Guitar Nilsson Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 Det här har alltid förbryllat mig; att man ska mixa med eventuella tonkontroller helt på noll. Skickliga ljudsnubbar som åker jorden runt och mixar i olika studios kan ju tex ha sina egna små monitorer med sig, de är så vana vid dem att de vet hur en eurodiscolåt kommer att låta även genom värsta disco-PAt. Men hur gör ni för att veta hur det kommer att låta i olika anläggningar? Ränner runt och provspelar överallt? När ni lyssnar, har ni ens nån möjlighet att gasa bas & treble som de flesta väl gör hemma? Hur gör ni?
Umemagnus Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 (redigerat) testar i hemmastereon, iPoden, studiolurarna... och andra ställen när man har möjlighet och tillgång.. å defenetivt, inte minst... bollar med andra... tex detta forum 😆 Redigerat 2 december 2008 av Umemagnus
Guitar Nilsson Postat 2 december 2008 Trådstartare Postat 2 december 2008 testar i hemmastereon, iPoden, studiolurarna... och andra ställen när man har möjlighet och tillgång.. å defenetivt, inte minst... bollar med andra... tex detta forum 😆 Gör du då en åtminstone nästan färdig mix och tar med dig? Och så länge du mixar så gör du det "flat"?
basshole Postat 2 december 2008 Postat 2 december 2008 En vansinnigt enkel metod är att slå igång din färdigmixade låt på ganska hög volym och gå in i ett intilliggande rum. Plötsligt slipper du se skärmhelvetet och eventuella nivå/frekvensojämnheter blir tydliga.
Guitar Nilsson Postat 3 december 2008 Trådstartare Postat 3 december 2008 En vansinnigt enkel metod är att slå igång din färdigmixade låt på ganska hög volym och gå in i ett intilliggande rum. Plötsligt slipper du se skärmhelvetet och eventuella nivå/frekvensojämnheter blir tydliga. Min porta är typ skärmbefriad... Men jag brukar göra så, gå in i rummet bredvid, för att lättare höra om trummorna hörs lagom. Eller också spelar jag skitlågt, då ska allt höras då med. Bilden visar väderläget vid macken i Ljusne förut i dag.
Dingbats Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 Bilden visar väderläget vid macken i Ljusne förut i dag. Är det här det mest random inlägget jag nånsin sett på det här forumet? 🤪
Rabieshund Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 Haha, random-Nilsson! Jag brukar jämföra med professionellt mixade låtar för det första. Sen ställer jag mig i en viss del av rummet där det är nån konstig resonans mot ett hörn så det blir värsta klubb-basen för lite känsla. ;D Jag mixar i 2 av 4 högtalare för ett tv-surroundsystem, sjukt B även om de var bäst i test när de kom. Men det funkar för jag vet exakt hur de låter. Jag försökte mixa i mitt gamla gymnasiums monitorer (som ändå kostade 10 000) och det lät skit när jag lyssnade hemma haha.
Guitar Nilsson Postat 3 december 2008 Trådstartare Postat 3 december 2008 Haha, random-Nilsson! Jag brukar jämföra med professionellt mixade låtar för det första. Sen ställer jag mig i en viss del av rummet där det är nån konstig resonans mot ett hörn så det blir värsta klubb-basen för lite känsla. ;D Jag mixar i 2 av 4 högtalare för ett tv-surroundsystem, sjukt B även om de var bäst i test när de kom. Men det funkar för jag vet exakt hur de låter. Jag försökte mixa i mitt gamla gymnasiums monitorer (som ändå kostade 10 000) och det lät skit när jag lyssnade hemma haha. Ja, det lutar nog åt att jag mixar genom mina JBL och med Technicsförstärkaren jag är så van att lyssna på. Har i alla fall inte råd till nåt annat, nu i alla fall. Fast Adams persienndiskant tror jag stenhårt på.
