Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag sitter hemma med Reason 4 och skapar lite trummor i Redrum. Vill nu spara Reason-filen. Det blir ju då RNS. När man sparar en Reason 3-fil blir det ju RBS, om jag inte tar fel.

Jag vill öppna RNS-filen i Reason 3. Men jag får en dialogruta där det står att det är fel format.

Går det att spara som RBS-fil i Reason 4 på något vänster?

/Tappo

Annons
Postat

Du hittar det du behöver veta om filhantering på sid 135 i "Operation Manual". När du installerade programmet från skivorna du fick när du köpte det, så skapades mappen "Documentation" under "C:\...\Propellerheads\Reason".

Det är inte så konstigt om du inte kan öppna en fil skapad med Reason4 i Reason3. De flesta program är inte bakåtkompatibla på det sättet.

Postat (redigerat)

.RBS är filformatet för Rebirth om jag inte misstar mig helt 🥰

Förstår inte idén med att göra trummor i R4 och sen ladda in dom i R3... 😛

Annars går det ju att exportera en wav av trumloopen och importera i nn-19 eller liknande i R3 sen 😉

Redigerat av Trace
Postat
.RBS är filformatet för Rebirth om jag inte misstar mig helt 🙂

Förstår inte idén med att göra trummor i R4 och sen ladda in dom i R3... 😳

Annars går det ju att exportera en wav av trumloopen och importera i nn-19 eller liknande i R3 sen 😊

Sitter ju på Reason 4 hemma, och 3an i skolan. Och jag tänkte ta med det till skolan. Vet dock inte om jag orkar NN-19, då jag trycker igång patterns och pitchar osv, fritt medan låten rullar.

Men jag kom på att jag nog kan göra en "Save Patch" i Redrum, och öppna den i Redrum i skolan. Bör fungera då det bara är Redrum jag vill åt i detta fall. Jag återkommer!

Tack för svaren hittils.

/Tappo

drloop (oregistrerad)
Postat

Glöm inte ta med samplingarna. Dom ligger inte med i Patchen.

Du kan alltid exportera MIDI också.

Så Patchen plus MIDI fil och det borde lira.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Hur gör man med PMS-filerna då? 🙂

Postat

Dom skickar man iväg tillsammans med SMS-filerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.