Jump to content
Annons

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har en känsla av att fultankning av mp3or och crackade program är en orsak till virus problem.

Vi har 4 datorer och absolut inga problem med virus.

Annons
DrKrall (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har en känsla av att fultankning av mp3or och crackade program är en orsak till virus problem.

Mp3, nej. Crackade program, ja. Men virus sprids på många fler sätt. Vissa hemsidor tillsammans med Internet Explorer är en annan källa till spridning av virus.

Och när det gäller anti-virus är min absoluta rekommendation NOD32. Inget annat anti-virus kommer i närheten när det gäller effektivitet och att vara minst resurskrävande. Att det dessutom klarat alla tester 53 gånger i rad (Virus Bulletin VB100 Award) skadar ju inte direkt. 😄

Redigerat av DrKrall
Postat

Mp3, nej. Crackade program, ja. Men virus sprids på många fler sätt. Vissa hemsidor tillsammans med Internet Explorer är en annan källa till spridning av virus.

Och när det gäller anti-virus är min absoluta rekommendation NOD32. Inget annat anti-virus kommer i närheten när det gäller effektivitet och att vara minst resurskrävande. Att det dessutom klarat alla tester 53 gånger i rad (Virus Bulletin VB100 Award) skadar ju inte direkt. 😄

NOD32 var det sista antvirusprogram jag installerade. Det funkade smärtfritt även på gammal PIII/W98. Grejen var ju bara det att den aldrig hittade något, så jag struntade i att flytta över det när jag uppgraderade kontorsdatorn.

Jag har aldrig haft antivirusprogram på musikdatorn och har ingen aning om hur det funkar.

Fysisk brandvägg och sunt förnfuft hanterar de flesta farorna.

Postat

Och när det gäller anti-virus är min absoluta rekommendation NOD32. Inget annat anti-virus kommer i närheten när det gäller effektivitet och att vara minst resurskrävande. Att det dessutom klarat alla tester 53 gånger i rad (Virus Bulletin VB100 Award) skadar ju inte direkt. 🙂

Ja, jag har ju Nod32 gratis nu i en månad nu på denna min skitdator. När min nya dator anländer i veckan får vi se vad det blir, men McAfee ingår ju i en månad i alla fall. Men som du skrev, Nod32 tycker jag verkar riktigt bra. McAfee märktes ju mer när jag hade det en provperiod.

Jag har aldrig någonsin tagit hem ett crackat program eller laddat ned nån mp3:a vad jag minns. Däremot får jag problem med vissa MySpace-sidor, när jag ska in på dem så skakar hela bilden ett tag och sen när man kollar har det ploppat upp flera problem, med virus och angreppsförsök. Så kan det även vara på You Tube, men inte lika mycket. När jag ville se en fotbollsmatch en gång via en länk i ett fotbollsforum - det var ett amatörlag i England som spelade mot Nottingham Forest, så skulle man installera ett litet program för att kunna se Nottinghams lokal-tv och då fick jag 2-3 ganska omgående. Matchen var dessutom i rätt usel bildkvalitet... med vågor på bilden, dålig uppdatering...

Internet Explorer har jag dessutom. Det kanske är en tabbe.

Sedan ska man inte utge sig för att vara känd, när man inte alls är det. Jag skojade i ett utländskt forum en gång och på mindre än en minut hade jag fått 23 intrångsförsök.

Brandvägg, om vi talar om denna skitdator jag sitter vid just nu, så har jag en sådan. Men när den fungerade bättre innan sommaren så körde jag ett tag med dubbla brandväggar. Ett tag undrade jag då också ifall viss skit hamnade mellan de väggarna på något sätt?!?

😄

//:debatt

Postat
Jag har cirka 80000 intrångsförsök till min dator årligen, enligt rapporterna som kommer.

Och får brottas med ett eller flera virus och spionprogram varje vecka.

😄

Du måste ha ett väldigt "porrigt" surfbeteende (eller en router alt. annan dator i nätverket som försöker få kontakt trots att du spärrat den)....

Postat
1) Du måste ha ett väldigt "porrigt" surfbeteende

2) (eller en router alt. annan dator i nätverket som försöker få kontakt trots att du spärrat den)....

