Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

När jag hade Behringer truth aktiva monitorer gjorde jag mina sämsta inspelningar, det lät bra ur monitorerna, skit när jag spelade upp det i JBL-stereon, PAt eller i bilen. Hmpf.

En annan sak jag inte gillade med dem var att om jag ville hoppa mellan min mix och en favo-cd fick jag dra i och ur kablar och allmänt jäklas. Hur det skulle låta med full bas o diskant i en vanlig hemstereo gick inte att snabbt ta reda på heller. Hade det varit bättre aktiva lådor än Behringer hade jag nog inte gillat dem heller. Jag vill att det ska låta som i en bra stereo, eller rättare sagt, jag vill kunna mixa med tonkontrollerna av, och kunna vrida på dem emellanåt för att höra ev skångringar i basen och ev kinadiskant. (Hehe, märker ni att jag tagit viss lärdom redan?)

Jag inbillar mig alltså att jag skulle trivas mkt bättre med passiva monitorer och en förstärkare att ratta på, och förstås med cd-ingång. Ett par passiva Adam ANF 10 är ju markant billigare än aktiva. De får vad jag fattar med min lilla hjärna goda vitsord, speciellt persienndiskanten. Eller vad den nu kallades:

http://www.soundonso...ticles/adam.htm

Hur bra/dåliga är dessa? Hur dåligt är det överhuvudtaget med passiva monitorer? För egen del skulle jag nästan ha råd med just de här, förstärkare har jag redan en gammal tung Technics. Dessa ihop borde vara bättre att mixa i än i stereo-JLBarna, även om jag gillar ljudet i dem.

Vart lite långt det här kanske. Vad tror ni som vet lite mer än jag?

Bilden är off topic, så såg det ut i Ljusnans utlopp i Bottenhavet idag. Inget badväder alls 😆

post-8284-1228255821_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

ANF-10 är bra monitorer, helt klart. Banddiskanten ger en mycket bra upplösning och stor sweetspot. Det är dock troligt att du vill komplettera dem med en sub - och då kan du kanske lika gärna välja ett par A7 i stället, där det inte är lika givet att du behöver sub...

Postat
ANF-10 är bra monitorer, helt klart. Banddiskanten ger en mycket bra upplösning och stor sweetspot. Det är dock troligt att du vill komplettera dem med en sub - och då kan du kanske lika gärna välja ett par A7 i stället, där det inte är lika givet att du behöver sub...

Jag har en 133 decibels aktiv DB SUB 15 som jag kan ta till om jag ska mixa nåt viktigt. I JVC Boomblasterbergsprängaren brukar jag också kunna höra var den hårfina gränsen mellan lagom och för mycket bas går...

Men du protesterar alltså inte mot alla passiva lådor? Jag fattar inte hur nån vill mixa utan att ha möjligheten att emellanåt provlyssna hängmattsinställning på förstärkaren?

Hittade en annan recension, denna gube gillar inte små monitorer alls börjar han med, sen ger han ändå med sig och ger gott beröm. Det viktigaste och svåraste är väl att ratta mellanregistret?

http://www.eqmag.com/article/adam-anf10/Mar-05/3292

DieHard (oregistrerad)
Postat
Bilden är off topic, så såg det ut i Ljusnans utlopp i Bottenhavet idag. Inget badväder alls 😆

Om man inte är en vinterbadare förstås 😄

Postat

Om man inte är en vinterbadare förstås 😄

Vi har faktiskt en ryss här, från typ Sibirien, han går en kilometer i bar överkropp, varje dag året om ner till älven och simmar lite där. Jag trodde han var en förymd dåre när jag såg honom första gången, men är bara en friskus. 😎

• Gilla 1
Postat

Jag har en 133 decibels aktiv DB SUB 15 som jag kan ta till om jag ska mixa nåt viktigt. I JVC Boomblasterbergsprängaren brukar jag också kunna höra var den hårfina gränsen mellan lagom och för mycket bas går...

Men du protesterar alltså inte mot alla passiva lådor? Jag fattar inte hur nån vill mixa utan att ha möjligheten att emellanåt provlyssna hängmattsinställning på förstärkaren?

Jag protesterar inte mot passiv delning. Det överlåter jag till andra (ingen nämnd och ingen glömd... 😄 ). Det är t o m så, att det finns anhängare av båda sidorna bland proffsen - så det är väldigt svårt att säga vilket som är tveklöst bäst. Med ett strömstarkt slutsteg, så kan man t o m få bättre resultat med passiva än med ett par billiga aktiva.

Jag har ADAM Classic Center som front+center i surroundanläggningen - och de är passiva, men lämnar inte mycket annat att önska (förrän jag testade ett par MP-1 för ett par veckor sedan - men de kostar ungefär som en bil för ett par... 😆 ).

