Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sådär. Nu är mitt nya HD2 system i full rulle och allt bara flyter på 🙂 Jag hade ju turen att få med en j-vla massa pluggar med detta köpet så ikväll testade jag trumpluggen strike och gitarrpluggen Eleven. Jag var bara tvungen att köra ACDC Back in black när jag hittade en preset för Angus Young i gitarrpluggen 🙂

Strike är helt klart lite annorlunda om man är van vid EZDrummer. Här är de olika midifilerna redan mappade till ditt klaviatur om man vill använda de som följer med. Men kan även använda vanliga midifiler, men man får ställa in så att oktaverna stämmer då. Ljudmässigt så gillar jag strike betydligt mer än EZdrummer. Och med lite tid så kommer jag nog gilla arbetsflödet lite mer än vad jag gör nu. Är säkert bara en vanesak.

Följande pluggar är använda

Gitarr (2 st lika dana)

Eleven

BF3 compressor

7band EQ

Trummor

Strike

På virvel la jag följande:

Digirack compressor

EQ

BF3

Revibe

En paralellkompression av virvel med Hi pass filter vid ca 5Khz, BF3, samt revibe med annan inställning.

Sedan använde jag de inbyggda effekterna i strike för kick och OH.

Säg gärna vad ni tycker om ljudet ur dessa pluggar. Eleven är i mina öron en av de bästa gitarrsimulatorerna på marknaden (jämför med guitar rig 2 och amplitude 1)

http://www.speedyshare.com/250564449.html

Nya pluggar pålagda. Senaste hittar du i länken här under och vad jag gjort längre fram i tråden.

http://www.speedyshare.com/716520496.html

Version 3 🙂http://www.speedyshare.com/355858546.html

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag fick idag bekräftat att Protools HD har sämre ljudmotor än Nuendo. En väldigt tekniskt kunnig kille på Yamaha berättade om tester som gjorts. 🙂

Postat
Jag fick idag bekräftat att Protools HD har sämre ljudmotor än Nuendo. En väldigt tekniskt kunnig kille på Yamaha berättade om tester som gjorts. 🙂

Det må så vara, har jag inte en aning om och kan varken säga emot eller hålla med, och jag bryr mig inte så mycket, denna ljudmotor duger gott och väl till mig 🙂

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

Kul att få höra hur både Strike och Eleven låter. Då jag inte har PT så går det inte använda Eleven för min del. Synd, för den låter riktigt bra. Själv kör jag med en Toneport och där låter inte disten bra om jag inte använder tubescreamerpedalen. Men här låter det bra. Lägg gärna upp fler filer med dessa pluggar när du har plitat ihop något mera. 🙂

Postat

ja viist låter det bra både trummor och gitarr. grattis.

Postat
Kul att få höra hur både Strike och Eleven låter. Då jag inte har PT så går det inte använda Eleven för min del. Synd, för den låter riktigt bra. Själv kör jag med en Toneport och där låter inte disten bra om jag inte använder tubescreamerpedalen. Men här låter det bra. Lägg gärna upp fler filer med dessa pluggar när du har plitat ihop något mera. 🙂

Det är synd att det inte finns wrapper för RTAS-VST, utan bara tvärt om. Fler filer kommer att komma upp. Måste ju lära mig alla dessa nya pluggar 🙂

ja viist låter det bra både trummor och gitarr. grattis.

Tack 🙂

Postat (redigerat)

Du är avundsjuk! 🙂

Till Gizmo: Vilka pluggar är det du har skaffat?

Redigerat av joachime
Postat

Du är avundsjuk! 🙂

Till Gizmo: Vilka pluggar är det du har skaffat?

Jag skaffade massive pack pro 7. Så då ingick dessa pluggar i det, inklusive mina egna val.

