Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Spelar för tillfället genom en Tiny Terror + orange 112a men då jag mest lirar mest clean blues så det känns det inte som jag utnyttjar förstärkaren på det vis jag borde. Har testat olika fender amps (hot rod deville bla) och föredrar faktiskt dess cleana ljud över Tiny Terrorns. Tyvärr skulle en sådan förstärkare överskrida min budget en aning. Har samtidigt hört mycket gott om Fender Blues jr:n och då ingen i stan tycks ha den inne frågar jag istället om någon har testat denna förstärkare och vad de tyckte?

/fredrik

Annons
Postat
  soderbaum sa:
Hej,

Spelar för tillfället genom en Tiny Terror + orange 112a men då jag mest lirar mest clean blues så det känns det inte som jag utnyttjar förstärkaren på det vis jag borde. Har testat olika fender amps (hot rod deville bla) och föredrar faktiskt dess cleana ljud över Tiny Terrorns. Tyvärr skulle en sådan förstärkare överskrida min budget en aning. Har samtidigt hört mycket gott om Fender Blues jr:n och då ingen i stan tycks ha den inne frågar jag istället om någon har testat denna förstärkare och vad de tyckte?

/fredrik

Jag har en själv, ska man lira blues så är den helt klockren - funkar även till mindre gig. Väldigt enkel men jag kan verkligen rekommendera den. jag har en Fender blues deville och en Vox cambridge 15W, samt även en Blues Junior. Kör alltid på junioren vid mindre gig samt när jag lirar hemma. Har dock inte spelat in något med den ännu, då kör jag på den större devillen men som allroundstärkare är den grym. Är heller inte så farligt dyr nu för tiden.....

Postat
  soderbaum sa:
Hej,

/fredrik

Jag hade junior en till blueslir, de låter väldigt fint på både rent och brötigare ljud, nån distpedal är knappast nödvändig. Bytte efter nåt år till en 40 watts Hot Rod, den låter ungf lika, men bättre ändå, mer botten.

Många spelar ju blues på junorn. Typiskt Fender så kan man in ställa ett skitigt ljud och med enbart volympoten på gitarren få ett renare sound. Reverbet är också det bästa. Hotrodden har ju mer tryck, men kan spela lägre på den än på juniorn och ändå få bra häng.

Jag skulle kanske kunna lägga ut nån av de låtar jag spelat genom Bluesjuniorn, fast det är mest brötigt ljud, vissa partier spelar jag laidback. Spelar strata o tele.

Postat (redigerat)

Om länken funkar så är översta låten "Drivin" inspelad på en junior. De andra låtarna spelar jag i en The Twin och Hot Rodden.

Drivin kanske är en gobit för djupa textanalyser. Och psykologer.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;req=ucp_files

En grej med Fenderstärkare är att gitarrerna låter bra även på halsmicken. Och man får värsta sustainhänget även med rent ljud.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag ägde en Blues jr för två år sen.

GRYM stärkare för pengarna och sizen men det va just att den va lite för klen som tvingade mig att göra mig av med den. Den hade helt enkelt inte nog med cleant headroom när man gigade ute med fullt band. Men som stärkare att ha hemma eller för lite mindre softare gig är den snudd på oslagbar 😄

Jag får hem en Fender Dual Showman Reverb topp om ett par dagar som jag köpte för ett billigare pris än vad en ny Blues jr kostar så jag är sjukt nöjd och där finns det ju headrooms så det räcker och blir över ☺️

Ett annat tips är Peavey Classic 30 och då inte den nya versionen med den nya fula loggan som enligt mig låter betydligt sämre än de från 2002 och bakåt.

Lycka till i köpet/lirandet! 😄

Postat
  lavrell sa:

GRYM stärkare för pengarna och sizen men det va just att den va lite för klen som tvingade mig att göra mig av med den. Den hade helt enkelt inte nog med cleant headroom när man gigade ute med fullt band. Men som stärkare att ha hemma eller för lite mindre softare gig är den snudd på oslagbar 😄

Jag får hem en Fender Dual Showman Reverb topp om ett par dagar som jag köpte för ett billigare pris än vad en ny Blues jr kostar så jag är sjukt nöjd och där finns det ju headrooms så det räcker och blir över ☺️

Ett annat tips är Peavey Classic 30 och då inte den nya versionen med den nya fula loggan som enligt mig låter betydligt sämre än de från 2002 och bakåt.