Piccazzo Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 (redigerat) och med Technicsförstärkaren Oftast är det ingen bra ide att mixa genom Hifi-Förstärkare , Dom brukar färga ljudet och när du lyssnar på din mix i bilen eller på en klubb låter det oftast inte som " I Min Stereo ".Hellre mixa i hörlurar i så fall. Skickliga ljudsnubbar som åker jorden runt och mixar i olika studios kan ju tex ha sina egna små monitorer med sig, de är så vana vid dem att de vet hur en eurodiscolåt kommer att låta även genom värsta disco-PAt. Mixar man i en studio är ju " Oftast " rummet någorlunda anpassat för mixning , så man kan ju få till en bra mix även fast det inte är ens egna studio man är van vid. Just att man åker från studio till studio är ju ett av skälen till att Yamaha NS-10 är så vanliga , man vet hur dom låter helt enkelt oavsett miljö. Redigerat 3 december 2008 av Piccazzo
Emil Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 och med Technicsförstärkaren Oftast är det ingen bra ide att mixa genom Hifi-Förstärkare , Dom brukar färga ljudet och när du lyssnar på din mix i bilen eller på en klubb låter det oftast inte som " I Min Stereo ".Hellre mixa i hörlurar i så fall. Om man snackar riktig HiFi i dess ursprungliga betydelse (High Fidelity) så är det ingen skillnad på varken förstärkare eller högtalare gentemot studioprylar. Audiofiler vill precis som ljudtekniker ha ett så ofärgat och neutralt ljud som möjligt. Snackar man däremot om en vanlig konsumentstereo är det en helt annan femma.
MrBluesman Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 Testlyssnar i bilens Bose-system. Är perfekt för att kolla basnivåer osv. Bra ljud och i stort sett utan rumsreflektioner.
Guitar Nilsson Postat 3 december 2008 Trådstartare Postat 3 december 2008 (redigerat) och med Technicsförstärkaren Oftast är det ingen bra ide att mixa genom Hifi-Förstärkare , Dom brukar färga ljudet och när du lyssnar på din mix i bilen eller på en klubb låter det oftast inte som " I Min Stereo ".Hellre mixa i hörlurar i så fall. Om man snackar riktig HiFi i dess ursprungliga betydelse (High Fidelity) så är det ingen skillnad på varken förstärkare eller högtalare gentemot studioprylar. Audiofiler vill precis som ljudtekniker ha ett så ofärgat och neutralt ljud som möjligt. Snackar man däremot om en vanlig konsumentstereo är det en helt annan femma. Jag har även ett par Beyer-lurar som är oförskämt raka i ljudet, har sett bilder på Mick Jagger med likadana. Dem är jag ganska van att mixa med, men just lågbasens vara eller icke vara vill jag höra genom större högtalare. Tycker det är lite konstigt ändå att ingen tyx vilja ha möjligheten att dra på ett mer "svenssonaktigt" ljud direkt i lyssningsrummet, och då slippa att bränna ned en mix på cd och traska iväg ut i bilen eller till spelpolarnas stereoar. Om jag spelar en SRV-cd, eller modernare disco för den delen så håller både förstärkare och JBL utan att skångra även om jag drar på full bas. Har jag för mycket kagge och/eller basgitarr, eller master-bas-eq i min egen mix låter det omedelbart fan när jag drar på full bas och krämar på lite volym. Vad spelar det för roll att det färgar just då? Med flat-knappen intryckt är det ganska ofärgat tycker jag i alla fall. Jag har ju med denna hängmatts-manöver som tar 10 sekunder sparat in en, eller flera timmars jobb och bilåkning till andra lyssningsanläggningar. Jag tycker att jag själv, med mina forna skitgrejer, fått till den slutliga eq-kurvan bättre än när vi varit i studio, det har alltid blivit för mycket eller för lite bas på de inspelningarna. En annan liten aspekt måste ju vara att om man spelar in ett yngre rockgäng som inte är vana att lyssna med noll eq och utan det göttiga trycket, så kanske de blir deppiga när de hör hur ebarmligt tunt det låter i kontrollrummet, deppar ihop mer eller mindre, och tappar spelglädjen. Och så säger de till varann att den där studiokillen måste vara helt kass och plojty-plojty, det låter ju för fan som mormors Flamingokvintetten-LPn fråm 1967. 🙂 Redigerat 3 december 2008 av Guitar Nilsson
JonasW Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 Jag tycker att jag själv, med mina forna skitgrejer, fått till den slutliga eq-kurvan bättre än när vi varit i studio, det har alltid blivit för mycket eller för lite bas på de inspelningarna. Det handlar nog mer om att du känner din egen utrustning bättre än studios du varit i En annan liten aspekt måste ju vara att om man spelar in ett yngre rockgäng som inte är vana att lyssna med noll eq och utan det göttiga trycket, så kanske de blir deppiga när de hör hur ebarmligt tunt det låter i kontrollrummet, deppar ihop mer eller mindre, och tappar spelglädjen. Och så säger de till varann att den där studiokillen måste vara helt kass och plojty-plojty, det låter ju för fan som mormors Flamingokvintetten-LPn fråm 1967. 🙂 Det är därför stora studios har stora högtalare a la Genelec 1038 och liknande som man går över till när musikerna kommer in, där låter det inte tunt 😄
