Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har en gammal Yamaha PSR-620 synth, Sonar 7XL Home Edition och stora problem med mitt MIDI-USB interface... Mitt ljudkort - Creative Audigy Extreme Music - saknar MIDI interface. Jag har provat med en massa olika MIDI-USB interface, men det bästa som händer (vilket är ungefär 1 gång av 10) är att ett USB-device faktiskt finns med i listan över tillgängliga MIDI-device i Sonar. Inte för att jag kan använda det, men det finns i alla fall med... Oftast finns det inte ens med, alltså. Förut hade jag ett äldre Creative ljudkort - med MIDI interface - vilket fungerade utmärkt med min PSR-620.

Nu undrar jag om någon har tips om ett bättre (mer stabilt, alltså) sätt att koppla in en lite äldre, men ändå helt General MIDI-kompatibel, synth till en Windows XP, SP3 dator? Finns det separata MIDI-kort? Jag har en ledig kortplats som jag gärna skulle dedikera till detta...

Hoppas på förslag,

Thoorbear

Annons
Postat

Är det inte så att det finns gameport på creative audigy-kortet? Gameport ser ut såhär( http://en.wikipedia.org/wiki/Game_port ) och kan ta emot midi. Om det är så kan du ansluta din yamaha till den men då behöver du en konverterare från midi till gameport. Möjligt att det är svårt att få tag på, skulle det vara så har jag nog en här jag kan skicka.

Är det så att du inte har det kan nog någon här hjälpa dig att fixa usb-midit. Det borde funka.

Postat
Är det inte så att det finns gameport på creative audigy-kortet? Gameport ser ut såhär( http://en.wikipedia.org/wiki/Game_port ) och kan ta emot midi. Om det är så kan du ansluta din yamaha till den men då behöver du en konverterare från midi till gameport. Möjligt att det är svårt att få tag på, skulle det vara så har jag nog en här jag kan skicka.

Är det så att du inte har det kan nog någon här hjälpa dig att fixa usb-midit. Det borde funka.

Jo, det verkar onekligen som att det finns en gameport. Så om du skulle ha en konverterare som du kan avvara, så betalar jag gärna en slant för den. Jag bor i Vällingby utanför Stockholm och du når mig enklast och säkrast på thoorbear [at] gmail.com om du skulle finna det i ditt hjärta att skiljas från den. Så kan vi höras av närmare per telefon senare och se hur vi kan genomföra en sådan affär. Skulle uppskatta mycket om det skulle fungera.

Fast egentligen begriper jag inte varför inte usb-midi kopplingen fungerar. Någon gång ibland när jag kopplar in den, så kommer den upp på listan över tillgängliga MIDI-device i Sonar 7. Men jag har hittills inte fått något ljud ur den, ens när den finns med i listan och är vald som "preferred device". Konstigt, tycker jag.

Hoppas att detta snart ordnar sig på något sätt...

Postat

Fast nu formulerar du dig nästan som om gamla MIDI/audio-spöket finns med i bilden...?

-Man kan inte få nåt ljud ur en MIDI-port!

Läs på lite om MIDI, så att du är säker på att du inte bara missuppfattat saker och ting...

😆

Postat
Fast nu formulerar du dig nästan som om gamla MIDI/audio-spöket finns med i bilden...?

-Man kan inte få nåt ljud ur en MIDI-port!

Läs på lite om MIDI, så att du är säker på att du inte bara missuppfattat saker och ting...

🙂

Det är nog förhoppningsvis bara mina dåliga formuleringar som får det att låta så. Jag har i alla fall lyckats få ihop drygt 2000 MIDI-låtar genom åren, visserligen inte med min nuvarande konfiguration, men ändå. Så något rätt måste jag ha gjort. Jag vet att jag inte får något ljud ur en MIDI-port. Problemet är alltså istället att jag inte får min Sonar 7 att kommunicera med mitt keyboard. Väljer jag en SW-synth, så fungerar det utmärkt. Men inte ens när mitt USB-MIDI device är synligt (och valt) i listan över tillgängliga device, får jag något ljud ur den. Synthen i min Yamaha, alltså. Inte MIDI-porten. Programvaran för USB-interfacet verkar också vara installerad rätt (det är ju USB, så det är inte så krångligt att installera), men jag får ta mig 17 inte ut något ljud. Tycker också att jag ställt in mitt keyboard på rätt sätt, men något är tydligen fortfarande fel.

Om någon har tips om vad jag bör kolla, är jag idel öra.

Postat (redigerat)

Okej, ska kolla i en av sladdhögarna om jag hittar den. Återkommer när jag kommer hem. Betala behöver du inte göra, jag köpte ändå för mycket frimärken sist och behöver göra mig av med några.

Redigerat av laxlaxlax
Postat
Letade och letade, men det verkar som att jag redan gett bort den 🙁 Sorry

Hittade ett schema om du vill löda en själv:

http://hem.passagen.se/coola1/midiadap.gif

Annars verkar de små rackarna vara svåra att få tag på.

Jag letar vidare. Stort tack för försöket, i alla fall. Någonstans måste det finnas en som någon inte behöver längre...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.