Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fick en gratis-cd med gamla amerikanska julsånger på Preem. Mest kända låtar som tex White Christmas med Bing Crosby, men även såna jag aldrig hört, första låten är "Heres Come Santa Claus" med Gene Autry. Vilken rolig låt, värsta jäkla svänget, man ser jultomtar överallt. Hur gamla inspelningarna är vete f-n, och ljudkvalitén på orkestrarna är väl sisådär, ganska diskantbefriat. Men sångsoundet över lag på på såna här gamla inspelningar av typ Humprey Bogart-årgång är nåt makalöst. Vilket tryck, och ändå så mjukt på en gång. Här kan man verkligen tala om varmt ljud. Bland det allra bästa i sångarväg, och i sound, är nog gamla Nat King Cole-inspelningar.

Hur gjorde de? Vedeldade mixerbord?

Annons
Postat
Fick en gratis-cd med gamla amerikanska julsånger på Preem. Mest kända låtar som tex White Christmas med Bing Crosby, men även såna jag aldrig hört, första låten är "Heres Come Santa Claus" med Gene Autry. Vilken rolig låt, värsta jäkla svänget, man ser jultomtar överallt. Hur gamla inspelningarna är vete f-n, och ljudkvalitén på orkestrarna är väl sisådär, ganska diskantbefriat. Men sångsoundet över lag på på såna här gamla inspelningar av typ Humprey Bogart-årgång är nåt makalöst. Vilket tryck, och ändå så mjukt på en gång. Här kan man verkligen tala om varmt ljud. Bland det allra bästa i sångarväg, och i sound, är nog gamla Nat King Cole-inspelningar.

Det har jag åxå funderat på, underbart med sånt därnt varmt och punchigt sångljud utan minsta tendens till vasshet som smeker trummhinnorna 🙂

Använde dom bandmikrofoner, rörpreamps, rör i mixerborden rör överallt ? och självklart inspelat på rullband, men hur ska man lyckas simulera allt detta ? 🙂

bra ämne nilsson !!

Postat

Det har jag åxå funderat på, underbart med sånt därnt varmt och punchigt sångljud utan minsta tendens till vasshet som smeker trummhinnorna 🙂

Använde dom bandmikrofoner, rörpreamps, rör i mixerborden rör överallt ? och självklart inspelat på rullband, men hur ska man lyckas simulera allt detta ? 🙂

bra ämne nilsson !!

Kom att tänka på hut Nat King Cole började sjunga. Han jobbade som icke sjungande barpianist på nån sylta. In kommer några typer och säger åt honom att sjunga nån viss låt, kommer inte ihåg vilken. Han säger som det är, han är enbart pianist och har aldrig sjungit alls, han kan spela låten, men inte sjunga den. Då tar denne trevlige gäst upp en revolver och sätter i tinningen på pianisten och säger att han ffår välja på att sjunga låten eller att dö inom några sekunder. Vad ska man säga om det?

Bandmickar, hur länge har såna funnits? På gamla bilder från inspelningar har de väl vanliga rördrivna studiomickar i jätteformat? Fast med enbart en enda mick till både orkester och solist borde ju en bandmick vara bättre med sångaren ganska nära på ena sidan och storband på den andra sidan. Skulle inte förvåna mig om White Cristmas är inspelad med en enda mikrofon.

drloop (oregistrerad)
Postat
Skulle inte förvåna mig om White Cristmas är inspelad med en enda mikrofon.

Det skulle förvåna mig.

pme (oregistrerad)
Postat

RCA 44 är väl mikrofonen det ska vara. Sedan tryckde man väl ner ljudet direkt till vax. Mastrat och klart....

Postat
Skulle inte förvåna mig om White Cristmas är inspelad med en enda mikrofon.

Det skulle förvåna mig.

Har du hört hur orkestern låter?

drloop (oregistrerad)
Postat

Åtminstone två mickar. En till orkestern en till Sinatra.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ok, en mick till orkestern och en till Bing då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.