Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag och en kompis håller på att slå ihop pengar för att nu bygga en liten mer seriös studio.

Försöker köra på så mycket begagnat som det går, för att få ner priset lite.

Det är tänkt lite såhär:

Dator:

En Mac Pro i någon konfiguration, även den enklaste med en quad core processor är ju tillräckligt stark för det mesta eller? (Är van att jobba på en några år gammal Macbook Pro, så fort datorn säger ifrån är det ju bara frysa spåren)

DAW:

Logic 8

Mixer/preamps:

Vill kunna spela in liveband direkt i studion så 24 ch+

Så kan köpa ett Mackie SR 32-8 (8 sub, 6 aux) bord för 12 000 kr

Mackie - 8Bus

Det här bordet är 32 ch så mer än ja behöver nu men är bra då Motu systemet här under kan byggas ut till hela 96 ch som mest tror jag.

Sen så tänkte jag på ett Motu 24I/0

MOTU.com - MOTU 24I/O Overview

Monitorer:

Kan köpa ett Blue Sky System One 2.1 för 15 000 kr

Blue Sky

Ev. ett annat mixerbord som jag funderat på Soundcraft 800B, 32 ch, (8 sub, 8 aux)

Lite trött nu säkert glömt nåt nu, men tyck till om detta och säg vad ni tycker

P.S

Om nån har någon lokal (ska bli studio, men behöver inte vara något speciellt byggt bara en avskild lokal) i Västerås för uthyrning så får ni gärna skriva nåt

Annons
Postat

Är det ingen som vill tycka något?!?

Säg vad ni tycker, hur ni gjort?!?

Bara säg något, känner mig lite mobbad just nu....... 😎🙂

Postat

Det spelar inte så stor roll vad du köper. Det dära kommer bli finfint. Blir en liten samksak av allt och hur bra du hanterar logic.

Postat
Det spelar inte så stor roll vad du köper. Det dära kommer bli finfint. Blir en liten samksak av allt och hur bra du hanterar logic.

Ok tänkte att man ser till att man inte sitter med en behringer mixer för tusen spänn bara så e väll det mesta okej

Jobbade mycket i cubase först har fått sitta många timmar och klippa i cubase och midi hanteringen e bra

men har fastnat lite för logic nu plus att det kostar hälften cubase

Postat

Frågan ni ska ställa er är behöver ni ett mixerbord? Tar mycket mindre plats med rena preamps. Ska all mixning skötas i Logic. Isåfall ser mer fördelar med att köpa preamps och en kontrollenhet istället

Postat

Det är ju sant, men om man vill ha minst 24ch kanske det är lättre med ett mixerbord. Göt att ha bara.

Postat
Frågan ni ska ställa er är behöver ni ett mixerbord? Tar mycket mindre plats med rena preamps. Ska all mixning skötas i Logic. Isåfall ser mer fördelar med att köpa preamps och en kontrollenhet istället

Förslag på trevlig kontrollenhet?

Preamps? Och vilka har bra preamps, nån bra återförsäljare/butik?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.