Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alle sammans.... 😄

Tänkte fråga lite här:

När jag sjunger i min dynamiska mic hemma så måste jag ha väldigt mycket "närkontakt" med micken för att den ska ta upp ljudet...men dom som sjunger en 10-20 cm ifrån om inte längre, vad använder dom för mickar? 🙂

Hur mycket dämpar igentligen ett puffskydd...? Har det nån mer fördel? 😄

Har hört massa om olika mickar såsom "Stromembransmickrofoner" "Småmembransmickrofoner" och "Kondensatormickrofoner"...finns det flera och vad används dom olika till? 😲

Går det till e.x att micka en baskagge med en sån mick som jag har? Går det huvudtaget att micka nåt på trummsättet med den? Måste man ha speciella "Trumm-mickrofoner " till detta?

Kan jag fortsätta sjunga i min dynamiska eller ska jag skaffa en såndär som man kan sjunga längre ifrån, förmodar väl att dom är bättre för "Studioinspelning" ? Vad dom nu är för mickar? 🙂🙂

Tacksam för alla kloka svar 😄

// Wirrew //

Annons
Postat
Hejsan alle sammans.... 😄

Tänkte fråga lite här:

När jag sjunger i min dynamiska mic hemma så måste jag ha väldigt mycket "närkontakt" med micken för att den ska ta upp ljudet...men dom som sjunger en 10-20 cm ifrån om inte längre, vad använder dom för mickar? 🙂

Hur mycket dämpar igentligen ett puffskydd...? Har det nån mer fördel? 😄

Har hört massa om olika mickar såsom "Stromembransmickrofoner" "Småmembransmickrofoner" och "Kondensatormickrofoner"...finns det flera och vad används dom olika till? 😲

Går det till e.x att micka en baskagge med en sån mick som jag har? Går det huvudtaget att micka nåt på trummsättet med den? Måste man ha speciella "Trumm-mickrofoner " till detta?

Kan jag fortsätta sjunga i min dynamiska eller ska jag skaffa en såndär som man kan sjunga längre ifrån, förmodar väl att dom är bättre för "Studioinspelning" ? Vad dom nu är för mickar? 🙂🙂

Tacksam för alla kloka svar 😄

// Wirrew //

Vad har du för mick då?

Postat

Sjunger man 10 cm ifrån så är det sannolikt en stormembrans kondensator mick, dock främst i studion.

Har du en Sm57 så går det att micka upp en kagge men resultatet blir halvdant, du behöver en mick med lite annat frekvensomfång för bättre resultat, varför det finns mickar till bastrummor.

Postat

Ett puffskydd dämpar ju "blåset" från din mun. Mycket bra att ha då man inte måste vara så försiktig när man spelar in sång. Det finns puffskydd av metal och så finns det mjuka. Jag har ett av metall och jag rekommenderar det nog inte (förutom att det är stryktåligt såklart) då det ger en metallisk klang på alla sss shh och fff osv när man är nära (alltså runt 5 cm). Men står man på normalt avstånd så är det inga problem. Med ett mjukt puffskydd kan du gå närmare utan att få ett sånt där fult ljud.

Postat (redigerat)

Tack för era svar...😄

Jag har detta paket: Futinx U-802 + UHF mottagare...finns nog ingenstans på nätet, förutom på tradera tror jag såg nån...

Typ Här: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=79086619 Inte dom bästa direkt kanske, men men 😄

Tycker ni jag ska skaffa en ny "Stormambransmickrofon" då, eller kan jag fortsätta använda dom jag har, jag tänker på kvalité på ljudet. Dom jag har är i allafall mycket bättre än dom med sladd jag har provat...🙂

Det jag spelat in med dom jag har låter riktigt bra i alla fall...🙂

I såna fall, hur mycket ska man lägga ut på en sån mick för en "nybörjare" i studion?

Är det nån som har svaret till vad man använder en "Småmembransmickrofon" till? Är det typ myggor eller mäter man inte ordet så? 😲

Hoppas ni har några bra förslag i alla fall...🙂

// Wirrew //

Redigerat av wirrew
Postat

Okej, tack för länken...😄

Men jag har forfarande inte helt klart för mig... 😳😊

Skulle jag kunna få ett bra ljud på en akustisk gittar med dom jag har? Eller ska jag ha en kondensatormick? 🙂

Om jag har fattat rätt så bör jag kunna fortsätta sjunga i dom jag har...🙂

Men skulle jag märka skillnad om jag skaffade en stormembransmick? Vadå i sånna fall?

...

// Wirrew //

Postat

Kolla lite på Blocket, Vendolin mm om du ser nån enklare stormembransmick till salu. För ca 1000 kr får du en helt ny som är fullt tillräckligt bra, för 500 kr en beg. Sound Projekts B1 är den budgetmick som hyllas mest här på forumet. ADK 51 nämns också som bra. En sån har jag spelat in massor med i flera år, mest sång och gitarr, både akustisk och elgitarr.

