Jump to content
Annons

Ersättning från arbetsgivaren


debatt

Recommended Posts

Man kan ju få ersättning från arbetsgivaren, procentuell andel av lönen, om man är sjuk. Detsamma gäller väl tror jag om man hemma pga. vård av sjukt barn?

Men hur är det om man är hemma och vårdar sjuk nära anhörig? - ensamstående förälder i detta fallet. Är det ersättning? Har man en karensdag då? Vad gäller?

😄

radio//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och kommer ersättningen ifrån arbetsgivaren den första perioden och därefter från Försäkringskassan, precis som det gör om man själv är sjuk?

Jag läste den länkade Försäkringskassainfo:n.

😛

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Närståendepenning

Om du avstår från förvärvsarbete för att vårda en närstående person som är svårt sjuk, kan du få ersättning från Försäkringskassan, så kallad närståendepenning.

Till närstående räknas anhöriga men även andra som du har nära relationer med till exempelvis vänner eller grannar.

Med svårt sjuk menas sådana sjukdomstillstånd som innebär ett påtagligt hot mot den sjukes liv.

Både du själv och den sjuke måste omfattas av socialförsäkringen. Det innebär att du måste arbeta i Sverige och den sjuke måste arbeta eller bo i Sverige. Vården måste dessutom ges i Sverige.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja man kan väl inte få ersättning från arbetsgivaren?

Kanske från försökringskassa o annat men inte arbetsgivaren!

När de är hemma för vård av sjukt barn så får de ju pengar från vår arbetsgivare - i alla fall enligt vad de berättat för mig - så varför skulle det inte gälla om det gällde min mamma som är sjuk??

Övergående förhoppningsvis, ska väl tilläggas.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja man kan väl inte få ersättning från arbetsgivaren?

Kanske från försökringskassa o annat men inte arbetsgivaren!

När de är hemma för vård av sjukt barn så får de ju pengar från vår arbetsgivare - i alla fall enligt vad de berättat för mig - så varför skulle det inte gälla om det gällde min mamma som är sjuk??

Övergående förhoppningsvis, ska väl tilläggas.

🙂

Fel. Försäkringskassan betalar när man vårdar sjuka barn.

Däremot får du lön efter en karensdag då du själv är sjuk. Första 14 dagarna tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja man kan väl inte få ersättning från arbetsgivaren?

Kanske från försökringskassa o annat men inte arbetsgivaren!

När de är hemma för vård av sjukt barn så får de ju pengar från vår arbetsgivare - i alla fall enligt vad de berättat för mig - så varför skulle det inte gälla om det gällde min mamma som är sjuk??

Övergående förhoppningsvis, ska väl tilläggas.

🙂

Fel. Försäkringskassan betalar när man vårdar sjuka barn.

Däremot får du lön efter en karensdag då du själv är sjuk. Första 14 dagarna tror jag.

Och efter 8 dagar måste man visa läkarintyg.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...