Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Har ett perc.set inspelat och sitter och ska har lyckats med att miditrigga baskaggen (tack gamla forumtrådar för det!!!). Men, det blir ju triggat "all over the place", dvs att när jag går in på "audio to score" så får jag upp både långa och korta staplar som markerar signalstyrkan. Jag skulle vilja kunna "mutea" / dra bort dom kortaste/svagaste staplarna, för att inte få med en massa annat slask som gått in i kaggemicken. Har för mig att jag sett något sånt antingen här på forumet eller nån annanstans för länge sen, men kan inte hitta det. Har ni nåt smart sätt?

Btw, kan ju säga att jag formligen såg ett vitt ljus, när jag lyckades med triggningen första gången ikväll... har fultriggat två låtar (dvs. att manuellt sitta med förvald baskagge och hamrat in det i realtid och sen varit och dragit i varenda jäkla kaggeslag tills det svänger... höll på bli vansinnig. Kan inte heller bara kvantisera då det inte är inspelat efter nåt visst tempo/alternativt är lite.. låt oss kalla det, flexibelt tempo 🙂

Annons
Postat

Jag ska inte säga att detta fungerar men det kanske kan vara värt ett försök.

Ta och lägg en gate på ljudspåret som tar bort dom lägre staplarna och rendera ut spåret på nytt. Man kan kanske även lägga en eq som skär bort det mesta som ligger under och över själva attacken hos virveln.

Ta sedan det nya spåret och använd någon plugg som gör om ljudet till midisignal. Tror mig veta att tex. Melodyne kan ändra sin detection-mode till rythmic istället för melodic. annars bör det finnas ett gäng andra pluggar som kan fixa detta.

Vet inte om det kommer att funka i just ditt fall men det kan vara värt ett försök.

Postat

Jag brukar oftast köra rakt av och sedan rensa bort slask, men det kan ju som sagt bli sjukt jobbigt. Men i Audio to Score fönstret så har du ju tex en velocity Threshold som du kan ställa till en lagom nivå, då skippar du ju allt under det värdet.

Postat

Det är praktiskt med en funktion som audio to score i programmet! Men som du säger finns smidigare sätt att arbeta på. Om du inte nödvändigtvis måste omvandla signalen till midi så kan jag rekommendera plugge Apulsoft Aptrigga. Den består av triggdel och en sample player. Triggdelen fungerar klanderfritt och är enkel att hantera. Sampledelen är det absolut inga fel med, men den saknar några funktioner som kan vara smidiga. Det går att ladda samplingar i flera lager men dessa kan inte ordnas i velocity-lager och varieras inom velocitylagret på samma gång. Endera variation utan velocitylager, eller velocitylager utan variation är det som gäller. Bläddrandet av samplingar skulle också kunna bli mycket bättre och slutligen saknar jag en övergripande pitch, för alla samples på en gång.

Fördelarna då. Det det kan gör den riktigt bra och den är absolut värd sitt pris. Det man betalar spar man in i tid på första triggningen! 😉

Postat
Bläddrandet av samplingar skulle också kunna bli mycket bättre och slutligen saknar jag en övergripande pitch, för alla samples på en gång.

Själv saknar jag just MIDI-out i apTrigga. Men när jag kontaktade utecklaren i frågan för drygt ett år sedan så ville han inte lägga ner tid på det eftersom inte AU hade stöd för det, så det skulle bara funka med VST-versionen. Men numera tror jag AU har stöd för det, vet dock inte hurvida logic har stöd för det däremot.

När jag får tid över ska jag testa att kompilera min lilla trumtrigger tlll AU och se om jag kan få det att funka i Logic.

Postat
Bläddrandet av samplingar skulle också kunna bli mycket bättre och slutligen saknar jag en övergripande pitch, för alla samples på en gång.

Själv saknar jag just MIDI-out i apTrigga. Men när jag kontaktade utecklaren i frågan för drygt ett år sedan så ville han inte lägga ner tid på det eftersom inte AU hade stöd för det, så det skulle bara funka med VST-versionen. Men numera tror jag AU har stöd för det, vet dock inte hurvida logic har stöd för det däremot.

När jag får tid över ska jag testa att kompilera min lilla trumtrigger tlll AU och se om jag kan få det att funka i Logic.

Bygg in kvantisering a la Beat detective också så köper jag direkt 😊

Postat

Justera granulation och velocity-treshhold (i audio to score-rutan) så ska du kunna bli av med de extra "småpinnarna" och isolera det du är ute efter.

Postat

Tack som tusan för alla tips, satt och testade DivineCo tips, funkade riktigt bra, ska pröva runt lite av era andra idéer också. Sjysst!!!! Man kan säkert få fram samma resultat på olika sätt, det beror bara på hur stora cirklar man får springa innan man når målet.. just nu har jag reducerat mitt maratonlopp till att springa till bussen (om man nu får vara lite kvasipoetisk, såhär på eftermiddagen) 😊

• 9 månader senare...
drloop (oregistrerad)
Postat
Testa ProTrig, så djävla accurate

Det är kanon att du tipsar om Protrig.

Men måste du göra det i massa trådar.

Dessutom funkar inte ProTrig i Logic eftersom den endast finns som VST.

Postat
Det är kanon att du tipsar om Protrig.

Men måste du göra det i massa trådar.

Dessutom funkar inte ProTrig i Logic eftersom den endast finns som VST.

Jag skulle gissa att det är numeronex som utvecklat ProTrig :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.