Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tycker att jag har lite dålig sustain i gitarren, iallafall vid de nedre banden, när man spelar ett lite snabbare solo på de nedre banden så låter de not för not typ. tappar tonerna snabbt eller vad jag ska säga, det hörs bäst på bridge micken. Är inget fel på mig som gitarrist eftersom att det inte blir likadant på min andra gitarr 🙂

Nån som har någon aning om vad felet kan va? Strängarna är ca 1 månad, så ja tror inte att det är något fel på dom, har äldre strängar av samma sort på min andra gitarr.

Har funderat på att byta bridgemicken till nån med lite bättre sustain, t.ex. Seymore Duncan Alnico 2 Pro Hummbucker, har ni några andra tips på mickar med bra sustain, om det är de som är felet? just nu har jag en Gibson 490T

Annons
Postat (redigerat)

Halsen ska ju vara bara nästan rak, den ska ha en lite liten bananböj så att om trycker ner strängen både på första och sista bandet ska det bli ett litet mellanrum på mitten, kanske max 2 mm. Blir det mellanrummet för stort (för stor böj på halsen) så kommer stränghöjden att bli för låg när du spelar långt ner på greppbrädan. Har du en nyckel till dragstången så prova att dra åt kanske ett sjättedels varv på dragstången. Sen kan du få vänta ända tills i morgon för att se om det blev bättre. Att skruva hejvilt på stången rekomenderas inte, ta lite bara och vänta till dan efter.

Har man dragit åt stängen för hårt så halsen blir spikrak kommer strängarna att skramla mot de första banden. Då måste man släppa lite på dragstången.

För att få det här exakt krävs att både dragstången är korrekt dragen och att stallhöjden är rätt. Antar att du har en Gibson, men det är samma sak på alla gitarrer. Är felet litet som i ditt fall, hör du inget skrammel, men sustainen blir sämre.

Jag skrev fel först som jag snabbt ändrade, du ska som det står nu dra åt halsen anings. Det märks fortare om det blev rätt än när man måste släppa på dragstången.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Är det en ny eller gammal gitarr? Om banden börjar bli nötta och platta så blir det mer tungspelat, vid tapping och legaton tex blir man tvungen att hamra hårdare med fingrarna för att få någon tonstyrka. I så fall kan du låta någon kunnigare gitarrmekare fila dem runda igen så borde det bli enklare att shredda. 🙂 Men sedan skiljer sig detta från gitarr till gitarr också. Vissa är lättare att spela snabbt på andra är svårare. Hur låter det akustiskt i jämförelse med din andra gitarr? Är det samma skillnad mellan gitarrerna då kommer troligen inte ett mickbyte gör någon större skillnad.

• 1 månad senare...
Postat
Halsen ska ju vara bara nästan rak, den ska ha en lite liten bananböj så att om trycker ner strängen både på första och sista bandet ska det bli ett litet mellanrum på mitten, kanske max 2 mm. Blir det mellanrummet för stort (för stor böj på halsen) så kommer stränghöjden att bli för låg när du spelar långt ner på greppbrädan. Har du en nyckel till dragstången så prova att dra åt kanske ett sjättedels varv på dragstången. Sen kan du få vänta ända tills i morgon för att se om det blev bättre. Att skruva hejvilt på stången rekomenderas inte, ta lite bara och vänta till dan efter.

Har man dragit åt stängen för hårt så halsen blir spikrak kommer strängarna att skramla mot de första banden. Då måste man släppa lite på dragstången.

För att få det här exakt krävs att både dragstången är korrekt dragen och att stallhöjden är rätt. Antar att du har en Gibson, men det är samma sak på alla gitarrer. Är felet litet som i ditt fall, hör du inget skrammel, men sustainen blir sämre.

Jag skrev fel först som jag snabbt ändrade, du ska som det står nu dra åt halsen anings. Det märks fortare om det blev rätt än när man måste släppa på dragstången.