Lycka till i köpet/lirandet! 😄

Peavy? Fi Donc!

Postat
  Guitar Nilsson sa:
  lavrell sa:

GRYM stärkare för pengarna och sizen men det va just att den va lite för klen som tvingade mig att göra mig av med den. Den hade helt enkelt inte nog med cleant headroom när man gigade ute med fullt band. Men som stärkare att ha hemma eller för lite mindre softare gig är den snudd på oslagbar 😎

Jag får hem en Fender Dual Showman Reverb topp om ett par dagar som jag köpte för ett billigare pris än vad en ny Blues jr kostar så jag är sjukt nöjd och där finns det ju headrooms så det räcker och blir över 🙂

Lycka till i köpet/lirandet! 🙂

Peavy? Fi Donc!

Har du testat Classic 30?

Peavey genrellt är ju inte så upphetsande men Classic serien tycker jag dom absolut har lyckats med

Postat

Ett billigt alternativ är en Epiphone valve standard, köpte mig nyligen en sådan och är jävligt nöjd. För 2000:- (beg) fick jag 15w helrör med mycket botten, fint renljud men som man kan skrämma upp i mysig distortion vid högre volymer. Digitalt reverb (lite småtråkigt men det funkar), chorus och flanger.

Postat
  lavrell sa:
  Guitar Nilsson sa:
  lavrell sa:

GRYM stärkare för pengarna och sizen men det va just att den va lite för klen som tvingade mig att göra mig av med den. Den hade helt enkelt inte nog med cleant headroom när man gigade ute med fullt band. Men som stärkare att ha hemma eller för lite mindre softare gig är den snudd på oslagbar 😎

Jag får hem en Fender Dual Showman Reverb topp om ett par dagar som jag köpte för ett billigare pris än vad en ny Blues jr kostar så jag är sjukt nöjd och där finns det ju headrooms så det räcker och blir över 🙂

Lycka till i köpet/lirandet! 🙂

Peavy? Fi Donc!

Har du testat Classic 30?

Peavey genrellt är ju inte så upphetsande men Classic serien tycker jag dom absolut har lyckats med

Jag dumma mig lite bara. Jag hade en sån Peavey till munspel, var mkt nöjd med den, sålde den tyvärr när jag svalt och var uteliggare. (dummade mig igen nu) Men som jag ser det efter att ha spelat länge, soundet i Fenders både gitarrer och förstärkare är nåt man lätt blir helt torsk på. Peavey är bra, men det är ett annat ljud. Somliga säger tex att nu har det kommit en ny gitarr eller stärkare som är som Fender, fast ännu bättre!? Men ändrar man något i soundet blir det inte Fender, alltså sämre som jag ser det. Och det mest fantastiska med Fenders instrument och förstärkare är att det låter så olika beroende på vem som spelar, även om det är precis samma gitarr. Spelar man Les Paul genom en Mesa Boogie kan man knappast höra skillnad på vem som klöser på strängarna.

Jag tror frågeställaren är lika som jag, han har hittat sitt ljud i Fender. Fenderförstärkarna luktar på ett speciellt sätt med, oavsett om de är från tidigt 60-tal eller nya, den goda doften gör att fingrarna blir glada och hittar nya trivsamma krumbukter!

Råkade ladda ner en bild på mina idoler. De var ganska grymma musiker också. Oförbätterliga optimister i alla lägen.

post-8284-1228332664.jpg

Postat
  soderbaum sa:
Tack för svaren.

Om man skulle få för sig att ösa på med dist/od/fuzz nån gång, hur skulle blues juiorn hantera detta?

Beror lite på vilket ljudideal man är ute efter men jag kunde tycka att den "bottnade" lite när jag drog på med volym och använde disten från en Boss Bluesdriver (BD-2) som iof är en ganska "mullig" dist vilket kan förklara fenomenet.

Tror den absolut mår bättre av en OD-pedal i stuk med en Fulltone Fulldrive eller dylikt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.