med tanke på bredbandsexplosionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det är ju fortfarande jämförbart med låt säga -97......

man kan ju tolka det som att det har varit en otroligt peak 1999-2003 i princip.....och att det nu stagnerat ....eller?

Men som sagt, man får väl se hur det ser ut när 2004 kommer med i statistiken....

Jag hade bara väntat mig att det skulle vara en djupare "dip" än det var....då man i princip hör skivbolagen tala om branschens undergång....

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag hade bara väntat mig att det skulle vara en djupare "dip" än det var....då man i princip hör skivbolagen tala om branschens undergång....

Det man talar om (gissar jag) är att försäljningen inte ökar, så som den gör i andra hälsosamma branscher av samma typ (dataspel, filmförsäljning till privatpersoner etc).

Skivförsäljningen dalar, ingen tvekan om saken.

Kolla bara i England, det räckte för Prydz att sälja 23 000 ex för att ligga etta.

Hur många krävs i Sverige? Tre-fyra tusen ex så har du en listetta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att skivbolagen skulle sälja mer om dom valde att lägga lite mer tid och pengar på själva musiken, och inte lägga enorma summor på att sälja själlös skval.

Dom kan hålla på att klaga på piratkopiering hur mycket dom vill, men tänk på vad priserna på CD-skivor har stigit. Vill betämt minnas att en ny CD i början av 90-talet låg på runt en hundring. Nu är det nästan det dubbla priset. Har vi verkligen haft så mycket inflation? Lägg därtill att det ju måste vara oerhört mycket billigare att trycka en CD-skiva idag, med tanke på teknikens utvecklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

funderar vilken hit som kan räknas som folkmusik -98 som gjorde att skivförsäljningen femdubblades från året innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill betämt minnas att en ny CD i början av 90-talet låg på runt en hundring.

Njae... 120-150 spänn kostade en cd 1992.

Jämför med en biobiljett eller big mac - klassiska mätare.

Ingen större prisökning alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att skivbolagen skulle sälja mer om dom valde att lägga lite mer tid och pengar på själva musiken, och inte lägga enorma summor på att sälja själlös skval.

Jag vet inte....musik har ju sedan 50-60talet varit en enorm komersiell produkt.(säkert tidigare också) Redan då letade ju bolagen efter just soundet som skulle sälja mest....låtskrivare lyssnade in sig på listorna och skapade låtar som skulle ha just de egenskaperna som en listetta då skulle ha....så fenomenet har ju förkommit länge....!

Nu kanske jag missförstår dig med vad du kallar själlös musik i och för sig....men om du menar vad jag tror att du menar så har det ju funnits så kallad själlös(tycker ej själv om utrycket) musik väldigt länge....vore väl konstigt om det skulle ge utslag på försäljningen nu helt plötsligt....!?

Intressant är det i alla fall att titta på siffrorna och spekulera i vad som gör att det ser ut som det gör....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...