* Abbey Road Brilliance Pack — Get that Beatles-esque sound with emulations of Abbey Road’s classic presence EQs

* Brainworx bx_digital — Give mixes professional polish with this state-of-the-art, high-end stereo mastering plug-in

* Eventide Omnipressor** — Expand and compress your audio a little or take it to the extreme without endangering quality

* Flux Epure II — Refine sounds with this 5-band EQ that uses State-Space to produce the best signal-to-noise ratio

* GRM Tools Classic TDM Bundle — Create and enhance sounds with this bundle of eight real-time plug-ins

* Softube Acoustic Feedback Deluxe — Create realistic screaming guitar feedback to give your sounds some serious edge

* TC Electronic MD3 Stereo Mastering — Bring high-end mastering to your mixes with powerful dynamics and limiter plug-ins

* URS M series EQ Bundle — Get vintage processing in the digital domain with the Motor City and Vintage Cinema EQs

* Bomb Factory Classic Compressors Bundle — Add warmth to mixes with emulations of the renowned LA-2A and MC77

* Digidesign Eleven™ — Achieve hyper-realistic mic’d guitar amp tones based on the world’s most coveted vintage and modern amps

* † Digidesign Impact® — Treat your sessions to console-style mix bus compression, offering 7.1 capability and up to 192 kHz support

* Digidesign Reel Tape™ Suite — Re-create the unmistakable warmth and punch of analog tape recordings with this trio of plug-ins

* † Digidesign ReVibe® — Give your tracks some room with this powerful reverb that accurately models the reflections and coloration of real spaces

* Digidesign X-Form® — Time-stretch and pitch-shift tracks, even to the extreme, with high-quality, natural-sounding results

* Trillium Lane Labs TL Drum Rehab™ — Enhance or even replace drum sounds easily with this real-time drum replacement tool

* Trillium Lane Labs TL Space™ TDM Edition — Create natural-sounding reverb spaces with this convolution reverb

* TC Electronic Master X3 — Speed up the mastering process with this virtual incarnation of TC Electronic’s Finalizer

* TC-Helicon Harmony4 — Create or fatten vocal harmony tracks with unsurpassed realism with this powerful plug-in

*Strike

*Velvet

*Transfuser

*Hybrid

*Structure

Sedan fick jag med lite till, men detta va nog det största och mesta iaf 🙂

MVH

Anders

Postat

Ja här har ni i alla fall en (till) som är avundsjuk. Föresten hur väl fungerar TC-Helicon Harmony4 som plug? Vore kul att höra om du någongång gör något med Helicon.

Postat
Jag fick idag bekräftat att Protools HD har sämre ljudmotor än Nuendo. En väldigt tekniskt kunnig kille på Yamaha berättade om tester som gjorts. 🤪

Don't go there hehe 😉 Yamaha äger ju f.ö. Steinberg 😳

Skulle ju vara spännande att ta del av de tester som "bekräftar" ett sånt påstående, posta gärna länk!

IMHO:

Alla ljudmotorer är jättebra! Sjukt bra. Fantastiska. Och alla DAWs ger i princip exakt samma resultat, det har ju testats till döds (om vi talar om summering, vilket jag antar i detta fall).

Arbetsflöde, pluggar, personlig smak.. där finns det skillnader som märks, skulle jag säga! IMHO alltså.

Postat (redigerat)
Ja här har ni i alla fall en (till) som är avundsjuk. Föresten hur väl fungerar TC-Helicon Harmony4 som plug? Vore kul att höra om du någongång gör något med Helicon.

Hejsan

Jag har inte hunnit testa den ännu. MEn när jag gör det så kan jag ju lämna lite tankar och åsikter om hur jag tyckte den fungerade att arbeta med också. Samt lägga upp ljudexempel 🤪

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Hejsan

Jag har inte hunnit testa den ännu. MEn när jag gör det så kan jag ju lämna lite tankar och åsikter om hur jag tyckte den fungerade att arbeta med också. Samt lägga upp ljudexempel 😳

MVH

Anders

Det är inget jag är avundsjuk över. Det kostar en mycket pengar utan att det är värt det. När Nuendos ljudmotor låter bättre och midiär bättre i Nuendo.

