Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu kanske jag har en replokal på gång. Det är ett rum i en gammal lärarbostad i lika gammal skola afv trä. Rummet är lite långsmalt kanske 4,5 ggr 2,5 meter. I ena änden öppnar det upp i en vinkel åt ett nästan lika stort fikarum, eller vad man nu kan tänkas ha där. Om jag mäter storleken på rummet, kan man då lista ut bastoner som kommer att öka drastiskt? Tascamportan har på varje kanal trebandseq, midden kan svepas till fasta frekvenser från 32 hz 40, 50 60 70 80 90 100 125 150 175 200 225 250 300 350 400 hz osv.

Skulle jag kunna "mota Olle i grinden och skära redan vid inspelningen på de 8 kanaler vi kommer att live spela in med mickar? Jag vill ju kunna använda midsvepen på annat sätt vid mixningen. Vid nedmixning i portan finns det tyvärr bara samma trebands mastereq att leka med.

Jag kan kanske bounca ett eller två spår i taget genom eq och kompressor också om jag kör allt på noll vid inspelningen? Det färdiga resultatet kommer bara att bestå av 8 - 10 spår.

Hyr vi in oss på replokalen så kan vi nog ändå få spela in i ett annat bands lokal, där det förr varit riktig studio, högt i tak och byggt efter riktiga studioritningar. Vi spelade in där för länge sen och trivdes bättre med den akustiken än i nån annan studio jag varit i. Och golv, väggar, basfällor, isolering och tak är vad jag vet exakt likadant i dag. Högt i tak och lutande väggar. En avdelning med perfekt rocknroll efterklang och en torrare del. Ett ganska stort rum. Borde vi hellre hålla till där om det är möjligt? Det blir ju lite krångel att dela lokal, då måste vi sätta det vi ska på ett visst antal dagar, vi kan ju inte kräva att de andra flyttar undan sina pinaler hur länge som helst. I vår egen lokal kan vi ju hålla på ett år med en låt om vi vill och orkar. Vad är bäst, bättre akustik eller oändligt med tid?

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Själv brukar jag undvika fyrkantsvåg... men däremot en å annan trevlig trekant... 😑

Fram med dunken nu Nilsson... 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.