Pusa Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Har lånat et squier av en kompis under tiden jag inte har tillgång till en bra gitarr, den stämmer rikigt bra i banden, och är faktiskt mot min förmodan skön att lira på.. Men den skorrar lite, halsen behöver justeras lite... (Ät böjd utåt, om man har den i axelremmen sett) Jag förstår ju att man skall skruva bort kåpan där på baksidan vid halsfästet.. men sen? Vad skall man tänka på? Vad finns rimligtvis där? Är det en inseksmutter eller nå´t eller? Jag vill egentligen veta, är det svårt att göra själv? Bör jag lämna in gitarren och få det gjort av en expert? Tack på förhand
Pusa Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 Jag har just insett att jag lagt denna tråden under fel "instrument" flik... skulle ju vartt under hårdvara, och inte mjukvara.. Kan man ändra det tro?!
Henke Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Vad är det du vill justera? Hela halsen eller bara stränghöjden? Tänk på att om du rätar upp halsen så sänks samtidigt stränghöjden en aning. Om du nöjer dig med att höja strängarna så skruvar du helt enkelt ner skruvarna en aning på respektive stallklack. Tänk på att även intoneringen påverkas en aning av detta ingrepp...
Pusa Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 Jag tror att om jag bara rätat ut halsen så kommer den att sluta skorra.. (men om jag ser att jag oxå behöver höja strängarna då, så får jag ju göra det.. ) Kommer börja med att räta ut halsen dock..
Stinkey (oregistrerad) Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Det är relativt svårt att fixa halssträckningen. Du skriver dessutom att du har lånat gitarren av en kompis. Kanske bättre att lägga pengarna på en proffs justering än att köpa ny yxa till polaren. 😛
Pusa Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 Jag har hört olika bud om det där.. att det egetnligen inte är så svårt, finns liksom bara en skruv väl? som man antingen skruvar "in" eller "ut"?! (Har inte öppnat och tittat än dock....) Men, men det blir väl till att lämna in den då.. (Fast undrar om det behövs egentligen)
jkn Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Jag har hört olika bud om det där.. att det egetnligen inte är så svårt, finns liksom bara en skruv väl? som man antingen skruvar "in" eller "ut"?! (Har inte öppnat och tittat än dock....) Men, men det blir väl till att lämna in den då.. (Fast undrar om det behövs egentligen) ujuj, ta´t lugnt nu. halsen skall vara böjd något utåt! det ger greppbrädan något som kallas för relief. rätar du ut halsen ökar risken för "döda" band och ännu mer bandskorr. Reliefen kan du kolla så här; lägg gitarren på en plan yta och håll ned tjocka e-strängen med ett finger vid första bandet och vid något av de nedersta banden med ett annat. Om du nu spanar in strängen vid 5:e/6:e bandet bör det finnas ett minimalt mellanrum mellan strängen och och bandstålet, typ en halv millimeter. Strängen skall således aldrig ligga direkt emot banden. Detta mellanrum kan variera och bör oftast vara lite större på strator än exempelvis les pauler. Låter dock som om du lider av ojämna band, eller att strängarna är för lågt satta nere vid stallet. Mitt tips är att du byter till lite tjockare strängar och drar åt fjädrarna vid blocket på baksidan om så behövs vid strängbyte. Låt någon erfaren kolla på halsen om du tvekar. För att mecka med halsmuttern behöver du en insektsnyckel a la IKEA i rätt storlek! Är det fel storlek, och den slinter riskerar du att paja hela skiten! Dra aldrig åt mer, eller släpp mer, än ett kvarts varv åt gången. Se till att släppa på strängarna dessutom. När du är nöjd, låten halsen "vila" ett dygn eller två innan du pillar på den igen. Men som sagt, låt hellre någon insatt kolla på den. Behöver inte alls bli dyrt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.