Lyssna med hängmatta som referens, behövs inte när man har högupplöst lyssning och kan sina monitorer... 😎

Hittade en annan recension, denna gube gillar inte små monitorer alls börjar han med, sen ger han ändå med sig och ger gott beröm. Det viktigaste och svåraste är väl att ratta mellanregistret?

http://www.eqmag.com/article/adam-anf10/Mar-05/3292

Det är just därför ADAM är så j-a bra. Banddiskanten ger en härligt detaljrik ljudbild i mellanregister och diskant, utan att vara överdriven någonstans, som vissa andra monitorer är.

Postat (redigerat)

Claes kvad: "Lyssna med hängmatta som referens, behövs inte när man har högupplöst lyssning och kan sina monitorer..."

Men att fetta på basen o lite topp det gör man ju bara tillfälligtvis? Jag kan ju även lyssna på favvo-cdn och snabbt lyssna hela vägen hur den reagerar när man skruvar på mer botten. När jag spelat in LP o CD, det har jag gjort ca sex stycken i riktiga studios, har alltid teknikern sagt samma som Claes, man behöver inte lyssna så, man vet ändå hur det blir sen. Men när jag/vi i bandet sen lyssnat hos oss själva och hos andra har vi alla varit enade om att det helt solklart är lite för lite/mycket av antingen basen eller diskanten. Oftast är det basfrekvenserna som är för starka eller för svaga.

Ni som kan göra allt med ljud, ni avstår alltså frivilligt möjligheten att kunna gasa monitorernas bas och diskant? Och ni ångrar er aldrig heller efter nån vecka, typ; shit jag borde ha skurit kaggen vid 30 hz i stället för 40 hz och med bara två db i stället för tre?

Postat (redigerat)

Med bra lyssning blir det sällan så mycket fel - så jag upplever inte något sådant behov.

Sedan är det förstås en smaksak. Om man trivs med att jobba som du beskriver, så jobbar man förmodligen med mest självförtroende då och gör därmed ett bättre jobb än om man tvingar sig till ett arbetssätt som man inte trivs med...

Jag har inte aktiverat någon eq på min surroundanläggning heller, eftersom ljudet är så naturtroget och bra redan från början.

Annars brukar loudnessknappen vara poppis hos gemene man - trots att det låter skit om man är det minsta kritisk som lyssnare... 🙂

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Med bra lyssning blir det sällan så mycket fel - så jag upplever inte något sådant behov.

Sedan är det förstås en smaksak. Om man trivs med att jobba som du beskriver, så jobbar man förmodligen med mest självförtroende då och gör därmed ett bättre jobb än om man tvingar sig till ett arbetssätt som man inte trivs med...

Jag har inte aktiverat någon eq på min surroundanläggning heller, eftersom ljudet är så naturtroget och bra redan från början.

Annars brukar loudnessknappen vara poppis hos gemene man - trots att det låter skit om man är det minsta kritisk som lyssnare... 🙂

Min gamla Technics förstärkare har ingen loudnessknapp... Ni som har datorprogam kan väl få fram spectrumanalysatorer, antal db allt låter, och annat mygel på era skärmar också, den lyxen får ju aldrig jag i min stenålders portabla porta.

Sen är det väl nästan så att moderna surroundanläggningar har betydligt bättre tryck i diskanten och särskilt basen än vad gamla hemstereoar har? Jag menar att en lite äldre hemstereo med bas o diskant på flat inte alls är flat, utan kanske låter som om man skurit bort lite i både bas o diskant. Min technics tycker jag låter neutralt om jag gasar bas o diskant kanske till kl ett eller två. Om noll är rakt upp kl 12.

Postat

Min gamla Technics förstärkare har ingen loudnessknapp... Ni som har datorprogam kan väl få fram spectrumanalysatorer, antal db allt låter, och annat mygel på era skärmar också, den lyxen får ju aldrig jag i min stenålders portabla porta.

Sen är det väl nästan så att moderna surroundanläggningar har betydligt bättre tryck i diskanten och särskilt basen än vad gamla hemstereoar har? Jag menar att en lite äldre hemstereo med bas o diskant på flat inte alls är flat, utan kanske låter som om man skurit bort lite i både bas o diskant. Min technics tycker jag låter neutralt om jag gasar bas o diskant kanske till kl ett eller två. Om noll är rakt upp kl 12.

Hm. Märker nu att jag blandat ihop den här tråden med min andra tråd om "flat" lyssning. Pino...

Men huvudsaken att jah inte tänker stendumt med att hellre använda passiva monitorer. Med en stereoförstärkare kan jag ju alternera mellan både ett par mindre studiomonitorer och mina livskrater sen 25 år eller mer, fyrvägs JBL. När jag vinner på tips kan jag köpa en sub också så jag slipper bära upp min PA-sub som alltid står underst i högen av grejer. Många bra svar hittills, kommer väl fler kantänka.