Vart lite rörigt, men när jag håller på första och sista bandet blir det ett litet mellanrum som inte är större än två millimeter. jag har inget skrammel. men dålig sustain. ska jag dra åt dragstången lite då?

Kom på att jag ändrade stallhöjd och mickhöjd förut, kan det vara det som gjort att sustainen blivit dålig? Hur hög stall och mickhörjd rekomenderas för bra sustain? men samtidigt inget skramel eller sånt?

Postat

om du har en gibson så är det väll inte så jättelätt å få bra häng(sustain)längst upp på halsen, ja har samma problem som dej,men ja ytror d ska va så, man får rycka ordentligt och acseptera läget, på strator är det mycket mer lätt spelat uppe vi A

Postat

ja, jag har en Gibson. Den jag har kanske inte är ämnad för solo gitarr, mer kompgitarr, eftersom att halsen är lite tjockare ochså. Köpte mest gitarren för märket vilket jag nu vet att man inte ska göra.

Postat (redigerat)
Halsen ska ju vara bara nästan rak, den ska ha en lite liten bananböj så att om trycker ner strängen både på första och sista bandet ska det bli ett litet mellanrum på mitten, kanske max 2 mm. Blir det mellanrummet för stort (för stor böj på halsen) så kommer stränghöjden att bli för låg när du spelar långt ner på greppbrädan.

Du måste väl mena 0.2 mm? Annars blir det ett enormt avstånd. Fender rekommenderar 0.25-0.3 mm relief på stratocasters vid åttonde bandet. Många föredrar lite större avstånd, men 2 mm låter extremt i mina öron.

Saxat från fender.com:

"First, check your tuning. Affix a capo at the first fret and depress the sixth string at the last fret. With a feeler gauge, check the gap between the bottom of the string and the top of the 8th fret—see the spec chart below for the proper gap."

Neck Radius and relief:

7.25" = .012" (0.3 mm)

9.5" to 12" = .010" (0.25 mm)

15" to 17" = .008" (0.2 mm)

Redigerat av Magpie
Postat
ja, jag har en Gibson. Den jag har kanske inte är ämnad för solo gitarr, mer kompgitarr, eftersom att halsen är lite tjockare ochså. Köpte mest gitarren för märket vilket jag nu vet att man inte ska göra.

Hehe det borde nog inte vara nåt fel på gitarren, självklart är den ämnad för solon. Jag tror snarare som tidigare talare, att det har någonting med halsen att göra, exemelvis stränghöjd. Eller bara att du har en stärkare som inte är särskilt bra.

Det kan vara så att sadeln är nedsliten så att den tar i lite grann där uppe, eller så har du lite för mycket bananhals så det tar i.

Hur ser det ut?

Postat

nej, sadeln är inte nedsliten, förstärkaren jag har är en VOX AD50VT.

Ska prova att sänka stränghöjden och ha mickarna så nära strängarna som möjligt, så får jag se om det blir bättre.

Postat
Du måste väl mena 0.2 mm? Annars blir det ett enormt avstånd. Fender rekommenderar 0.25-0.3 mm relief på stratocasters vid åttonde bandet. Många föredrar lite större avstånd, men 2 mm låter extremt i mina öron.

Saxat från fender.com:

"First, check your tuning. Affix a capo at the first fret and depress the sixth string at the last fret. With a feeler gauge, check the gap between the bottom of the string and the top of the 8th fret—see the spec chart below for the proper gap."

Neck Radius and relief:

7.25" = .012" (0.3 mm)

9.5" to 12" = .010" (0.25 mm)

15" to 17" = .008" (0.2 mm)

Ok 2 mm är nog mycket. Prova att dra åt stången i halsen ett kvarts varv och vänta en dag och testa sen. Att mäta hur mycket banan man har är svårt, men jag tycker man kan känna om det är bra eller inte när man spelar. Jag skulle provat att dra åt halsen en aning. Och kanske höjt stallet nån mm.

Att Gibson skulle vara sämre att spela högt upp på halsen än på Fender tycker jag lät underligt, även om det är Fender som gäller för mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.