Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har mixat och mastrat i cubase och fått det att låta okej i stereon. När jag mastrar till mp3 och lägger ut på youtube skränar det förfärligt. Någon som har ett eller två tips på vad som kan behöva göras? Vad ska man tänka på vid mastring till mp3? Oändligt tacksam för goda råd. /Joshen

Annons
Postat

när du säger mastring menar du konvertering antar jag?

iaf det är väl bra att använda ett bra decoder som tlx Lame:

http://lame.sourceforge.net/

ocj använda en bra upplösning på minst 192, & att använda highquality (som tar längre tid)

men låter bättre

du kanske åxo kan posta hur det du laddat upp låter,så kanske man får ett hum om hur du menar att skränigt låter!

lycka till!

😆

Postat

Låter det illa innan det hamnar på youtube? Om youtube är i stil med myspace så konverterar de ju ytterligare när du laddat upp så slutprodukten får fruktansvärt dåligt ljud.

Postat
youtube är dessutom i mono...

så eventuella brister i mixen kanske man upptäcker först då...

Glöm inte bort att lägga till och skriva in

&fmt=18

i slutet på youtubeadressen. Då spelas det flesta videos upp i stereo.

Undrar varför det inte är så default på alla videos där.

Postat
Undrar varför det inte är så default på alla videos där.

Troligtvis för att det skulle öka server- och nätbelastningen för mycket på en gång.

Postat
när du säger mastring menar du konvertering antar jag?

iaf det är väl bra att använda ett bra decoder som tlx Lame:

http://lame.sourceforge.net/

ocj använda en bra upplösning på minst 192, & att använda highquality (som tar längre tid)

men låter bättre

du kanske åxo kan posta hur det du laddat upp låter,så kanske man får ett hum om hur du menar att skränigt låter!

lycka till!

😛

Konvertering kanske det är vad jag sysslar med... Jag mastrar först två spår (WAW filer) i stereo och sedan export som audiofile och till mp3 format (istället för windows media pro file när jag vill ha det på cd). Är jag ute och cyklar totalt? Är det Windows media pro filen som funkar i cdn som ska konverteras i det program som du var så vänlig att bifoga länk till?

Låtarna (det gäller framförallt en av dem) hittar du på www.myspace.com/fuckmyozon

Tack för svaret!

Postat
Låter det illa innan det hamnar på youtube? Om youtube är i stil med myspace så konverterar de ju ytterligare när du laddat upp så slutprodukten får fruktansvärt dåligt ljud.

Skrev youtube när jag menade myspace. Det kanske är samma sak i princip?

Postat
Jag mastrar först två spår (WAW filer) i stereo och sedan export som audiofile och till mp3 format (istället för windows media pro file när jag vill ha det på cd). Är jag ute och cyklar totalt?

varför gör du om till wm pro istället för wav?

Postat
Jag mastrar först två spår (WAW filer) i stereo och sedan export som audiofile och till mp3 format (istället för windows media pro file när jag vill ha det på cd). Är jag ute och cyklar totalt?

varför gör du om till wm pro istället för wav?

För att kunna göra en skiva och testa i cd:n. Tycker du att jag ska mixa ner de två waw-stereospåren till ett waw spår, och därifrån till önskat uppspelningsformat, dvs WinMediaPro el. mp3?/Nybörjare

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.