1) Inte alls. Har du råkat ut för det, eller?

2) Ja, hur stänger man av någon som försöker få kontakt.

Ofta är det ju så att någon annan verkar styra min markör.

🥰

DrKrall (oregistrerad)
Postat
Jag har cirka 80000 intrångsförsök till min dator årligen, enligt rapporterna som kommer.

Och får brottas med ett eller flera virus och spionprogram varje vecka.

😆

Du måste ha ett väldigt "porrigt" surfbeteende (eller en router alt. annan dator i nätverket som försöker få kontakt trots att du spärrat den)....

Oj, oj. Det räcker med att ha en dator igång och uppkopplad. Det räcker för att intrångsförsöken ska börja. Saken är nämligen den att intrångsförsöken börjar alltid med rätt oskyldiga saker och intrångsförsöken har olika säkerhetsnivåer. "Ping", för att hitta "levande" datorer, är väl det lägsta och minst allvarliga. Till och med din ISP "pingar" dig för att hålla kontakten öppen med nätet. När dom hittat dig scannar dom din dator för att hitta öppna portar, som dom eventuellt kan ta sig in via.

Allt detta kan hända genom att du bara slår på en dator och den är uppkopplad, som den ofta är idag med vårt bredband. Och du behöver inte ens sitta vid datorn.

Postat (redigerat)

Jag har kört med virus program en gång och aldrig mer. Har haft problem en gång bara, och det jag märkt är bara att virus program cp;ar upp datorn och stör rätt mycket faktiskt. Tycker inte det är bra eller värt det men men....

Utsätter du datorn för masa skit så brukar inte virus program hjälpa ändå. Om du ska ha datorn till just musik så varför ens koppla upp den på internet, är du garanterat fri från allt skit som finns. Om du har en annan vanlig dator så att säga.

Redigerat av Gäst
Postat
Om du ska ha datorn till just musik så varför ens koppla upp den på internet, är du garanterat fri från allt skit som finns. Om du har en annan vanlig dator så att säga.

Jättebra förslag, som jag tänkte följa enligt min ursprungliga ekonomiska plan. Men så tog livet en annan vändning.

😄

DrKrall (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har kört med virus program en gång och aldrig mer. Har haft problem en gång bara, och det jag märkt är bara att virus program cp;ar upp datorn och stör rätt mycket faktiskt. Tycker inte det är bra eller värt det men men....

Utsätter du datorn för masa skit så brukar inte virus program hjälpa ändå. Om du ska ha datorn till just musik så varför ens koppla upp den på internet, är du garanterat fri från allt skit som finns. Om du har en annan vanlig dator så att säga.

Då har du inte kört "rätt" antivirus. NOD32 märker du som sagt var inte av, det kräver enormt lite resurser och använder resurserna så pass effektivt. Och rätt konfigurerat är chansen extremt liten att du får ett virus. Det finns en exemplarisk guide för att ställa in det rätt och här är en länk:

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=197509

Sen finns det en del av oss som lever i tron att man klarar sig bra utan antivirus. Och dom tror att dom inte har virus på grund av dom inte märker av någonting. Det finns virus du inte märker av och dom är konstruerade för att dom inte ska märkas. Dessa virus vänder inte på "skärmbilden", och ställer till problem eller någonting liknande. Dessa virus rensar din dator på lösenord, kontokortsnummer eller öppnar en bakdörr till din dator. Dessa virus är dom VÄRSTA du kan råka ut för. Dessa virus är dom man INTE vill ha, och enda skyddet mot dom är ett antivirus som märker av dom när DU inte gör det.

Men ska du vara helt säkert att inte bli infekterad via nätet, så är ju som sagt det bästa att inte ha den i ett nätverk överhuvudtaget. Nu kan ju förstås virus spridas på andra sätt också, även om chansen blir mindre. 😄

Redigerat av DrKrall
Postat

Jag vet inte alltså, men jag har en dator som jag har virus program på mm som är pappas dator förövrig. Det har norton internet security och det vanliga. Den har jag använt för att logga in på banken osv. På min egna gör jag inte det. Men jag tror lite att, om de vill åt ditt bank nr eller liknande så hjlälper inte virusprogram allt för mycket ändå.

