Studiofreak (oregistrerad) Postat 6 december 2008 Dela Postat 6 december 2008 Hej! Jag är på gång att köpa ljudkort. Det jag har letat efter är en åtta kanalers med firewire. Som: motu 8pre, focusrite pro 40.... Priset får ligga runt 5000. Efter att ha kollat upp en hel del kort har jag kommit fram till dom två jag just sa. motu 8pre och focusrite pro40. Båda har adat vilket är bra att ja. Motu har valbart 8line eller mic instrument på alla ingångar och har smux. Pro 40 har endast 2 micintrument och 6 line men har fler outputs som kan vara bra om man recar ett helt band t ex. Nu undrar jag vilket jag ska välja? Har vägt för och nackdelarna mot varann men eftersom jag inte har ägt något ljudkort innan så vore det bra om någon kunnig kunde säga va man ska satsa på. Annars kan jag köper "fel" och saknar någon funktion. Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 6 december 2008 Dela Postat 6 december 2008 Kolla in Focusrite Saffire Pro 24i/o. (finns även film youtube om en kille som går igenom den och spelar in trummor, låter skit bra) Det ska jag själva köpa när pengar finns. Fast den är vell likvärdig 40 som du kollat på. Men jag tror inget av de ljudkortet kommer svika dig, spelar nog ingen större roll vilket du tar, blir en smak sak. Har ingen anledning varför men skulle hällre tagit saffire än muto, bara en såda känsla 🙁. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burn Postat 6 december 2008 Dela Postat 6 december 2008 Pro 40 har endast 2 micintrument och 6 line men har fler outputs som kan vara bra om man recar ett helt band t ex. Pro 40 har 8 mic/line ingångar. resten finns på baksidan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Studiofreak (oregistrerad) Postat 6 december 2008 Dela Postat 6 december 2008 (redigerat) Kolla in Focusrite Saffire Pro 24i/o. (finns även film youtube om en kille som går igenom den och spelar in trummor, låter skit bra) Det ska jag själva köpa när pengar finns. Fast den är vell likvärdig 40 som du kollat på. Men jag tror inget av de ljudkortet kommer svika dig, spelar nog ingen större roll vilket du tar, blir en smak sak. Har ingen anledning varför men skulle hällre tagit saffire än muto, bara en såda känsla 🤪. ok tack för svaren! 😳 jag har sett en prislapp på typ 6500 för focusrite 26i/o.(va det de kortet du mena?) Har du sett det billigare någonstans? Annars tror jag det blir pro 40, den har fler outputs så slipper man köpa någon hörlursförstärkare/delare. Dessutom är den billigare 😳 Hur ofta kommar man spela in typ fler än 2 basar lineade eller liknande liksom. Redigerat 6 december 2008 av Studiofreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 6 december 2008 Dela Postat 6 december 2008 Har sett den för 5900kr tror jag det var, på office store i Karlstad. Men är inte helt säker nu. Kör på ett sådant du. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Studiofreak (oregistrerad) Postat 11 december 2008 Dela Postat 11 december 2008 Har sett den för 5900kr tror jag det var, på office store i Karlstad. Men är inte helt säker nu. Kör på ett sådant du. ok det var lite för mycket 😆 japp det blev ett sånt. Beställde från thomann nu i veckan. 😆 tack för hjälpen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 11 december 2008 Dela Postat 11 december 2008 (redigerat) Focusrite Pro 40 kan få fler ut och ingångar. Som den är får du 8 in och ut, varav 2 är med mickförstärkare. Du kan öka 12 ingångar och 12 utgångar, men då behöver du extra burkar för detta. 4är via spdif och 8 är via adat. Focusrite Pro 10 i/o har 8 mickförstärkare (på alla analoga ingångar) men har ej möjlighet att utöka. Kan tänka mig om du vill använda mycket externa burkar och färgande preampar i en fast installation ska du satsa på 40. Frågan du ska ställa dig: Kommer du ha behov av de digitala in och utgångarna? Edit: Har kollat igen, verkar som det finns 6ingångar på baksidan med tele xlr kombo på pro 40, alltså är det 8preampar på den med. Tycker det är jättekorkat. Jag skulle bli tokig att behöva gå in bakom om man vill använda en mick sladd eller en telekabnel, en sån liten grej skulle få mig att avstå från köp. Kör själv pro 10 och är apnöjd, använder ganska ofta ingångarna på framsidan sen har jag en multikabel xlr fån baksidan så jag har koll på alla ingångar. Redigerat 11 december 2008 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 12 december 2008 Dela Postat 12 december 2008 Ett tips kan vara att lägga till nån tusenlapp och köpa ett beggat RME Fireface 800! Jag har hittat flera på vendolin.se för 7000, bara att börja rota! /Robin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.