Men det är ju en konservativ branch där Protools måste vara bäst eftersom det är svindyrt och studiostandard. 🤪

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan

Jag har inte hunnit testa den ännu. MEn när jag gör det så kan jag ju lämna lite tankar och åsikter om hur jag tyckte den fungerade att arbeta med också. Samt lägga upp ljudexempel 😳

MVH

Anders

Det är inget jag är avundsjuk över. Det kostar en mycket pengar utan att det är värt det. När Nuendos ljudmotor låter bättre och midiär bättre i Nuendo.

Men det är ju en konservativ branch där Protools måste vara bäst eftersom det är svindyrt och studiostandard. 🤪

Jag hör ingen skillnad när jag kör mina grejer i 32 eller 64 bitar. Det låter likadant.

Kom inte med snack om summering i olika DAWs och ljudmotorer. Lägg ned det genast.

Dessutom så tycker jag att jobbar man med audio så slår PT Steinberg på fingrarna i smidighet jämfört med Steinbergs produkter.

Jag bytte från Cubase just för att audioredigeringen känns så där.

Men det är smaksak.

Skulle PT LE ha delaykompensering skulle det vara ett bra alternativ.

Redigerat av drloop
Postat

Hejsan

MVH

Anders

Jag hör ingen skillnad när jag kör mina grejer i 32 eller 64 bitar. Det låter likadant.

Kom inte med snack om summering i olika DAWs och ljudmotorer. Lägg ned det genast.

Dessutom så tycker jag att jobbar man med audio så slår PT Steinberg på fingrarna i smidighet jämfört med Steinbergs produkter.

Jag bytte från Cubase just för att audioredigeringen känns så där.

Men det är smaksak.

Skulle PT LE ha delaykompensering skulle det vara ett bra alternativ.

Det ÄR skillnad i ljudmotorn men alla har inte egenskapen att höra det. Jag ska personligen vid tillfälle jämföra och ta reda på hur stora skillnaderna är.

Jag har väldigt lätt för att höra skillnader.

Postat

Alla program har ju olika sätt att göra beräkningar. Hur kan man då tro att det inte kan finnas bättre eller sämre ljudmotorer i olika DAW?

Jag vet att det här är väldigt känsligt för de som lägger ut enorma pengar på Protools och för den skaran som inte har förmågan att höra skillnader.

Vi kan jämföra det här med defekt färgseende där olika nyanser upplevs exakt likadana. 🤪

Postat

Jaha då var vi där igen. Den här diskutionen om DAW summering finns avhandlad i många andra trådar.

Den här tråden handlar om att Gizmozis delar med sig av erfarenheter kring pluggar och ProToolsHD2.

Låt folk som är intresserade av detta läsa det i den här tråden så kan man avhandla digital summering i annan tråd.

Postat
Alla program har ju olika sätt att göra beräkningar. Hur kan man då tro att det inte kan finnas bättre eller sämre ljudmotorer i olika DAW?

Jag vet att det här är väldigt känsligt för de som lägger ut enorma pengar på Protools och för den skaran som inte har förmågan att höra skillnader.

Vi kan jämföra det här med defekt färgseende där olika nyanser upplevs exakt likadana. 😉

Som Divine säger, den diskussionen hör inte hit.

Det finns massor av gamla trådar i ämnet. Bara att liva upp och dra igång någon av dem.

Mina tips:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1695&hl

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47853&hl

https://www.studio.se/index.php?showtopic=43843&hl

drloop (oregistrerad)
Postat

Det är en hygglig hög med pluggar...

😉

Postat

Vi kan jämföra det här med defekt färgseende där olika nyanser upplevs exakt likadana. 😉

Som Divine säger, den diskussionen hör inte hit.

Det finns massor av gamla trådar i ämnet. Bara att liva upp och dra igång någon av dem.