Postat

God morgon.

Loudnesseffekten ska fösvinna när du lyssnar/mixar på lite starkare nivåer, om förstärkaren är rätt konstruerad.

Den är bara till för att kompensera för människans hörselbrist av diskant och bas på svag nivå.

Adam e fina grejjer.

Mvh Omni

• 2 år senare...
Postat (redigerat)

Googlade fram denna min urgamla tråd....

Sällan man ser nåt nytt om passiva monitorer, händer det inget nytt på den fronten? Är liksom lite nyfniken, jag skulle lätt kunna få plats med ett par såna i studion. Jag har ett par JBL TXL10 stereosar, men de färgar nog i värsta laget. Finns det tex Adam o Genelec passiva? Byggsatser från Hifi-Kit vill jag minnas har hyllats bra nog.

Jag är sugen på några lite större don som kan klara även bastonerna utan sub. Trevägs är jag insnöad på. Fast det kanske inte finns längre?

Edit: Tittade på Claes sajt, såg inget om passiva ADAM monitorer där

Acoustic Challenger i byggsats från Hifikit kostar 3695 kr

http://www.hifikit.se/index.php?id=1116

Är det för en eller två lådor?

Postat

Jag använder mig av ett par JBL 4311b monitorer. Riktigt trevliga och rak i frekvens. Får till riktigt bra mixar i dom numer. Sen tål att nämnas att 4311 användes i studios på 80 talet väldigt flitigt. Den mest använda högtalaren i studios på den tiden har jag hört ryktas;) När jag drar på bas som max via förstärkaren så är det BAAAAAAAS vill jag lova:D

Postat

Jag använder mig av ett par JBL 4311b monitorer. Riktigt trevliga och rak i frekvens. Får till riktigt bra mixar i dom numer. Sen tål att nämnas att 4311 användes i studios på 80 talet väldigt flitigt. Den mest använda högtalaren i studios på den tiden har jag hört ryktas;) När jag drar på bas som max via förstärkaren så är det BAAAAAAAS vill jag lova:D

Fan vad grymt!

JBL-fantast i Ljusne...

Postat

Bra monitorer och de är sjukt välbyggda jämfört med många av dagens fuskbyggen.

Postat

JBL är grejer det:) Inte är dom små å lätt direkt, har lite problem att hitta nya högtalarstativ till dom för tillfället, dom är lite för långt ner som det nu...

Postat

JBL är grejer det:) Inte är dom små å lätt direkt, har lite problem att hitta nya högtalarstativ till dom för tillfället, dom är lite för långt ner som det nu...

Har googlat lite, de verkar inte drälla av dem på begmarknaden. Kanske de blivit skitdyra nu, som mycken äldre hifi? Brukar inte baselementens ytterkanter flagna sönder?

Postat

Nä, dom är nog rätt sällsynta. Fick mina av farsan (eller lånat dom på obestämd tid) så jag hade det lite förspänt där;D

Farsan är kanske nåt liknade mig, en gammal rocker i JBL-åldern? Har inte basarnas ytterkanter börjat spricka?

Postat

Aaa, han är totalt inbiten på JBL. Han är inte musiker, men musiklyssnarnörd när han var yngre.

Dom ser fin ut vid basen. Står dom torrt och soligt är det nog risk för sprick.

Postat

Haha skoj! Men dom är ju riktigt nice så jag kan förstå att folk diggar dom än idag. Basen går väldigt lång ner. Har man fått en jämn fin bas även på det fetaste baspådraget, då har man lyckats.

När farsan var yngre var han å lyssnade på 4350 i butik. Dom hade akustikplattor i taket, dom lyfte och började skaka när dom drog igång!

Postat

Googlade fram denna min urgamla tråd....

Sällan man ser nåt nytt om passiva monitorer, händer det inget nytt på den fronten? Är liksom lite nyfniken, jag skulle lätt kunna få plats med ett par såna i studion. Jag har ett par JBL TXL10 stereosar, men de färgar nog i värsta laget. Finns det tex Adam o Genelec passiva? Byggsatser från Hifi-Kit vill jag minnas har hyllats bra nog.

Jag är sugen på några lite större don som kan klara även bastonerna utan sub. Trevägs är jag insnöad på. Fast det kanske inte finns längre?

Edit: Tittade på Claes sajt, såg inget om passiva ADAM monitorer där

Det tveklöst vanligaste är aktiva - och trenden är nog på väg dit när det gäller hi-end hifi också. ADAM erbjuder vissa av sina hifi-modeller (Classic-serien) i passivt utförande också - och det är sådana jag har till min surroundanläggning. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.