Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Precis när jag i förrgår skulle beställa en laptop från ett företag, så var den tillfälligt slut. Väntas in strax igen. Då passade jag på att se vad som skiljde deras 28 modeller från samma tillverkare åt.

Den jag tänkte beställa kostade 6500 kr i butiken.

SPEC:

Intel PM965 express chipset

Intel Core Duo 2.1 GHz (T8100)

3 GB RAM (2+1)

Max minne 4 GB

15"

667 MHz-DDR2-minnen

800 MHz Framsidesbuss

2.7 kg

Precis nu såg jag att de i listan bland de 28 modellerna hade en för 9350 kr i butiken.

SPEC:

Intel PM45 express chipset

Intel Core Duo 2.26 GHz (T8400)

4 GB RAM (2+2)

Max minne 8 GB

En av de 4 usb 2-portarna delas med e-Sata

17"

800 MHz-DDR2-minnen

1066 MHz Framsidesbuss

en av usb-portarna har sleep-and-charge

numerisk tangentdel

3.4 kg

I övrigt är de helt identiska!

*Är det värt prisskillnaden på 2850 kr? Observera här att riktpriserna från tillverkaren är 9430 kr resp 9790 kr!! Och dessa riktpriser verkar nästan alla butiker hålla. Jag skulle aldrig tveka om den större modellen om det skiljde 360 kr! 😆

*Varför har "aldrig" framsidesbussen och minnena samma MHz-tal?

*Bägge har dedikerat grafikminne på 256 MB (ATi Mob Radeon HD3470), men kan nyttja HyperMemory. Jag vill hellre ha det än en med "shared memory", helt utan eget grafikminne. Rätt ute?

🙂

spaghetti arribiata bolognese gothenburga//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Det du får är 0.16Ghz snabbare prosessor, 800minnen en gig mer, störe skärm. Tycker inte det är värt, sedan min åsikit att 17" är inte bärbar längre. Blir för stort.

Så nej.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

965 chipset är ju jättegammalt

Postat

Man får inte så mycket laptop för 6500kr.

Postat (redigerat)

Intressant! Med tanke på att detta är två helt NYutkomna modeller.

Varför jag funderar över 17-tummaren är just det att framsidesbussen är på 1066 MHz och minnena 800 MHz.

Har fått för mig att det nästan tangerar till musikdedikerade datorer.

Sedan tycker jag det är ok med 17-tumsskärm för att man ser tydligare, men att den blir väl tung att bära på samt att grafikkortet nog får jobba mer mot en 17-tummare och att det belastar musiken möjligen.

Och prissättningen på dessa två är lustig. Idag har jag sett butiker där den mindre 15-tummaren är dyrare...

Redigerat av debatt
Postat

Kolla på priserunner så ser du hur priserna ser ut.

Postat (redigerat)

6500 - 12500 kr är prisvariationen för den mindre 15"-modellen i olika butiker.

9200 - 13650 kr är prisspannet vad gäller 17-tummaren i olika affärer.

🙂😄😄🙂🙁

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Hehe... Dell kör också fortfarande med 965:an och 667 MHz-minnen, t.o.m. även i sin dyraste modell av fem hos Dustin, för 13100 kr inkl frakt. 6500 kr måste vara ett fyndpris...

Redigerat av debatt
Postat

Skulle jag köpa en ny dator så skulle det bli en Mac. Utan tvekan. 🙁 Kanske kostar lite mer men enligt min mening så får man en så j*vla mycket bättre/snabbare dator.

Postat
Skulle jag köpa en ny dator så skulle det bli en Mac. Utan tvekan. 😉 Kanske kostar lite mer men enligt min mening så får man en så j*vla mycket bättre/snabbare dator.

Nja alltså, ja håller med, men det hänger en del på osx skulle jag vilja säga med. Tycker ifo att the macs fungerar mycket mycket bättre med. Allt är bättre bara. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.