Mina tips:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1695&hl

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47853&hl

https://www.studio.se/index.php?showtopic=43843&hl

Han har ju redan sagt det... Nu agerar ju du bara "papegoja". 😉

Postat
Han har ju redan sagt det... Nu agerar ju du bara "papegoja". 😉

Vet inte hur många som påpekade för dig att det redan fanns trådar i ämnet när du startade den om NS-10. Åtminstone ett dussintal som du uppenbarligen missade eller blankt struntade i.

Att du hoppar in här med en tråkig kommentar som inte alls har med ämnet att göra tycker jag tydligt visar att du fortfarande inte fattat vad som gör ett forum som det här till ett trevligt ställe att hänga på.

Jag antar att du bara är sällskapssjuk, men tyvärr... Ditt sätt att snubbla runt här och slänga iväg ogenomtänkta påståenden och ge plumpa kommentarer gör mest skada. För oss som använder forumet och för forumet som helhet. Även för dig, ntar jag. Du vet väl att det du skriver här ligger kvar så länge forumet är uppe och att det är sökbart via google?

Vänliga hälsningar,

Joachim

Postat
Du vet väl att det du skriver här ligger kvar så länge forumet är uppe och att det är sökbart via google?

Vänliga hälsningar,

Joachim

Allt jag skriver står jag för! 😊

Jag förstår inte vad det är för plumpt att skriva att det finns de som tagit reda på att ljudmotorerna skiljer sig åt. Jag tycker det är av stor vikt att framföra det så att inte oskyldiga

människor kastar ut onödiga pengar på en sämre vara som kostar skjortan bara för att det råkar stå Digidesign på kartongen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ta gärna en ny tråd om du vill diskutera detta eller allra helst en av de gamla.

Och läs gärna igenom vad som är sagt innan du postar igen.

Postat

En liten rebus vore kanske på sin plats.

pro.gif + Graphic_ecom_tools.gif

Postat

😊

haha..ja det tog mig två kvällar att installera allt 🙂 Men då satt jag inte mer än ett par timmar per kväll då jag inte hade så mycket tid. Mest stolt och glad är jag dock över att jag INTE knäckte något av PCIe-korten vid installationen. Det va min värsta mardröm 😳

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

🙂

haha..ja det tog mig två kvällar att installera allt 🙂 Men då satt jag inte mer än ett par timmar per kväll då jag inte hade så mycket tid. Mest stolt och glad är jag dock över att jag INTE knäckte något av PCIe-korten vid installationen. Det va min värsta mardröm 🙂

MVH

Anders

Ja måste säga det där lät som verkligen intressanta pluggar. Antar de kostade en bra slant med. 😄 Men är det värt det så är det. Själv hoppas jag få råda köpa några UAD-pluggar nu när de har rea den här månaden. En LA3A för bara $74.50 är ett erbjudande som är svårt säga nej till. 🙂 Gillar den bättre än LA2A.

Postat

🙂

haha..ja det tog mig två kvällar att installera allt 🙂 Men då satt jag inte mer än ett par timmar per kväll då jag inte hade så mycket tid. Mest stolt och glad är jag dock över att jag INTE knäckte något av PCIe-korten vid installationen. Det va min värsta mardröm 🙂

MVH

Anders

Ja måste säga det där lät som verkligen intressanta pluggar. Antar de kostade en bra slant med. 😄 Men är det värt det så är det. Själv hoppas jag få råda köpa några UAD-pluggar nu när de har rea den här månaden. En LA3A för bara $74.50 är ett erbjudande som är svårt säga nej till. 🙂 Gillar den bättre än LA2A.

jo det gick på en slant, men det va ändå ett väldigt bra alternativ för mig. Har inte hunnit kolla så många av dem än, men man har helt klart en tids lekande framför sig. UAD:s grejor har jag bara hört av andra, och måste säga att det jag hört tycker jag låter bra! Så jag funderar själv på om man ska skaffa något sådant också senare fram i tiden.