Claes Holmerup Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 och med Technicsförstärkaren Oftast är det ingen bra ide att mixa genom Hifi-Förstärkare , Dom brukar färga ljudet och när du lyssnar på din mix i bilen eller på en klubb låter det oftast inte som " I Min Stereo ".Hellre mixa i hörlurar i så fall. Om man snackar riktig HiFi i dess ursprungliga betydelse (High Fidelity) så är det ingen skillnad på varken förstärkare eller högtalare gentemot studioprylar. Audiofiler vill precis som ljudtekniker ha ett så ofärgat och neutralt ljud som möjligt. Snackar man däremot om en vanlig konsumentstereo är det en helt annan femma. Jag har även ett par Beyer-lurar som är oförskämt raka i ljudet, har sett bilder på Mick Jagger med likadana. Dem är jag ganska van att mixa med, men just lågbasens vara eller icke vara vill jag höra genom större högtalare. Tycker det är lite konstigt ändå att ingen tyx vilja ha möjligheten att dra på ett mer "svenssonaktigt" ljud direkt i lyssningsrummet, och då slippa att bränna ned en mix på cd och traska iväg ut i bilen eller till spelpolarnas stereoar. Om jag spelar en SRV-cd, eller modernare disco för den delen så håller både förstärkare och JBL utan att skångra även om jag drar på full bas. Har jag för mycket kagge och/eller basgitarr, eller master-bas-eq i min egen mix låter det omedelbart fan när jag drar på full bas och krämar på lite volym. Vad spelar det för roll att det färgar just då? Med flat-knappen intryckt är det ganska ofärgat tycker jag i alla fall. Jag har ju med denna hängmatts-manöver som tar 10 sekunder sparat in en, eller flera timmars jobb och bilåkning till andra lyssningsanläggningar. Jag tycker att jag själv, med mina forna skitgrejer, fått till den slutliga eq-kurvan bättre än när vi varit i studio, det har alltid blivit för mycket eller för lite bas på de inspelningarna. En annan liten aspekt måste ju vara att om man spelar in ett yngre rockgäng som inte är vana att lyssna med noll eq och utan det göttiga trycket, så kanske de blir deppiga när de hör hur ebarmligt tunt det låter i kontrollrummet, deppar ihop mer eller mindre, och tappar spelglädjen. Och så säger de till varann att den där studiokillen måste vara helt kass och plojty-plojty, det låter ju för fan som mormors Flamingokvintetten-LPn fråm 1967. 😄 För det där gänget kan man ju ha en ordinär stereoanläggning som extralyssning, med loudnessknapp och allt - men för sin egen skull är det bättre att köra med samma lyssning genom hela mixprocessen, eftersom man lär sig lyssningen, så att man till slut gör bra mixar som låter bra överallt - utan att kuta runt och testa överallt. Jag lärde mig långt om länge t o m att göra helt ok mixar i Alesis Monitor One, som var de första mer "seriösa" monitorerna jag hade... 🙂 Vad händer förresten den dag du har glömt ställa tillbaks eq:n och sitter flera timmar och mixar, för att sedan upptäcka att allt är helt åt skogen på grund av din eq-inställning...? Bara att börja om från början... 🙂🙂 Nåja - du ska naturligtvis köra på det sätt som du trivs med, så det är bara att tuta och köra som du brukar om du tycker att det fungerar bra för dig.
Guitar Nilsson Postat 3 december 2008 Trådstartare Postat 3 december 2008 Vad händer förresten den dag du har glömt ställa tillbaks eq:n och sitter flera timmar och mixar, för att sedan upptäcka att allt är helt åt skogen på grund av din eq-inställning...? Bara att börja om från början... 😄😄 Husch, hysch!... Det har redan hänt nån gång. ☺️ Blir det bra ändå med här så blir det ju framöver nån gång inköp av tex Adam och nån sub.
android Postat 3 december 2008 Postat 3 december 2008 Men hur gör ni för att veta hur det kommer att låta i olika anläggningar? Ränner runt och provspelar överallt?När ni lyssnar, har ni ens nån möjlighet att gasa bas & treble som de flesta väl gör hemma? Hur gör ni? Det är en vanesak! Har haft samma monitorer i säkert 5 år nu och med tiden har jag lärt med hur det ska låta för att det ska funka överallt annars också. Provlyssnar ibland ute i stereon i vardagsrummet eller i bilen, bara för sakens skull, men det brukar alltid låta bra faktiskt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.