Detta då min farfar råkade ut för det, han vet inte hur man sätter på en dator (inte sex alltså 😛) och en dag när han var på banken var det flera stora belop någon hade reserverat osv. Det visade sig att de var från californien men banken tog bort det och la tillbaka pengarna. Och hur fan de fått hans grejer har jag ingen anning om :S. Det säkra man kan göra är att ha regelbundet kontroll varje dag.

DrKrall (oregistrerad)
Postat
Men jag tror lite att, om de vill åt ditt bank nr eller liknande så hjlälper inte virusprogram allt för mycket ändå.

Jodå, det är precis vad det gör. Dessa program (trojaner) är bland annat vad antivirus bekämpar. Men det gäller ju hålla antiviruset uppdaterat ordentligt.

Sen finns det alltid virus "in-the-wild", det vill säga virus det ännu inte finns definitioner för i antivirus programmen. Och vad antivirus programmen gör är att "känna av" beteenden som är typiska för just virus. Nu behöver det inte vara virus. Det finns program som har beteenden liknande virus utan att vara virus. Radmin (Remote Administrator) är ett sådant program.

Att hitta virus "in-the-wild" är dessutom en av NOD32 stora styrkor.

Postat (redigerat)

Jo det kanske ligger något i det du säger. Men hur ofta är man inne på banken, max en gång om dagen kanske.

Har man en till dator kan men väl ta den då, som jag själv gör. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra 🙂. Sedan är jag även mac användare (snart igen) och ser då ingen anledning att ha virus program på den. Men är kanske smart att använda pc med skydd för banken ändå i fortsättningen.

Det är väl bara en tidsfråga innan osx ser ut som windows. :/ tyvärr.

///

Redigerat av Gäst
  • 11 månader senare...
Postat

Snart ett år sedan tråden var igång så......

Jag uppdaterade igår mitt AVG 8,5 till 9,0.

Tycker att burken blivit märkbart segare. Står och tickar och verkar jobba med något mysko.

Gjorde inte omedelbart en scanning vilket jag uppmanades att göra (avg kanske väntade och försökte smygstarta?)

Har nu i alla fall uppdaterat och scannrat och skall se om det blivit någon skillnad.

Fråga:

Är detta något som någon annan märkt av vid uppgradering från 8,5 till 9,0?

Vad har hänt under året, är fortfarande AVG och Nod 32 bra och Avast ganska bra?

Jag är öppen för fler förslag, gärna gratisalternativ.

Postat

Tycker att burken blivit märkbart segare. Står och tickar och verkar jobba med något mysko.

Gjorde inte omedelbart en scanning vilket jag uppmanades att göra (avg kanske väntade och försökte smygstarta?)

Har nu i alla fall uppdaterat och scannrat och skall se om det blivit någon skillnad.

Fråga:

Vad har hänt under året, är fortfarande AVG och Nod 32 bra och Avast ganska bra?

Jag använder Avira som jag tycker funkar bra. Har inte använt dom andra så jag kan inte jämföra.

Peter

Postat

Kör med Avast som även finns i en gratis Homeversion (kan endast användas för privat och icke kommersiellt bruk). Grautis oär gott OCH, belastar inte datorn så att det märks överhuvudtaget.

www.avast.com

maart (oregistrerad)
Postat
Kör med Avast som även finns i en gratis Homeversion (kan endast användas för privat och icke kommersiellt bruk). Grautis oär gott OCH, belastar inte datorn så att det märks överhuvudtaget.

www.avast.com

+1

har kört det ganska länge och är nöjd.

k9 (oregistrerad)
Postat

Själv kör jag F-Secure på min PC. Men jag stänger av det samt nätverket och drar ur Internet kabeln då jag ska göra musik. Så det har inte krånglat alls för mig.

Postat

Fråga:

Kör fortfarande AVG free och tycker det fungerar utmärkt. Har även jag uppdaterat till version 9.0, dock utan några problem.

Verkar mystiskt om du tycker datorn är slöare...

Jag tycker fortfarande AVG free är ett bra alternativ =)

Hoppas det löser sig!

MVH

Linus the "Limpan"

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.