MVH

Anders

Postat

🙂

MVH

Anders

jo det gick på en slant, men det va ändå ett väldigt bra alternativ för mig. Har inte hunnit kolla så många av dem än, men man har helt klart en tids lekande framför sig. UAD:s grejor har jag bara hört av andra, och måste säga att det jag hört tycker jag låter bra! Så jag funderar själv på om man ska skaffa något sådant också senare fram i tiden.

MVH

Anders

UAD-kort funder jag på att skaffa. 🙂

Postat (redigerat)

Om jag skulle satsa på ett PT HD-system skulle jag nog göra mig av med UAD-korten.

Jag tycker det märks vilka användare man prioriterar på Universal Audio. Jag tror att ett motiv till att utveckla DSP-korten var att ge användare av nativebaserade musikprogram möjlighet tioll att jobba med dedikerad DSP-kraft.

Det blir lite tårta på tårta att köra UAD/Powercore/Duende etc tillsammans med HD. Och det kan vara skönt för husfriden att begränsa sig lite. 🙂

Ett sidospår. Har du använt TC Electronics VSS3-reverbalgoritmer? Om inte, testa dem om du har möjlighet. Artificiella helt klart, men riktigt snygga rumsimuleringar!

Edit: TC Electronics VSS3 TDM menar jag alltså

Redigerat av joachime
Postat

Om jag skulle satsa på ett PT HD-system skulle jag nog göra mig av med UAD-korten.

Jag tycker det märks vilka användare man prioriterar på Universal Audio. Jag tror att ett motiv till att utveckla DSP-korten var att ge användare av nativebaserade musikprogram möjlighet tioll att jobba med dedikerad DSP-kraft.

Det blir lite tårta på tårta att köra UAD/Powercore/Duende etc tillsammans med HD. Och det kan vara skönt för husfriden att begränsa sig lite. 🙂

Ett sidospår. Har du använt TC Electronics VSS3-reverbalgoritmer? Om inte, testa dem om du har möjlighet. Artificiella helt klart, men riktigt snygga rumsimuleringar!

Edit: TC Electronics VSS3 TDM menar jag alltså

Den där skall jag absolut tanka hem ett demo på 😄

Jag har så mycket tankar på saker nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Bara känner att nu är det ju verkligen tillfälle att fylla upp sitt rackskåp med härliga outboards då det är väldigt lätt att integrera dessa med HD om jag fattat manualen rätt 🙂

MVH

Anders

Postat
Sådär. Nu är mitt nya HD2 system i full rulle och allt bara flyter på 🙂 Jag hade ju turen att få med en j-vla massa pluggar med detta köpet så ikväll testade jag trumpluggen strike och gitarrpluggen Eleven. Jag var bara tvungen att köra ACDC Back in black när jag hittade en preset för Angus Young i gitarrpluggen 😄

Strike är helt klart lite annorlunda om man är van vid EZDrummer. Här är de olika midifilerna redan mappade till ditt klaviatur om man vill använda de som följer med. Men kan även använda vanliga midifiler, men man får ställa in så att oktaverna stämmer då. Ljudmässigt så gillar jag strike betydligt mer än EZdrummer. Och med lite tid så kommer jag nog gilla arbetsflödet lite mer än vad jag gör nu. Är säkert bara en vanesak.

Följande pluggar är använda

Gitarr (2 st lika dana)

Eleven

BF3 compressor

7band EQ

Trummor

Strike

På virvel la jag följande:

Digirack compressor

EQ

BF3

Revibe

En paralellkompression av virvel med Hi pass filter vid ca 5Khz, BF3, samt revibe med annan inställning.

Sedan använde jag de inbyggda effekterna i strike för kick och OH.

Säg gärna vad ni tycker om ljudet ur dessa pluggar. Eleven är i mina öron en av de bästa gitarrsimulatorerna på marknaden (jämför med guitar rig 2 och amplitude 1)

http://www.speedyshare.com/250564449.html

MVH

Anders

Jag har lyssnat och är inte imponerad över Soundet. Jag hade ju kunnat vara snäll och säga att det låter jättebra... men då hade jag ju inte varit ärlig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.