Jump to content
Annons

Metronom/program med konstant ökning? (EDIT: problem löst)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vill ha en metronom/ett program på datorn som automatiskt höjer tempo med tiden.

Jag försökte i Cubase men det var jättepilligt och det blir inte så bra.

Samma sak med Guitar Pro.

Säg att jag vill börja på 60bpm och gå upp till 200bpm. Då vill jag att tempot ökas konstant med tiden, inte att den gör x antal slag för varje tempo (för då byter den tempo oftare när den kommer upp i hastighet).

Sen vill jag ha en så jämn ökning som möjligt, inte med 10 bpm i taget eller så.

Det är därför det inte funkar med Cubase eller GP, för de gör x antal slag på varje tempo, istället för att vara x sek på varje tempo.

EDIT: Jo, det funkade ju i Cubase när jag valde ramp istället för jump! 😊

Redigerat av creel
Annons
Postat

Vet iof inte så mycket om tempofunktionen i Cubase men är du verkligen säker på att det inte går att automatisera tempot som vilken linjär höjning som helst?

drloop (oregistrerad)
Postat

Automation på Tempotracket i Cubase funkar väl bra eller?

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Vet iof inte så mycket om tempofunktionen i Cubase men är du verkligen säker på att det inte går att automatisera tempot som vilken linjär höjning som helst?
Automation på Tempotracket i Cubase funkar väl bra eller?

Jag har inte lyckats med det. Man måste ju göra en punkt för varje höjning av tempot (i Tempo Track), och det är skitsvårt att se till så att det blir lika lång tid på varje tempo, eftersom nätet går efter takter, inte tid. Det är jättedumt om man ska göra en sån här grej.

Att sitta och trycka in en punkt för varje bpm mellan 60 och 200 känns också väldigt omständigt.

Eller går det på något annat sätt i Cubase? 😊

Jag tycker det borde finnas något jättesimpelt program som grejar detta, att man först väljer ett intervall (typ 60-200) och att sen vilken hastighet som tempot höjs.

Som sagt, jag vill ha exakt lika lång tid på 60-61 bpm som på 190-191 bpm.

Hade jag haft en kompis som inte haft nåt för sig hade han fått trycka konstant på uppåt-knappen (för att höja bpm) på min metronom 😄

EDIT: Jo, fan, det funkade ju visst i Cubase! Sorry, my bad! 🙂😳

Redigerat av creel
drloop (oregistrerad)
Postat

NP, det är avancerade grejer vi håller på med.

creel (oregistrerad)
Postat

Off topic: hur väljer man att sluta bevaka en tråd?

creel (oregistrerad)
Postat
Kontrollpanelen och bevakningar till vänster.

Ahh, tack.

Tycker det är konstigt/dåligt att det inte finns nån direktlänk eller vad man ska säga, precis som när man väljer att bevaka en tråd. Istället står det "du bevakar redan denna tråd". Jaja.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.