Både stor, och småmembranare finns ju i alla prisklasser så att enkelt säga vad småmembranare används till går inte. Skillnaden är storlekne på membranet. Ska du börja spela in med datorn och lägga ner jobb och tid så är nog det första du ska skaffa ändå är en halvhyfsad stormembransmick. Tack vare sånt elände som tex barnarbete går det att köpa alla grejor billigt idag. Röde NT1-A är en mick som jag tror tillverkas i Australien, kanske mängden barnarbetare är mindre där än i Asien?. Den har vunnit priser, används av många hip hoppare.

Rödes hemsida är trivsam, man kan lyssna på inspelningar av alla mickar. Klicka till höger där det står NT1-A on vocals.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A

Postat
Kolla lite på Blocket, Vendolin mm om du ser nån enklare stormembransmick till salu. För ca 1000 kr får du en helt ny som är fullt tillräckligt bra, för 500 kr en beg. Sound Projekts B1 är den budgetmick som hyllas mest här på forumet. ADK 51 nämns också som bra. En sån har jag spelat in massor med i flera år, mest sång och gitarr, både akustisk och elgitarr.

Både stor, och småmembranare finns ju i alla prisklasser så att enkelt säga vad småmembranare används till går inte. Skillnaden är storlekne på membranet. Ska du börja spela in med datorn och lägga ner jobb och tid så är nog det första du ska skaffa ändå är en halvhyfsad stormembransmick. Tack vare sånt elände som tex barnarbete går det att köpa alla grejor billigt idag. Röde NT1-A är en mick som jag tror tillverkas i Australien, kanske mängden barnarbetare är mindre där än i Asien?. Den har vunnit priser, används av många hip hoppare.

Rödes hemsida är trivsam, man kan lyssna på inspelningar av alla mickar. Klicka till höger där det står NT1-A on vocals.

Okej stort tack för hjälpen...😊

Ska kolla runt lite, men först en sista fråga...: Vad är det som gör att det går att sjunga så lågt ifrån dom du nämt jämfört med min, kan vara bra att veta...😳🙂

// Wirrew //

Postat (redigerat)

Okej stort tack för hjälpen...🙂

Ska kolla runt lite, men först en sista fråga...: Vad är det som gör att det går att sjunga så lågt ifrån dom du nämt jämfört med min, kan vara bra att veta...🙂 :)

// Wirrew //

Det är väl det större membranet som är känsligare i grova drag. En retfull nackdel är att stormembranarna hör allt, som bilar ute på gatan och telefoner i rummet bredvid. Och datasurr. Om man inte har värsta isolerade rummet. En stormembransmick tar upp mer detaljer i ljuden, det är väl en gammal bra klyscha. Skaffa en sån...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Okej stort tack för hjälpen...🙂

Ska kolla runt lite, men först en sista fråga...: Vad är det som gör att det går att sjunga så lågt ifrån dom du nämt jämfört med min, kan vara bra att veta...🙂 :)

// Wirrew //

Det är väl det större membranet som är känsligare i grova drag. En retfull nackdel är att stormembranarna hör allt, som bilar ute på gatan och telefoner i rummet bredvid. Och datasurr. Om man inte har värsta isolerade rummet. En stormembransmick tar upp mer detaljer i ljuden, det är väl en gammal bra klyscha. Skaffa en sån...

Okej tack, då vet jag ...🙂

Postat
Om du vill jämföra lite olika modeller, hur de kan låta, så plocka hem lite smakprov från min testsite. Där finns ljudexempel på över 100 micar med både sång och akustisk gitarr. 🙂

Okej tack 😄 ska kolla 🙂

Postat

Kan tillägga att dynamiska mickar också ofta används vid inspelning. Tex AKG112D som är en känd bastrumsmick och Shure SM57 som ofta används både till virveltrumma och mickning av elgitarrförstärkare, alltså ljud som är väldigt starka. Dessa två nämnda fungerar bra både vid ren inspelning och på scenen, kopplade till ett Pa-system.

Går man tillbaka till stormembranmickarna och tänker sig en lyxig stor studiomick som tex en Neumann, så är den guld i studion, men mkt sämre som sångmick längst fram på en scen i närheten av högtalarna, då blir det en massa rundgång i både diskant och ännu mer i basregistret eftersom den tar upp ljud från nästan alla håll, och är så känslig.

Med en dynamisk sångmick som tex en sm58 kan man härja runt ganska nära monitorer och PA utan att det tjuter.

Postat
Kan tillägga att dynamiska mickar också ofta används vid inspelning. Tex AKG112D som är en känd bastrumsmick och Shure SM57 som ofta används både till virveltrumma och mickning av elgitarrförstärkare, alltså ljud som är väldigt starka. Dessa två nämnda fungerar bra både vid ren inspelning och på scenen, kopplade till ett Pa-system.

Går man tillbaka till stormembranmickarna och tänker sig en lyxig stor studiomick som tex en Neumann, så är den guld i studion, men mkt sämre som sångmick längst fram på en scen i närheten av högtalarna, då blir det en massa rundgång i både diskant och ännu mer i basregistret eftersom den tar upp ljud från nästan alla håll, och är så känslig.

Med en dynamisk sångmick som tex en sm58 kan man härja runt ganska nära monitorer och PA utan att det tjuter.

Okey, tack för tipset 😆

// Wirrew //

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.